JEEJAR

 
 Juridisch Administratief Recht

                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

                                               09 October 2015

 

HomeTerug

 

    
              MASTERPLAN BINNENSTAD ALMELO

 


 

25 oktober 2006. College zet nu burgers, ondernemers en de gemeenteraad voor het blok.
Het eerste project voor de binnenstad wat zal worden aangepakt is de nieuwbouw van het stadhuis en het uitgraven van de ooit gedempte haven. De start van dit project betekent tevens dat er contracten zullen worden getekend met projectontwikkelaars die er voor zorgen dat er geen weg terug meer is. De gemeente zit dan het komende decennium vast aan ontwikkelingen in de binnenstad waar geen invloed meer op kan worden uitgeoefend. Door het voorbereidingsbesluit zal de gemeente dan ook gedwongen zijn om initiatieven van derden af te wijzen als de projectontwikkelaars aangeven zich niet in die ontwikkelingen te kunnen vinden. In principe komt er een privaatrechtelijke bestuurslaag bij namelijk de projectontwikkelaars die meer invloed hebben dan de gemeenteraad. Dat heeft met democratie niets meer te maken.
Daarnaast wordt er door het college aangegeven dat er een financieel risico is van bijna nul. Deze opmerking is in vergelijking met de werkelijkheid navenant aan het genoemde resultaat. Er wordt gesproken over een investering van de zijde van de projectontwikkelaar tussen de 350 en 400 miljoen Euro. Hier zit al een investeringsgat van 50 miljoen. De gemeente zelf begint, om zichzelf voor het blok te zetten met de bouw van een nieuw stadhuis waarbij de bouwkosten, inrichtingen etc. nog niet bekend zijn. Tevens zal de haven opnieuw worden aangelegd op kosten van de gemeenschap. Het college gaat er blijkbaar van uit dat de gemeente zelf ook geld zal ontvangen door grondverkoop. Welke grond in de binnenstad is dan van de gemeente Almelo die miljoenen Euro's kan opbrengen? De projectontwikkelaars krijgen vrij spel en kunnen naar eigen believen bouwen, zo compact en hoog als zij willen met als achtergrond dat het geheel voor hen rendabel moet zijn. Na de eerste start en in de loop van de tijd zullen er andere financiële plaatjes op tafel komen die er voor zullen zorgen dat de bouw nog compacter en nog hoger zal moeten om rendabel te zijn. Het college heeft voor het geheel getekend en zal dus gewoon meemoeten in de bij te stellen plannen. De raad zal met lede ogen moeten aanzien dat dit allemaal gebeurd zonder ook maar enige vorm van invloed te kunnen uitoefenen.
Tenslotte is het voor de bewoners van de Kloosterhofflat duidelijk. Zij moeten het eerste verdwijnen. Maar wat als die bewoners niet willen verdwijnen of de Woningstichting niet mee wil werken. Iedere vertraging in het plan betekent zondermeer een verlies en dat zal gecompenseerd moeten worden. Wie gaat dat betalen. De projectontwikkelaars in ieder geval niet.

13 oktober 2006. Voorbereidingsbesluit voor de binnenstad. Particulieren en derden aan banden.
Het college stelt de raad voor om een zogenaamd voorbereidingsbesluit voor de binnenstad vast te stellen. Dit betekent dat, na vaststelling daarvan, alle bouwaanvragen moeten worden aangehouden. Personen die willen bouwen worden daardoor een speelbal van de gemeente. Alleen de projectontwikkelaars hebben vrij spel.
Een voorbereidingsbesluit mag eigenlijk alleen worden genomen in afwachting van een nieuw bestemmingsplan. Er moet eigenlijk al een ontwerp bestemmingsplan aanwezig zijn. Echter zoals al vaker gezegd er komt geen nieuw bestemmingsplan, aangezien een bestemmingsplanprocedure jaren kan duren. In principe mag er eigenlijk geen voorbereidingsbesluit worden genomen, omdat er geen bestemmingsplan komt. Is dit legaal???

