Wet Maatschappelijke Ondersteuning
en
Participatiewet
Wordt
u gekort op huishoudelijke hulp ga altijd in bezwaar.
Of vraag een herindicatie aan.
18 mei 2016. Centrale
Raad van Beroep hakt in op WMO regelingen gemeenten.
De gemeenten Aa en Hunze, Utrecht en Rotterdam
zullen niet blij zijn met de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van
vandaag.
Het toekennen van huishoudelijke hulp is maatwerk en moet gekoppeld worden
aan de nieuwe WMO 2015. Gemeenteraden moet bij verordening regels stellen en
bijdragen vaststellen. Het vaststellen van financiële bijdragen mag niet aan
het College worden overgelaten maar moet in een verordening zijn opgenomen.
Basis is dat de wetgever heeft aangegeven dat de voorzieningen op grond van
de WMO dusdanig dienen te zijn dat iemand zo lang mogelijk thuis kan blijven
wonen. Om dat te bepalen moet de Colleges van burgemeester en wethouders van
de gemeenten in Nederland heel goed kijken naar de individuele gevallen. En
ieder geval is anders. En zoals de Centrale Raad van Beroep het in de
motivering van een uitspraak zegt: "Hieruit vloeit voort dat indien het
onderzoek uitwijst dat in het concrete geval maatwerk moet worden geboden,
niet kan worden volstaan met standaardoplossingen. Uit de wetsgeschiedenis
volgt dat de te treffen maatwerkoplossingen heel divers van aard kunnen
zijn. Er bestaat dus niet één oplossing, maar er kunnen meerdere wegen naar
Rome leiden".
En het bepalen wat wel of niet in een huishouding moet gebeuren overlaten
aan een zorgaanbieder is al helemaal uit den boze. In drie gevallen zijn
de betrokkenen die in hoger beroep zijn gegaan in het gelijk gesteld. Maar
deze uitspraken hebben ook hun invloed op alle andere gemeenten in
Nederland. Voor veel gemeenten dus in feite terug naar de "tekentafel" om te
voorkomen dat iedere rechtsprocedure wordt verloren.
21 november 2015.
Gemeentelijke verordeningen uitvoering WMO en Jeugdwet onverbindend.
De door de gemeenten vastgestelde verordeningen
ter uitvoering van de WMO en Jeugdwet en die dus de thuiszorg regelen kunnen
de prullenbak in. Er zit in die verordeningen geen enkel objectief criterium
waaraan het huis op orde of hoe het ook mag worden genoemd kan worden
getoetst.
De keukentafel gesprekken kunnen eveneens die zelfde prullenbak in. De
gemeenten zullen wat beters moeten regelen om de zaken objectief te
reguleren en dat geldt ook voor de financiële controle op de thuiszorg
organisaties.
Een negatief besluit ontvangen neem contact met ons op via:
info@jeejar.nl.
18 augustus 2015. Rechtbanken laken het systeem van "huis op orde" of
"schoon en leefbaar".
De gemeenten die noodgedwongen zijn om hetgeen in dit
kader door de regering over schutting is gegooid Verordeningen te maken.
Echter verordeningen dienen wel duidelijk en consistent te zijn. En dat is
in de huidige situatie niet het geval. In de regel nemen de gemeenten in
Nederland de door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgestelde model
verordening. Maar ook dat betekent niet dat die model verordening juist is.
In het hele systeem zitten veel gaten en zelfs dusdanig dat de Rechtbank
Oost-Nederland op 2 juni 2015 een voorlopige voorziening heeft getroffen en
heeft bepaald dat een bewoner van de gemeente Helmond per datum uitspraak
weer voor 4 uren per week huishoudelijke hulp dient te krijgen.
De uitspraak is bijzonder omdat er noch in de wet noch in de verordening
noch in de toelichting iets over uren wordt gezegd. Er wordt alleen gezegd
dat het huis "op orde" of "schoon en leefbaar" moet zijn. Iedere gemeente
heeft daarbij zijn eigen kreet. Maar wat is "op orde" of "schoon en
leefbaar". Nu dat ook in de verordening van de gemeente Helmond niet
uitgewerkt is (dus bij andere gemeenten ook niet) heeft de Rechtbank de
bewoner van Helmond in het gelijk gesteld en uren toegewezen.
