24
september 2014. Nederlandse hotels verworden tot prostitutie-inrichtingen.
Nederlandse hotels hebben een "gat"
in de Nederlandse hotel markt ontdekt. Iets wat blijkbaar al langer gangbaar
is in Frankrijk en al heel lang in Amerika. Het huren van een hotelkamer
voor enkele uren. En de hotels bieden die nieuwe service in de wetenschap
dat er dan op grote schaal gebruik van zal worden gemaakt om seksuele
behoeften te bevredigen en dan niet voor de hele nacht behoeft te worden
betaald.
De hotels geven zelfs aan niets te zullen vragen aan die gasten die voor 1
of 2 uur een hotelkamer boeken. Dat zijn ook geen echte overnachters en dus
is het hotelregister niet van toepassing. Legitimatie niet verplicht.
Deze service zal dan echter ook snel gebruikt worden voor de prostitutie.
Callgirl- en boys kunnen dan snel een afspraak maken met een klant, even een
kamer huren en klaar. Het lijkt behoorlijk veel op de kamer verhuur
praktijken die in de prostitutiebranche te doen gebruikelijk is, alleen de
ramen ontbreken. Zo snoepen de hotels in Nederland een graantje van die
stiekeme markt mee en de handhavers van gemeente en politie hebben het
nakijken.
2-12-2009 Jacht op raamprostitutie in Nederland
fouter dan fout.
Al sinds jaar en dag bestaat de raamprostitutie in bepaalde steden. Amsterdam
en Groningen zijn daar voorbeelden van. In honderd jaar geen enkel probleem.
Het randgebeuren van dit soort prostitutie vormt wel een probleem. Echter in
al die vele jaren hebben justitie en de politie er niets aan gedaan. En nu
plotseling voelen burgemeesters van gemeenten zich geroepen om deze tak van
de prostitutie te moeten aanpakken.
Een volstrekt tegenstrijdige situatie met het opheffen van het prostitutie
verbod. De acties van de betreffende burgemeesters en ook gemeentebesturen
werken averechts op de feitelijke doelstelling van het legaliseren van de
prostitutie.
Strengere eisen ten opzichte van de prostitutie drijft deze bedrijfstak weer
terug in de illegaliteit. Een illegaliteit waar de zware criminaliteit de
baas is en waar noch justitie noch politie grip op hebben. En dat in een
tijd waar politiebazen zelf hun vingers hebben in de grote financiële graai
pot. Maar wel zedenmeester spelen voor het oog van het volk.
Waarom laten de regering en de gemeenten zich nu eens niet behoorlijk
adviseren over wat er werkelijk gaande is. Het publiekelijk scoren bij deze
wijze van aanpak van de prostitutie is al een bal die tegen de muur kaatst.
Terug naar de basis van de legalisering van de prostitutie en de daarbij
naar voren gebrachte doelstellingen.
6-11-2009 Er komt een landelijke prostitutiewet.
Na het opheffen van het prostitutieverbod in 2000 zijn er veel
seksinrichtingen in Nederland verdwenen. De ene na de andere inrichting
heeft de deuren gesloten. Bij het opheffen van het bordeel verbod is er nog
gewaarschuwd om vooral voorzichtig op te treden om niet alle prostituees in
de escortbedrijven te laten "verdwijnen". Echter direct na de
vergunningplicht begonnen de diverse overheidsinstanties jacht te maken op
alles wat met prostitutie te maken had met als gevolg dat een groot deel van
die branche weer de onderwereld is ingedrukt met alle misstanden van dien.
In het huidige voorstel van het kabinet mogen gemeenten de nul optie
gebruiken, dus geen prostitutie in hun gemeente. En alle prostituees moeten
zich laten registreren. En zich dus voor altijd en eeuwig een dikke stempel
op laten drukken. En wat bijzonder is dat de bezoekers van prostituees het
alleen met een legale prostitué mogen "doen" anders is deze "consument"
strafbaar.