12 oktober 2006. College verkoopt binnenstad Almelo aan projectontwikkelaars.
Op het moment dat het college een handtekening zet onder het contract met de projectontwikkelaars is zowel het college als de raad iedere controle kwijt. Tijdens de voorlichtingsavond over de binnenstad is er gesproken over bestemmingsplannen en over het feit dat indien de raad hier iets anders zou willen dan de projectontwikkelaars er gerekend kan worden op hoge schadeclaims.
Echter er komt geen nieuw bestemmingsplan. Alles wordt gerealiseerd op basis van, hoewel zeer oude uit 1943, maar nog steeds geldende bestemmingsplannen. Op basis van deze oude plannen is nagenoeg alles mogelijk, dus waarom wijzigen of een nieuw bestemmingsplan. Voordat een nieuw bestemmingsplan feitelijk van kracht wordt kan jaren duren met name gelet op de inspraak en de bezwaarschriften die daarop zijn binnengekomen.
Duidelijk is nu dat de projectontwikkelaars compact en hoog willen bouwen en de noch de bevolking, noch de raad, noch het college daar straks nog enige invloed op kan uitoefenen. Almelo verkoop haar hart aan derden.

10 oktober 2006. Wethouder Sjoers leest voor uit eigen werk over plannen binnenstad.
Nergens in het verhaal komt echter voor of er sprake is van een nieuw bestemmingsplan. Op nieuwe bestemmingsplannen zijn bij wet vastgestelde inspraak procedures van toepassing en geeft de burger inhoudelijk aanmerkelijk meer invloed dan het huidige inspreken op de voorlichting avonden van de gemeente.
Nergens in het verhaal ook maar een woord over de financiering.

 

29 september De aap is uit de mouw. Bouwvolume is het trefwoord.
De gemeente Almelo en in dit geval twee verantwoordelijke wethouders hebben met de bouwers en participanten die betrokken zijn bij de herstructurering van de binnenstad de afspraak gemaakt dat het bouwvolume groot moet zijn. Dit betekent eenvoudig dat ook in de binnenstad er sprake zal zijn van hoge gebouwen en dus veel bouw volume. Indien de winkels op de beneden verdieping leeg blijven staan dan nog is, door de hoogte in te gaan, de bouw en exploitatie winstgevend, er moeten dan wel gegadigden zijn die in de hoogbouw willen werken of wonen. Dus hoog moet het worden, massief en compact. De neven effecten in het kader van openbare orde en veiligheid en de evenementen zullen het kind van de rekening worden. Als de schop de grond in moet doet de gemeente er verstandig aan extra glasvezel kabels te leggen om later camera's op te kunnen aansluiten.
Door hoog te bouwen zouden in principe de huurprijzen van de winkels op de benedenverdieping laag gehouden moeten kunnen worden.  Zou moeten kunnen. Het is echter maar de vraag of de project ontwikkelaars zich hier iets aan laten liggen.
En de vraag is of de gemeente nu wel of niet overleg heeft gepleegd met de Woningbouwverenigingen. Of heeft het gesteggel tussen deze spelers in het veld alleen maar het doel om een goede start positie te creëren. 

26 september Herinrichting binnenstad. De raad wordt straks voor voldongen feiten geplaatst.
De gemeenteraad als vertegenwoordiger van de burgers van Almelo heeft een zware taak om zijn naam als democratisch orgaan waar te maken bij de herstructurering van de binnenstad. Zijn de burgers gehoord, zijn de ondernemers gehoord, zijn de andere partners en belanghebbenden in de binnenstad gehoord. Allemaal vraagtekens. De wethouder kan niet slechts verwijzen naar één tent bijeenkomst op de Koornmarkt. Enkele jaren geleden werden de Stuurgroep Centrum beleid en de Commissie Handel Ambachten en Diensten opgeheven. Twee commissie met vertegenwoordigers van diverse belangrijke organisaties werden gewoon ter zijde geschoven. Was dit al een aanzet voor de dingen die zouden gaan komen?
Een andere vraag is of de gemeente al zo gebonden is aan afspraken met project ontwikkelaars dat er geen weg terug meer is. Wie is dan, naast Heracles, nog de baas in Almelo. Niet de gemeenteraad.
Het roer moet duidelijk om in de gemeenteraad. Geen onder onsjes meer met de fractie voorzitters. De binding met de fractie, de zogenaamde fractie discipline, is zo groot dat alle leden van een fractie uit de gemeenteraad met hun fractie voorzitter mee moeten stemmen. Er is geen ruimte voor een open discussie. Meevaren is een verplichting. En het dualisme heeft daar niets aan veranderd en kan dat ook niet.
Daarnaast heeft de gemeenteraad veel bevoegdheden overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders en zich daarmee zelf buiten spel gezet. En het regeren op hoofdlijnen betekent echter wel verantwoordelijkheid voor maatwerk.