In de gemeente Almelo speelt en gelijk soort geval en is er specifiek
gevraagd om weer uren toe te kennen die een bewoonster van Almelo waren
afgepakt. Tijdens de hoorzitting ontspon zich een behoorlijke discussie hoe
het College van de gemeente Almelo dit nu aan het uitvoeren is.
Er wordt veel overgelaten aan de thuiszorgorganisatie. Maar daarvan heeft
een coördinator al aangegeven dat er bij een huishouden wel wat van af wordt
gehaald en dat bij een ander huishouden wordt opgeplust. En dat is
natuurlijk vreemd omdat er toch een bijdrage wordt betaald voor die
huishoudelijke hulp.
En ten aanzien van het zogenaamde keukentafelgesprek, welke in Almelo niet
eens voor de besluitvorming maar in de bezwarenprocedure is gehouden door
een WMO consulente, blijkt dat een bewoner volledig is overgeleverd aan de
ambtenaar. Er zijn geen richtlijnen op grond waarvan die ambtenaar dient
vast te stellen wanneer een huis "op orde" of "schoon en leefbaar" is. En
iedere burger zal daar zo haar of zijn idee over hebben. Dus de
uitvoering is er een van willekeur en rechtsongelijkheid en
oncontroleerbaarheid. De bewuste bewoner die is aangewezen op huishoudelijke
hulp is aan de grillen van de thuiszorgorganisatie en bezoekende ambtenaar
overgeleverd. In die ambtenaar is geen arts noch arbeidskundige maar gewoon
een leek. Dus hoe kan die ambtenaar bepalen wat iemand nog wel of niet kan.
Maar daar wordt dan blijkbaar niet naar gekeken alleen maar hoe het huis er
uit ziet. En ramenlappen lijkt er ook niet meer bij in te zitten en de
logeerkamer wordt ook niet meer schoongemaakt. Dus als de kinderen al een
keer op bezoek komen moeten ze eerst die kamer uitmesten. Dan is het huis
toch niet meer "op orde" noch "schoon en leefbaar". De Rechtbank Gelderland
is zelfs al zover gegaan door de Verordening van de gemeente Lingewaar
onverbindend te verklaren. Andere Rechtbanken gaan niet niet zover maar
geven wel aan dat er geen of onvoldoende objectieve maatstaven zijn.
13 juli 2015. Welk bericht u
van de thuiszorg instelling krijgt het College is verantwoordelijk.
Veel mensen krijgen van de diverse thuiszorginstellingen
mondeling of schriftelijk allerlei berichten en kortingsmaatregelen door.
Wat hiervan ook zij. De uiteindelijke verantwoording ligt bij het College
van burgemeester en wethouders van de gemeente waaronder men valt.
De thuisorganisaties maken het wel heel bont door hun hulpen aan de cliënten
allerlei vragen te stellen of dat de hulp zelfs moet invullen in een
stadaard formulier wat een cliënt lichamelijk nog wel of niet zou kunnen.
Deze formulieren zijn onrechtmatig dus nooit tekenen. Daarnaast kan en mag
een hulp noch een coördinator van de thuiszorg organisatie noch de ambtenaar
van de gemeente iets in dat kader op papier zetten. Deze personen zijn geen
Arbo arts en hen komt geen oordeel toe. Wordt u toch gekort op grond van een
dergelijk formulier of na een zogenaamd keukentafel gesprek ga altijd in
bezwaar en geef aan dat niet gekwalificeerde personen geen adviserende rol
kunnen hebben. En zelfs het inschakelen van de Arbo arts is in feite niet
voldoende omdat deze geen arbeidskundige is.
En noch de thuishulp nog iemand van de thuishulp organisatie noch een
gemeenteambtenaar mogen medische vragen stellen of om medische gegevens
vragen.
9 april 2015. Rechtbank
Gelderland verplicht gemeente Lochem door te betalen.