Van het voornemen om prostitutie normaal legaal te krijgen is dus niets meer
overgebleven. Voor 2000 hebben diverse groepen zich ingezet om prostitutie
legaal te krijgen en om daarmee uitwassen uit te bannen. Echter de
opstelling van velen waaronder overheidsorganen hebben daar in de
afgelopen jaren een flinke streep door die poging gehaald.
28 mei 2007 Nederlands prostitutiebeleid gedoemd te
falen.
In 2000 is prostitutie officieel gelegaliseerd. Echter met een combinatie
van middelen houden de gemeenten prostitutie in hun gemeenten buiten de
deur. Voorbereidingsbesluiten, bestemmingsplannen, zeer trage besluitvorming
en pure onwil zetten hierbij de toon.
Resultaat van dit alles dat de prostitutie weer onderduikt in de
illegaliteit met alle gevolgen van dien.
De doelstellingen van het nieuwe beleid waren goed en de verwachtingen
hooggespannen echter niets is gerealiseerd in tegendeel zelfs. Effecten
waarvan werd verwacht zij zouden verdwijnen zijn alleen maar versterkt,
zoals vrouwenhandel.
Gemeenten voelen zich door de samenstelling van het nieuwe kabinet alleen
maar gesterkt op hun weg om prostitutie tegen te gaan in de gemeente.
19 april 2007 Gemeenten bruuskeren met opzet legale
prostitutie.
Nu de wetgever de gemeenten dwingt om prostitutie te regelen en zelfs toe te
staan wringen zich diverse gemeenten in allerlei bochten om toch maar geen
prostitutie binnen haar gemeentegrenzen te krijgen. Hiertoe wijzen
gemeenten, meestal naar hun eigen mening, een zeer onaantrekkelijk gebied
aan waar prostitutie mogelijk is. Indien blijkt dat iemand daarvan gebruik
wil gaan maken en aangeeft, om een pand te gaan verbouwen om deze te laten
voldoen aan de inrichtingseisen, dat er een bouwvergunning zal worden
aangevraagd dan gaat die gemeente snel over tot het treffen van een
voorbereidingsbesluit en moet de aanvraag om bouwvergunning worden
aangehouden.
Omdat exploitanten geen zin hebben in ellen lange administratief rechtelijke
procedures haken zij bij voorbaat af en heeft de gemeente haar zin. Echter
die zelfde gemeente zal wel weer op zoek moeten naar een nieuwe plaats.
De exploitanten zouden bij een voorbereidingsbesluit een artikel 19 Wet op
de Ruimtelijke Ordening procedure, via de rechter kunnen forceren om toch
hun doel te bereiken. Met name indien blijkt dat de gemeente eigenlijk
helemaal niet wil meewerken en ook geen alternatieve plaats wenst aan te
wijzen.
Al met al kan er niets anders worden geconcludeerd dat sinds het opheffen
van het bordeel verbod er eigenlijk niets veranderd is.
De regelwoede heeft de doelstellingen van het landelijke prostitutiebeleid
volledig ondergraven.
19 maart 2007 Regelingen over prostitutie niet voor de
prostitutie.
Bij de afschaffing van het prostitutie verbod had de regering diverse
doeleinden voor ogen. Hieronder wordt daar nader op ingegaan.
Thans kan geconcludeerd worden dat naar aanleiding van de opheffing van het
verbod de overheid en met name de gemeenten zijn overgegaan tot het maken
van een zo grote scala aan regels en voorschriften dat hiermee de
prostitutie weer terug is gedreven naar de situatie waaruit zij is
voortgekomen, namelijk de illegaliteit.
Voor 2000 was er sprake van het gedogen van prostitutie. Nu mag er alleen
sprake zijn van exploitatie indien er van gemeentewege een vergunning is
verleend.
Het begrip prostitutie heeft nog steeds de negatieve lading die het altijd al
gehad heeft. Door het opheffen van het verbod is dit niets anders geworden.
