13 oktober 2006. Voorbereidingsbesluit voor de
binnenstad. Particulieren en derden aan banden.
Het college stelt de raad voor om een zogenaamd voorbereidingsbesluit voor
de binnenstad vast te stellen. Dit betekent dat, na vaststelling daarvan,
alle bouwaanvragen moeten worden aangehouden. Personen die willen bouwen
worden daardoor een speelbal van de gemeente. Alleen de projectontwikkelaars
hebben vrij spel.
Een voorbereidingsbesluit mag eigenlijk alleen worden genomen in afwachting
van een nieuw bestemmingsplan. Er moet eigenlijk al een ontwerp
bestemmingsplan aanwezig zijn. Echter zoals al vaker gezegd er komt geen
nieuw bestemmingsplan, aangezien een bestemmingsplanprocedure jaren kan
duren. In principe mag er eigenlijk geen voorbereidingsbesluit worden
genomen, omdat er geen bestemmingsplan komt. Is dit legaal???
12 oktober 2006. College verkoopt binnenstad Almelo
aan projectontwikkelaars.
Op het moment dat het college een handtekening zet onder het contract met de
projectontwikkelaars is zowel het college als de raad iedere controle kwijt.
Tijdens de voorlichtingsavond over de binnenstad is er gesproken over
bestemmingsplannen en over het feit dat indien de raad hier iets anders zou
willen dan de projectontwikkelaars er gerekend kan worden op hoge
schadeclaims.
Echter er komt geen nieuw bestemmingsplan. Alles wordt gerealiseerd op basis
van, hoewel zeer oude uit 1943, maar nog steeds geldende bestemmingsplannen.
Op basis van deze oude plannen is nagenoeg alles mogelijk, dus waarom
wijzigen of een nieuw bestemmingsplan. Voordat een nieuw bestemmingsplan
feitelijk van kracht wordt kan jaren duren met name gelet op de inspraak en
de bezwaarschriften die daarop zijn binnengekomen.
Duidelijk is nu dat de projectontwikkelaars compact en hoog willen bouwen en
de noch de bevolking, noch de raad, noch het college daar straks nog enige
invloed op kan uitoefenen. Almelo verkoop haar hart aan derden.
10 oktober 2006. Wethouder Sjoers leest voor uit eigen
werk over plannen binnenstad.
Nergens in het verhaal komt echter voor of er sprake is van een nieuw
bestemmingsplan. Op nieuwe bestemmingsplannen zijn bij wet vastgestelde
inspraak procedures van toepassing en geeft de burger inhoudelijk
aanmerkelijk meer invloed dan het huidige inspreken op de voorlichting
avonden van de gemeente.
Nergens in het verhaal ook maar een woord over de financiering.
29 september De aap is uit de mouw. Bouwvolume is het
trefwoord.
De gemeente Almelo en in dit geval twee verantwoordelijke wethouders
hebben met de bouwers en participanten die betrokken zijn bij de
herstructurering van de binnenstad de afspraak gemaakt dat het bouwvolume
groot moet zijn. Dit betekent eenvoudig dat ook in de binnenstad er sprake
zal zijn van hoge gebouwen en dus veel bouw volume. Indien de winkels op de
beneden verdieping leeg blijven staan dan nog is, door de hoogte in te gaan,
de bouw en exploitatie winstgevend, er moeten dan wel gegadigden zijn die in
de hoogbouw willen werken of wonen. Dus hoog moet het worden, massief en
compact. De neven effecten in het kader van openbare orde en veiligheid en
de evenementen zullen het kind van de rekening worden. Als de schop de grond
in moet doet de gemeente er verstandig aan extra glasvezel kabels te leggen
om later camera's op te kunnen aansluiten.
Door hoog te bouwen zouden in principe de huurprijzen van de winkels op de
benedenverdieping laag gehouden moeten kunnen worden. Zou moeten
kunnen. Het is echter maar de vraag of de project ontwikkelaars zich hier
iets aan laten liggen.
En de vraag is of de gemeente nu wel of niet overleg heeft gepleegd met de
Woningbouwverenigingen. Of heeft het gesteggel tussen deze spelers in het veld
alleen maar het doel om een goede start positie te creëren.
26 september Herinrichting binnenstad. De raad wordt
straks voor voldongen feiten geplaatst.
De gemeenteraad als vertegenwoordiger van de burgers van Almelo heeft een
zware taak om zijn naam als democratisch orgaan waar te maken bij de
herstructurering van de binnenstad. Zijn de burgers gehoord, zijn de
ondernemers gehoord, zijn de andere partners en belanghebbenden in de
binnenstad gehoord. Allemaal vraagtekens. De wethouder kan niet slechts
verwijzen naar één tent bijeenkomst op de Koornmarkt. Enkele jaren geleden
werden de Stuurgroep Centrum beleid en de Commissie Handel Ambachten en
Diensten opgeheven. Twee commissie met vertegenwoordigers van diverse
belangrijke organisaties werden gewoon ter zijde geschoven. Was dit al een
aanzet voor de dingen die zouden gaan komen?