De Rechtbank Gelderland heeft in 5 gevallen, die bezwaar
bij het gemeentebestuur van de gemeente Lochem hadden ingediend, in een
voorlopige voorziening uitgesproken dat de gemeente Lochem de
huishoudelijke hulp moet doorbetalen tot dat er een feitelijk onderzoek
heeft plaatsgevonden naar de omstandigheden van de betrokken bezwaar makers.
30 januari 2015. Neem tafelgesprekken inzake WMO en Participatiewet op.
De Nationale Ombudsman heeft aangegeven dat niet alleen
het UWV maar alle overheidsorganen moeten accepteren dat gesprekken worden
opgenomen. Dus indien u nog een tafelgesprek krijgt inzake uw huishoudelijke
hulp of ondersteuning. Neem het gesprek op. Wordt u gekort of krijgt u geen
hulp meer ga in bezwaar. Wordt het bezwaar afgewezen ga in beroep. Laat uw
rechten niet verlopen.
15 januari 2015.
Participatiewet gaat voor veel rechtszaken zorgen.
In eerste aanleg probeerden de gemeenten in Nederland
zich er zich makkelijk van af te willen maken door aan alle personen in de
gemeente die een vergoeding kregen voor huishoudelijke hulp een algemene
brief te sturen met de mededeling dat het afgelopen is met die vergoeding.
Dat vindt de rechter te kort door de bocht en of de gemeenten maar even bij
iedereen op bezoek willen. En dat heeft plaatsgevonden en vervolgens krijgen
die personen alsnog een brief dat er niet meer betaald gaat worden. Wat moet
u dan als u geen huishoudelijke hulp meer krijgt. Ga in bezwaar en stap zo
nodig daarop volgend naar de Rechter.
JEEJAR gaat een proces beginnen om deze handelswijze nog veel scherper te
krijgen.
Maar indien wordt gekort of de bijdrage geschrapt laat uw rechten niet
verlopen ga altijd in bezwaar.
18 november 2014. Pas op voor
de "zus" of "broer" van de gemeente.
Ze komen er aan. Als een soort zus of broer bij
u aan de keukentafel. Gezellig kletsen over van alles en nog wat enkel en
alleen met de doelstelling om te zorgen dat u op grond van de zorg minder
huishoudelijke hulp krijgt, aldus professor en socioloog Jan Willem
Duyvendak van de Universiteit Amsterdam.
Die zogenaamde zus en broer zijn uiteraard gemeenteambtenaren die opdracht
hebben om minstens 30% te korten, omdat het Rijk die korting aan de
gemeenten heeft opgedrongen. En de huidige tijd is er dan sprake van
participatie maatschappij. Uw kinderen kunnen toch het huishoudelijke werk
doen of andere familieleden of de buren. Volgens de professor is het begrip
participatie maatschappij al behoorlijk ingeburgerd maar klopt er niets van.
Empirisch heeft volgens de professor aangegeven dat het niet zal werken en
dat het hoogste tijd is om dit alles te stoppen. In Nederland worden
verzorgingstehuizen afgebroken terwijl in de rest van Europa juist nieuwe
worden gebouwd om de zogenaamde grijze golf op te vangen.
En wees ook verstandig om een dergelijk gesprek niet alleen aan te gaan.
Staat er opeens een ambtenaar voor de deur geef aan dat u geen tijd heeft en
dat er schriftelijke afspraak moet worden gemaakt. En indien mogelijk, neem
het gesprek op.
Wordt u gekort ga dan hoe dan ook in bezwaar. De WMO is er niet voor u maar
voor de overheid en het gaat daarbij alleen maar om geld.
29 juli 2014. Niet eens met een
gemeentelijk WMO besluit ga in bezwaar.
De gemeenten zullen direct met
bezuinigingsmaatregelen beginnen. Huishoudelijke hulp zal in uren worden
teruggeschroefd of helemaal worden afgeschaft.