Het "jagen" op de prostitutie door de handhavende instanties heeft er alleen
maar voor gezorgd dat deze bedrijfstak is gaan zoeken naar
ontsnappingsmogelijkheden.
Bij het opheffen van het verbod is er al gewaarschuwd dat een deel van de
prostitutie weer in de illegaliteit zou gaan verdwijnen en dan met name in
de richting van de escort. De gemeenten die hier niets mee gedaan hebben
moeten nu de wrange vruchten plukken van hun struisvogel politiek. Het was
beter een open dialoog aan te gaan met deze bedrijfstak om tenslotte te
komen tot een beheersbaar geheel.
08012007 Het "jagen" op de legale bordeelhouder zorgt
voor illegaliteit.
Sinds er prostitutie-inrichtingen zijn met vergunning is de controle op de
vergunninghouders meer dan intensief te noemen. Dit heeft echter een
averechtse werking. Een zelfde effect is ook zichtbaar indien er op een
zelfde intensieve manier wordt gecontroleerd in de horeca.
Horecabedrijven gaan dicht of worden overgenomen door gelukszoekers of de
Chinese maffia. Bij de prostitutie verdwijnen de prostituees in het illegale
circuit. Met name de callgirls hebben een hoge vlucht genomen.
Prostitutie behoort als normaal werk te worden beschouwd. Nu echter een
groot deel van de burgers dit niet zo ziet en ook blijkbaar niet wil zien is
het maar de vraag of prostitutie ooit de stempel van een betrouwbare sector
kan krijgen. Er zijn gewoon te veel randverschijnselen die het nagenoeg
onmogelijk maken om prostitutie als werk geaccepteerd te krijgen. De remedie
zou zijn met de vergunninghouders proberen de randverschijnselen en de
illegale prostitutie buiten de legale inrichtingen aan te pakken.
Het opheffen van het bordeelverbod had meerdere
doelstellingen:
- verbeteren levensomstandigheden van de prostituees;
- tegengaan van mensenhandel;
- legalisering van de prostitutie:
- betere grip op de volksgezondheid aspecten (seksueel
overdraagbare aandoeningen soa's);
- mogelijkheid voor gemeenten om een vergunningenstelsel
op te nemen in een plaatselijke verordening.
Duidelijk mag zijn dat het opheffen van het bordeelverbod niet gebracht
heeft wat er van verwacht is.
Bij het opheffen van het bordeelverbod hebben de gemeenten de mogelijkheid
gekregen om bordelen volledig te verbieden. Veel gemeenten hebben hier
gebruik van gemaakt. Er zijn zelfs gemeenten waar het woord prostitutie niet
op agenda van de gemeenteraad mag worden geplaatst gelet op de Christelijke
signatuur van de gemeente. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wordt
uitgenodigd om inzicht te geven in hoeveel gemeenten er sprake is van een
blijvend bordeel verbod is. Het aantal zal vermoedelijk hoog zijn.
Daarnaast is er een verschil in gemeenten die wel een vergunningenstelsel
hebben opgenomen. Er zijn gemeenten die niets over escort hebben geregeld,
zoals de gemeente Amsterdam. In hoeverre een regeling betreffende de escort
in strijd is met andere wetten is de vraag.
Tenslotte zijn de gemeenten die een vergunningenstelsel hebben opgenomen in
de plaatselijke verordening begonnen met een soort schoonmaak actie.
Raamprostitutie wordt ingeperkt, tippelen wordt verplaatst of onmogelijk
gemaakt, het aantal bordelen wordt verminderd.
Dit alles brengt met zich mee dat er van een feitelijke legalisering geen
sprake kan zijn. De prostitutie zou een normale bedrijfstak moeten worden,
echter er is gewerkt naar het tegenover gestelde.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de overige doelstellingen, zoals
verbeterde levensomstandigheden en tegen gaan van mensenhandel niet alleen
niet zullen worden gehaald maar er is juist sprake is van een
verslechtering. Er valt steeds meer geld te verdienen met de verboden vormen
van dit product.