Een andere vraag is of de gemeente al zo gebonden is aan afspraken met
project ontwikkelaars dat er geen weg terug meer is. Wie is dan, naast
Heracles, nog de baas in Almelo. Niet de gemeenteraad.
Het roer moet duidelijk om in de gemeenteraad. Geen onder onsjes meer met de
fractie voorzitters. De binding met de fractie, de zogenaamde fractie
discipline, is zo groot dat alle leden van een fractie uit de gemeenteraad
met hun fractie voorzitter mee moeten stemmen. Er is geen ruimte voor een
open discussie. Meevaren is een verplichting. En het dualisme heeft daar
niets aan veranderd en kan dat ook niet.
Daarnaast heeft de gemeenteraad veel bevoegdheden overgedragen aan het
college van burgemeester en wethouders en zich daarmee zelf buiten spel
gezet. En het regeren op hoofdlijnen betekent echter wel
verantwoordelijkheid voor maatwerk.
21 September Uitleg over plannen binnenstad zonder
financiële onderbouwing.
Bij de nieuwe plannen staat het terug brengen van het water in de binnenstad
voorop. Zo moet de oude havenkom in ere worden hersteld en de Molenstreng
weer worden uitgegraven. In het verleden was men blij dat een aantal van die
waterpartijen juist dichtgegooid werden. Er was mede daardoor namelijk
sprake van overlast van ratten. Deze overlast verdween na het dempen. Thans
moet het water terug komen.
Opmerkelijk is dat de bedenker van deze nieuwe plannen ook V&D en andere
groot winkelbedrijven weer terug wil hebben. Echter zoals al eerder is
aangegeven heeft een gemeente daar nagenoeg geen invloed op. Dit betekent,
zoals bij eerdere projecten in de binnenstad, dat leegstand dreigt. En
daarmee komt het financiële draagvlak om alles te realiseren in het gedrang.
Er is nog steeds geen duidelijkheid wie alles gaat betalen. Vermoedelijk de
burger. Cogas gaat niet voor niets in de uitverkoop. De burgers en
ondernemers krijgen de rekening later gepresenteerd in de vorm van hogere
energie rekeningen.
8 december 2006. Wethouder geeft duidelijk aan dat er
geen weg meer terug is met het Masterplan.
De gemeente had bewust voor het toneel van het Theaterhotel gekozen. Hier
kon wethouder Sjoers zijn voorstelling geven en waarbij een aantal
ambtenaren een bijrol hadden. Wat wethouders Sjoers naar voren bracht was
niets nieuws en alles van het oude. Het komt er in het kort op neer dat er
veel met de mensen gesproken zal worden en dat er tenslotte niets mee gedaan
zal worden. En wat kan de burger als er niets mee gedaan wordt, niets.
Belanghebbenden in de binnenstad hebben nagenoeg geen rechten en geen
mogelijkheid van bezwaar en beroep.
Een aardige bijrol was weggelegd voor de destijds aangewezen projectleider Jacob Melsen (en voormalig
hoofd van de afdeling Economische Zaken). Hij gaf aan zich te voelen als een
trainer van een voetbal elftal. "Als het goed gaat staat iedereen te
juichen, als het fout gaat word je geslachtofferd". Het college heeft hem
bewust deze rol toebedeeld, de kop van jut.
De wethouder probeerde nog iets van schijn verantwoordelijkheid bij
belanghebbende burgers neer te leggen. Waarop een andere ambtenaar in haar
bijrol direct een aantal keren riep: "maar zonder beslissingsbevoegdheid",
om toch maar vooral duidelijk te maken dat deze groepen mensen geen rechten
hebben. Enkele jaren geleden zijn niet voor niets de Commissie Handel
Ambachten en Diensten en de Stuurgroep Centrumbeleid opgeheven. Vooral de
eerste commissie had een adviserende stem waarmee het college rekening moest
houden. Deze vertegenwoordigende organen bestaan echter niet meer en dat is
niet voor niets.
Bij de presentatie van Jacob Melsen kwamen nog even heel snel de termen
artikel 19 WRO en bestemmingsplan voorbij zonder hier ook maar enige uitleg
aan te geven.