21 September Uitleg over plannen binnenstad zonder financiële onderbouwing.
Bij de nieuwe plannen staat het terug brengen van het water in de binnenstad voorop. Zo moet de oude havenkom in ere worden hersteld en de Molenstreng weer worden uitgegraven. In het verleden was men blij dat een aantal van die waterpartijen juist dichtgegooid werden. Er was mede daardoor namelijk sprake van overlast van ratten. Deze overlast verdween na het dempen. Thans moet het water terug komen.
Opmerkelijk is dat de bedenker van deze nieuwe plannen ook V&D en andere groot winkelbedrijven weer terug wil hebben. Echter zoals al eerder is aangegeven heeft een gemeente daar nagenoeg geen invloed op. Dit betekent, zoals bij eerdere projecten in de binnenstad, dat leegstand dreigt. En daarmee komt het financiële draagvlak om alles te realiseren in het gedrang. Er is nog steeds geen duidelijkheid wie alles gaat betalen. Vermoedelijk de burger. Cogas gaat niet voor niets in de uitverkoop. De burgers en ondernemers krijgen de rekening later gepresenteerd in de vorm van hogere energie rekeningen.

16 januari 2013 Investeerder trekt stekker uit Masterplan.
Syntrus Achmea als investeerder trekt de stekker uit het zogenaamde Masterplan. Waarom zogenaamd omdat het Masterplan nooit een wettelijk kader heeft gehad. Het woord Masterplan is in de afgelopen jaren te pas en vooral te onpas gebruikt. Het Masterplan is nooit gedefinieerd en heeft al helemaal geen status werkelijke status gekregen. Plannen voor het ontwikkelen van de binnenstad dienen op grond van de Wet Ruimtelijke Ordening te worden genomen. Er moeten dan bestemmingsplannen worden gemaakt. En daar behoort dan weer de gebruikelijke inspraak bij. De gemeenteraad als preekwoordelijke ezel achter de wortel aan heeft zich nooit echt laten voorlichten of inlichten over de voorgang van de ontwikkelingen. Er is alleen maar op losse onderdelen gereageerd zoals "Fortezza" en het nieuwe stadhuis.

8 december 2006. Wethouder geeft duidelijk aan dat er geen weg meer terug is met het Masterplan.
De gemeente had bewust voor het toneel van het Theaterhotel gekozen. Hier kon wethouder Sjoers zijn voorstelling geven en waarbij een aantal ambtenaren een bijrol hadden. Wat wethouders Sjoers naar voren bracht was niets nieuws en alles van het oude. Het komt er in het kort op neer dat er veel met de mensen gesproken zal worden en dat er tenslotte niets mee gedaan zal worden. En wat kan de burger als er niets mee gedaan wordt, niets. Belanghebbenden in de binnenstad hebben nagenoeg geen rechten en geen mogelijkheid van bezwaar en beroep.
Een aardige bijrol was weggelegd voor de destijds aangewezen projectleider Jacob Melsen (en voormalig hoofd van de afdeling Economische Zaken). Hij gaf aan zich te voelen als een trainer van een voetbal elftal. "Als het goed gaat staat iedereen te juichen, als het fout gaat word je geslachtofferd". Het college heeft hem bewust deze rol toebedeeld, de kop van jut.
De wethouder probeerde nog iets van schijn verantwoordelijkheid bij belanghebbende burgers neer te leggen. Waarop een andere ambtenaar in haar bijrol direct een aantal keren riep: "maar zonder beslissingsbevoegdheid", om toch maar vooral duidelijk te maken dat deze groepen mensen geen rechten hebben. Enkele jaren geleden zijn niet voor niets de Commissie Handel Ambachten en Diensten en de Stuurgroep Centrumbeleid opgeheven. Vooral de eerste commissie had een adviserende stem waarmee het college rekening moest houden. Deze vertegenwoordigende organen bestaan echter niet meer en dat is niet voor niets.
Bij de presentatie van Jacob Melsen kwamen nog even heel snel de termen artikel 19 WRO en bestemmingsplan voorbij zonder hier ook maar enige uitleg aan te geven.
Formeel is er een voorbereidingsbesluit genomen voor de binnenstad. Dat betekent dat alle bouwaanvragen moeten worden aangehouden. Dat betekent tevens dat er een bestemmingsplan in voorbereiding moet zijn. Realiteit bij dit laatste is dat er geen bestemmingsplan in voorbereiding is en dat de gemeente op grond van zogenaamde postzegelplannen (artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening) gaat anticiperen (door inspelen op een toekomstig gewenste ontwikkeling) en bouwvergunningen gaat afgeven voor bijv. het nieuwe stadhuis etc.
Direct belanghebbenden kunnen dan op grond van een dergelijke artikel 19 procedure nog proberen voor hun belangen op te komen. Dat betekent dat de wekelijkse advertentie van de gemeente Almelo goed in de gaten moet worden gehouden. Voor het overige is er geen enkele echte inspraak. Zoals al meerdere keren gezegd: "Inspreken is geen inspraak".
Tenslotte eindigde de wethouder door bijna hard op te zeggen dat het spel al gespeeld is en er geen weg meer terug is en dat alles onder de bewoordingen "de gemeenteraad heeft besloten". Dus als het over een aantal jaren niet goed gaat of er wordt niet goed naar u geluisterd dan moet u niet de projectleider het slachtoffer laten worden maar de personen op u gekozen hebt om u te laten vertegenwoordigen in de raad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 november 2006.
De Molenstreng door de eeuwen heen.