De afwegingen die de gemeenten daarbij gaan maken is of er familie, dus in
de regel kinderen in de nabijheid wonen die taken kunnen verrichten of dat
de buren dat kunnen. Of ze dat willen of kunnen wordt blijkbaar niet
gevraagd. In principe wordt met een dergelijke afweging ingegrepen in de
privé sfeer van personen die geen onderwerp zijn van de besluitvorming. Het
is het omgekeerde oprekken van het begrip belanghebbende. Indien er een
gemeentelijk vertegenwoordiger komt die vraagt of er kinderen, andere
familie of buren zijn die taken kunnen opvangen dan moet het simpele
antwoord NEEN zijn. De vraag is dan of die gemeenteambtenaar in de
bevolkingsadministratie gaat kijken of er familie in de zelfde gemeente
woont. En kunnen die dan door de gemeente in rechte worden aangesproken om
werkzaamheden te verrichten.
Mocht de bezoekende gemeenteambtenaar medische vragen stellen dan behoeft
daar geen antwoord op te worden gegeven. Medische vragen mogen alleen door
een arts worden gevraagd en die heeft dan ook nog eens geheimhoudingsplicht.
Dus bij de vraag hoe gaat het met u (ook al wordt het zo vriendelijk
mogelijk en uit belangstelling gevraagd), altijd de tegen vraag stellen of
de betrokken ambtenaar arts is. Zo niet dan geen antwoord geven. Alles wat u
in dat kader zegt zal tegen u worden gebruikt. Waarom om te bezuinigen. Het
gaat al lang niet meer om mensen maar alleen nog om het geld.
En komt u problemen tegen, maak gebruik van het contact formulier.
En neemt de gemeente een negatieve beslissing ga altijd in bezwaar. ALTIJD.
30 september 2013 Wet
maatschappelijke Ondersteuning is ieder voor zich.
En dat ieder voor zich geldt niet alleen
voor de burger die er gebruik van wil maken maar ook voor iedere gemeente
die deze wet weer op een eigen manier gestalte kan geven.
In een sociale gemeente, waar dus veel PvdA en SP stemmers zijn, zal het
sociale beleid soepeler zijn dan in zogenaamde CDA en VVD bolwerken.
Alle gemeenteraden in Nederland hebben het recht om eigen regels te stellen
en nadere uitvoeringsregels van het college van burgemeester en wethouders
te toetsen aan wat de gemeenteraad in dat kader wenst.
Het probleem daarbij is dat in één gemeente een hulpbehoevende een bepaald
aantal aan uren hulp kan krijgen terwijl in de buurgemeente een
hulpbehoevende er grotendeels naast grijpt.
Er kunnen dan zogenaamde hulpbehoevende vluchtheuvels ontstaan, dat wil
zeggen dat hulpbehoevenden verhuizen naar gemeenten die soepeler zijn.
Gevolg is dat die gemeenten dan weer meer moeten opbrengen om die hulp
overeind te houden. En dat kan dan weer zorgen voor een vertrek naar andere
socialere gemeenten.
Velen zullen zeggen dat dit niet zal gaan plaatsvinden. Maar zo zijn er in
het verleden wel de zogenaamde belastingvluchtheuvels ontstaan. Zoals de
gemeente Bloemendaal. Daar vestigden zich, door het aangename plaatselijke
belastingregime, vele rijken. En dat is nog steeds zichtbaar in deze
gemeente.
En dan de mogelijkheid om in bezwaar of in
beroep te gaan tegen een negatieve beslissing in het kader van de Wet
maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Veel personen laten vaak deze kans
voorbij gaan. Waarom omdat zij geen enkele kennis hebben of zelf maar een
mogelijkheid zien om dit te doen. Ondersteuning daarbij is van essentieel
belang. En veel hulpbehoevenden die zijn er al zo slecht aan toe dat het
opkomen tegen een beslissing gewoon een brug te ver is.
Dus heeft u een negatieve beslissing inzake de WMO gekregen ga in bezwaar en
indien nodig ga in beroep bij de rechtbank. Weet u niet hoe. Wij kunnen u
helpen.
JEEJAR
Adres: Postbus 815
7600 AV Almelo
Bezoek adres:
Terras 36 te Almelo
Tlf: 0546-802635
Tlf: 0640920630)
Fax: 0546-802635
E-mail: info@jeejar.nl