Formeel is er een voorbereidingsbesluit genomen voor de binnenstad. Dat
betekent dat alle bouwaanvragen moeten worden aangehouden. Dat betekent
tevens dat er een bestemmingsplan in voorbereiding moet zijn. Realiteit bij
dit laatste is dat er geen bestemmingsplan in voorbereiding is en dat de
gemeente op grond van zogenaamde postzegelplannen (artikel 19 Wet op de
Ruimtelijke Ordening) gaat anticiperen (door inspelen op een toekomstig
gewenste ontwikkeling) en bouwvergunningen gaat afgeven voor bijv. het
nieuwe stadhuis etc.
Direct belanghebbenden kunnen dan op grond van een dergelijke artikel 19
procedure nog proberen voor hun belangen op te komen. Dat betekent dat de
wekelijkse advertentie van de gemeente Almelo goed in de gaten moet worden
gehouden. Voor het overige is er geen enkele echte inspraak. Zoals al
meerdere keren gezegd: "Inspreken is geen inspraak".
Tenslotte eindigde de wethouder door bijna hard op te zeggen dat het spel al
gespeeld is en er geen weg meer terug is en dat alles onder de bewoordingen
"de gemeenteraad heeft besloten". Dus als het over een aantal jaren niet
goed gaat of er wordt niet goed naar u geluisterd dan moet u niet de
projectleider het slachtoffer laten worden maar de personen op u gekozen
hebt om u te laten vertegenwoordigen in de raad.
4 november 2006 Is het masterplan alleen bedoeld om
een nieuw stadhuis te bouwen??
Het nieuwe stadhuis, dat in het verleden door de gemeenteraad werd tegen
gehouden omdat dat te duur was zal als eerste worden gerealiseerd in het
kader van de herstructurering van de binnenstad. Kosten circa 40 miljoen
Euro. Het stadhuis zal worden gebouwd op de meest prominente plaats in de
binnenstad. De bewoners van de Kloosterhofflat zullen hier voor moeten
wijken. Er wordt gesproken dat het masterplan in feite alleen behoed is om
een nieuw stadhuis te bouwen. Dat lijkt echter onmogelijk nu de gemeente
zich contractueel heeft gebonden aan de twee projectontwikkelaars.
Aardige bijkomstige zaak is dat een dergelijk groot project als het bouwen
van een stadhuis door de gemeente op grond van regelgeving Europees moet
worden aanbesteed. De toekomst zal uitwijzen of in deze aanbesteding Dure
Vermeer of Kondor Wessels uit de hoge hoed van het college zal worden
getoverd die de bouw van het stadhuis mag realiseren. Europese
aanbestedingsregels moeten naar de letter worden opgevolgd. Dit geeft weer
de mogelijkheid om een vinger op de zere plek te leggen.
1november 2006
de "Titanic" is afgevaren, de grootste raadsfracties hebben haar
een behouden vaart toegewenst.
De gemeenteraad is gisteravond met een ruime meerderheid akkoord gegaan met
de herstructurering van de binnenstad en hij heeft daarmee het lot van de
binnenstad gedurende 15 jaar in de handen gelegd van twee project
ontwikkelaars.
De ondernemers en burgers van Almelo zijn de passagiers van dit enorme schip
en hen rest niets anders dan per gepubliceerde sloop, ontgronding- en
bouwaanvraag (lees ijsberg) zienswijzen in te dienen en bezwaar en beroep
aan te tekenen.
Het voorbereidingsbesluit voor de binnenstad betekent dat er een
bestemmingsplan moet komen. Indien de gemeente dit nalaat dan zal de
Inspectie en het ministerie van Volkshuisvesting daarvan in kennis worden
gesteld. Regels moeten ook door de overheid zelf worden nageleefd.
Inhoudelijk hierbij
de link van de openbrief van JEEJAR aan de gemeenteraad van Almelo.
28 oktober 2006 Gemeente Almelo ontduikt MER bij
Masterplan binnenstad.
Op grond van het Besluit milieueffect rapportage, onderdeel D nr. 11.2 moet
er, gezien het gestelde in artikel 7.8a tot en met 7.8c van de Wet
Milieuhygiëne, bij een stadsproject die betrekking heeft op een oppervlakte
van 100 hectare of meer (dit is inclusief parkeerterreinen, oppervlakte van
af te breken bebouwing etc.) een overweging moet worden gemaakt of er een
milieueffectrapportage nodig is of niet. Het besluit ten aanzien van deze
overweging moet worden gepubliceerd. Door het achterwege laten van een
bestemmingsplan hoeft het college een dergelijke toets niet te maken ondanks
het feit dat de beoogde plannen zeer omvangrijk en ingrijpend zijn. De MER
is juist in de wet opgenomen om te komen tot een zorgvuldige
belangenafweging, waarbij alle aspecten moeten worden meegewogen en
belanghebbenden echte inspraak hebben en deze inspraak ook kunnen verdedigen
tot aan de hoogste administratieve rechter. Hiervan is thans echter geen sprake.