Hieronder een toonbeeld van hoe Almelo er vroeger uitzag. Het water wat u op dit schilderij ziet was de echte Molenstreng die uitkwam op de Koornmarkt.
Aan de linkervoorzijde de achterkant van het toenmalige Stadhuis, nu het horecabedrijf "'t Wetshuys" en aan de rechterzijde het gedeelte waar thans Ter Stal is gevestigd. In de verte bij het bruggetje de uitloop van de Molenstreng in het Kolkje. Wil het college terug naar dit beeld? In het verleden was men blij dat vele watertjes werden gedempt in verband met het tegengaan van ratten in de stad. Dat hier ondertussen ook nog ondernemers en burgers zijn gevestigd wordt vergeten
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olieverf schilderij van F. Post,
in particulier Almelo's bezit

 

De haven van Almelo
Anno 1946,
door C. van der Aa
Het bestemmingsplan dat voor een groot deel voor de binnenstad van toepassing is is ouder dan dit schilderij namelijk uit 1943.

 

15 november 2006 Definitieve einde zeggenschap binnenstad.
Op 14 november 2006 heeft de Gemeente Almelo in het Almelo's Weekblad het voorbereidingsbesluit (onder i. van de gemeentelijke advertentie onder de kop 'Overige procedures ruimtelijke Ordening Voorbereidingsbesluiten") de eigenlijke zeggenschap over de binnenstad Almelo opgegeven. De publicatie is zwaar onder de norm. Er staat alleen "Almelo binnenstad", daarmee voldoet deze advertentie niet aan de eisen die de Algemene Wet Bestuursrecht daaraan geeft. Er wordt op geen enkele wijze aangegeven op welk gebied het voorbereidingsbesluit van toepassing is. Dus de burgers van de binnenstad worden volledig in het onzekere gehouden. Op grond van dit voorbereidingsbesluit moeten alle bouwaanvragen worden aangehouden. Iedereen is hiermee volledig afhankelijk van de medewerking van de gemeente Almelo, lees projectontwikkelaars.
U hebt niets meer over de binnenstad te vertellen, wie u ook bent.

 

4 november 2006 Is het masterplan alleen bedoeld om een nieuw stadhuis te bouwen??
Het nieuwe stadhuis, dat in het verleden door de gemeenteraad werd tegen gehouden omdat dat te duur was zal als eerste worden gerealiseerd in het kader van de herstructurering van de binnenstad. Kosten circa 40 miljoen Euro. Het stadhuis zal worden gebouwd op de meest prominente plaats in de binnenstad. De bewoners van de Kloosterhofflat zullen hier voor moeten wijken. Er wordt gesproken dat het masterplan in feite alleen behoed is om een nieuw stadhuis te bouwen. Dat lijkt echter onmogelijk nu de gemeente zich contractueel heeft gebonden aan de twee projectontwikkelaars.
Aardige bijkomstige zaak is dat een dergelijk groot project als het bouwen van een stadhuis door de gemeente op grond van regelgeving Europees moet worden aanbesteed. De toekomst zal uitwijzen of in deze aanbesteding Dure Vermeer of Kondor Wessels uit de hoge hoed van het college zal worden getoverd die de bouw van het stadhuis mag realiseren. Europese aanbestedingsregels moeten naar de letter worden opgevolgd. Dit geeft weer de mogelijkheid om een vinger op de zere plek te leggen.