De huidige stand van de techniek maakt het mogelijk om op dit gebied
contacten met de klanten te leggen met name in hetgeen voor escort moet
doorgaan. Er is dan ook een roep om een "escortwet" die meer mogelijkheden
moet bieden om deze vorm van prostitutie op te treden. Dit zal echter weer
betekenen dat er sprake is van een verdere neergaande spiraal en de
eigenlijke doelstellingen nooit gehaald zullen worden.
Indien de gemeenten in het algemeen zich niet ruimer opstellen met het
toestaan van bordelen in hun gemeente zal er van een nooit van een
feitelijke legalisering sprake zijn.
Daarnaast is de horeca weer begonnen zich op de soft erotische markt te
begeven. In het begin van de tachtiger jaren heeft de horeca zich geworpen
op "topless boxing", lingerie shows, modderbad gevechten etc. Dit is echter
weer een stille dood gestorven. Thans lijkt de horeca weer meer aandacht te
hebben voor deze vormen van erotische aard. Het paaldansen is uit Amerika
komen overwaaien en in het verlengde daarvan komen er ook meer
pornografische voorstellingen en dit alles om meer publiek in het
horecabedrijf te krijgen. Echter horecabedrijven krijgen dan in dat geval
direct te maken met de plaatselijke regelgeving betreffende de prostitutie
en het geven van voorstellingen van porno- erotische aard. Een normale
horeca inrichting is in de regel niet aangewezen als een
prostitutie-inrichting. Dit betekent dat daar dergelijke voorstellingen niet
mogen worden gehouden.
Het begrip prostitutie wordt in de volksmond op
maar één manier uitgelegd en dat is: "het hebben van seks om geld".
Dit is echter maar één onderdeel van de hele regelgeving in Nederland.
In een aantal gemeenten is de regelgeving opgenomen in de Algemeen
Plaatselijke Verordening (APV) In andere gemeenten is door de gemeenteraad
een afzonderlijke verordening vastgesteld meestal genoemd: "Verordening op
de Prostitutie-inrichtingen".
De plaatselijk vastgestelde regels hebben naast "seks om geld" ook
betrekking op andere vormen van seksueel handelen waarbij er sprake is van
enige bedrijfsmatigheid. Zoals het geven van seksvoorstellingen in de
ruimste zins des woords, eroticshops. Zelfs is getracht het bedrijfsmatig "thuiswerken"
te regelen. Ook hebben veel gemeenten regelingen opgenomen betreffende
"escort". Een gemeente als Amsterdam heeft in na het opheffen van het
hiernaast genoemde bordeel verbod geen regeling betreffende escortbureaus
opgenomen en heeft dat geweten ook in de vorm van een wildgroei in de wijze
van exploitatie.
In het verleden heeft de muziekgroep "Rockbitch" in Nederland opgetreden en
thans (eind september 2006) komt er een nieuwe groep genaamd "Erotica"
voorstellingen geven die in wezen weinig met muziek te maken hebben maar
veel met seksuele handelingen op het podium.
Gelet op de geldende regelingen kan een dergelijke groep alleen optreden in
inrichtingen waarvoor vergunning is verleend krachtens de plaatselijke
regelgeving inzake prostitutie.
Ook worden, met name de grotere gemeenten, geconfronteerd met het fenomeen
paaldansen in horecabedrijven. Er vinden zelfs wedstrijden plaats. Zolang
dat nog met kleding aan plaats heeft is er in principe niet veel aan de
hand. Anders wordt het wanneer bezoekers van het horecabedrijf als gevolg
van het getoonde alsnog komen tot "seks om geld" en ook anders wordt het
wanneer de dame of heer grotendeels naakt de voorstelling geeft. In een
normaal horecabedrijf is dit niet toegestaan in een daarvoor aangewezen
inrichting wel.
JeeJar®