De vraag die zich hierbij voordoet is of de Minister van Volkshuisvesting of
Gedeputeerde Staten van Overijssel kunnen worden gevraagd om, op basis van
artikel 37 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, in te grijpen en de
gemeenteraad te verplichten om een bestemmingsplan vast te stellen. Op grond
daarvan wordt het opstellen van een MER dan ook verplicht.
27 oktober 2006. Masterplan geeft geen echte inspraak.
De gemeente maakt bij de herstructurering van de binnenstad gebruik van zeer
oude bestemmingsplannen of zogenaamde witte vlekken. Er komt geen
bestemmingsplan noch komt er een MER (Milieu Effect Rapportage) Dit betekent
dat er van echte inspraak geen sprake is. Al diegenen die tijdens de
bijeenkomsten van de gemeente iets zeggen kunnen net zo goed tegen een muur
spreken. De gemeente hoeft totaal niets te doen met hetgeen wat naar voren
wordt gebracht. De burgers die hebben ingesproken hebben geen enkel
rechtsmiddel, geen bezwaar noch beroep, om hun stelling te verdedigen.
Bij nieuwe bestemmingsplannen en bij de MER hebben belanghebbenden echte
inspraak. Door de huidige handelswijze worden de burgers van Almelo rechten
ontnomen en dan durft het college ook nog iets te zeggen over democratie. Op
het moment dat de handtekeningen zijn gezet is dat het einde van de
democratie in Almelo.
De gemeenteraad geeft de burger vijf minuten de tijd om in te spreken. Dit
is een loos gebaar van onze vertegenwoordigers in de raad. Het resultaat zal
gelijk nul zijn.
Er zullen sloopvergunningen en bouwvergunningen moeten worden afgegeven. Dat
is misschien nog een mogelijkheid om in rechte op te treden en het gebruik
van zeer oude bestemmingsplannen en het d
8 september 2006
Wethouders Sjoers heeft haast (deel 2) maar de partners niet.
De woningstichting Beter Wonen geeft onomwonden aan dat zij niet direct
betrokken is bij de plannen voor de binnenstad. De wethouder heeft afspraken
gemaakt met project ontwikkelaars en is de rest van de belanghebbenden
blijkbaar vergeten. Het MKB roept ook niet voor niets om een nieuw overleg
orgaan.
De vraag is waarom de wethouder zoveel haast heeft.
4 September 2006 Wethouder heeft haast met herinrichting binnenstad.
Wethouder Sjoers geeft aan haast te hebben met de herinrichting en dat
terwijl de uitvoering van een dergelijk project een jaren slepende kwestie
is en de financiering tot op heden in nevelen is gehuld.
Waarom die opeens die haast. Waar is de echte inspraak? Komt er een nieuw
bestemmingsplan? Of wordt er, zoals wij al eerder hebben aangegeven, gebruik
gemaakt van het oude bestemmingsplan uit 1943. Waar blijft de gemeenteraad
als volksvertegenwoordiging? Almelo wordt volledig afhankelijk van project
ontwikkelaars. En gelet op problemen bij de ontwikkeling van de nieuwe
bioscoop en niet bepaald gelukkige ontwikkeling.
3 juli 2006 Aanpak binnenstad, komt er een bestemmingsplan wijziging?
Een deel van de binnenstad gaat, als het aan het college ligt, volledig op
zijn kop. Wat is de grondslag van deze ingreep. Een nieuw bestemmingsplan op
grond waarvan de burgers daadwerkelijke inspraak hebben en het college daar
rekening mee moet houden of wordt er gebruik gemaakt van oude bestaande
bestemmingsplannen.
Een nog geldend bestemmingsplan uit 1943 geeft aan dat voor de delen van de
binnenstad (Oranjestraat tot de Vriezebrug, Grotestraat, Kerkstraat,
Kerkplein, Herengracht, Hofstraat, Bleekweg, Hofkampstraat, Looleestraat,
Bavinkstraat, Vechtstraat, Molenkampspark, Bornerbroeksestraat tot de
spoorweg, Zuiderstraat, Marktplein, Markstraat, Boompjes, Adastraat en
Stationsplein) de volgende zaken zich mogen vestigen: woning, winkel,
kantoor, school, kerk, schouwburg, bioscoop, hotel, café, magazijn. Dus
alles. Naast dit bestemmingplan kent de binnenstad van Almelo een aantal
zogenaamde witte plekken, waar werkelijk alles mag. In al de jaren heeft het
gemeentebestuur van Almelo zich willen laten vastleggen op bestemmingsplan
regels. Daarmee is het gemeentebestuur voorbij gegaan aan de inspraak
rechten van haar burgers. Derhalve dan ook de vraag, wat wordt de grondslag
van de aanpak van de binnenstad en hoe serieus neemt het college de inspraak
van haar burgers.
JEEJAR®