 1november 2006
   de "Titanic" is afgevaren, de grootste raadsfracties hebben haar een behouden vaart toegewenst.

De gemeenteraad is gisteravond met een ruime meerderheid akkoord gegaan met de herstructurering van de binnenstad en hij heeft daarmee het lot van de binnenstad gedurende 15 jaar in de handen gelegd van twee project ontwikkelaars.
De ondernemers en burgers van Almelo zijn de passagiers van dit enorme schip en hen rest niets anders dan per gepubliceerde sloop, ontgronding- en bouwaanvraag (lees ijsberg) zienswijzen in te dienen en bezwaar en beroep aan te tekenen.
Het voorbereidingsbesluit voor de binnenstad betekent dat er een bestemmingsplan moet komen. Indien de gemeente dit nalaat dan zal de Inspectie en het ministerie van Volkshuisvesting daarvan in kennis worden gesteld. Regels moeten ook door de overheid zelf worden nageleefd.
Inhoudelijk hierbij de link van de openbrief van JEEJAR aan de gemeenteraad van Almelo.

28 oktober 2006 Gemeente Almelo ontduikt MER bij Masterplan binnenstad.
Op grond van het Besluit milieueffect rapportage, onderdeel D nr. 11.2 moet er, gezien het gestelde in artikel 7.8a tot en met 7.8c van de Wet Milieuhygiëne, bij een stadsproject die betrekking heeft op een oppervlakte van 100 hectare of meer (dit is inclusief parkeerterreinen, oppervlakte van af te breken bebouwing etc.) een overweging moet worden gemaakt of er een milieueffectrapportage nodig is of niet. Het besluit ten aanzien van deze overweging moet worden gepubliceerd. Door het achterwege laten van een bestemmingsplan hoeft het college een dergelijke toets niet te maken ondanks het feit dat de beoogde plannen zeer omvangrijk en ingrijpend zijn. De MER is juist in de wet opgenomen om te komen tot een zorgvuldige belangenafweging, waarbij alle aspecten moeten worden meegewogen en belanghebbenden echte inspraak hebben en deze inspraak ook kunnen verdedigen tot aan de hoogste administratieve rechter. Hiervan is thans echter geen sprake.
De vraag die zich hierbij voordoet is of de Minister van Volkshuisvesting of Gedeputeerde Staten van Overijssel kunnen worden gevraagd om, op basis van artikel 37 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, in te grijpen en de gemeenteraad te verplichten om een bestemmingsplan vast te stellen. Op grond daarvan wordt het opstellen van een MER dan ook verplicht.

27 oktober 2006. Masterplan geeft geen echte inspraak.
De gemeente maakt bij de herstructurering van de binnenstad gebruik van zeer oude bestemmingsplannen of zogenaamde witte vlekken. Er komt geen bestemmingsplan noch komt er een MER (Milieu Effect Rapportage) Dit betekent dat er van echte inspraak geen sprake is. Al diegenen die tijdens de bijeenkomsten van de gemeente iets zeggen kunnen net zo goed tegen een muur spreken. De gemeente hoeft totaal niets te doen met hetgeen wat naar voren wordt gebracht. De burgers die hebben ingesproken hebben geen enkel rechtsmiddel, geen bezwaar noch beroep, om hun stelling te verdedigen.
Bij nieuwe bestemmingsplannen en bij de MER hebben belanghebbenden echte inspraak. Door de huidige handelswijze worden de burgers van Almelo rechten ontnomen en dan durft het college ook nog iets te zeggen over democratie. Op het moment dat de handtekeningen zijn gezet is dat het einde van de democratie in Almelo.
De gemeenteraad geeft de burger vijf minuten de tijd om in te spreken. Dit is een loos gebaar van onze vertegenwoordigers in de raad. Het resultaat zal gelijk nul zijn.
Er zullen sloopvergunningen en bouwvergunningen moeten worden afgegeven. Dat is misschien nog een mogelijkheid om in rechte op te treden en het gebruik van zeer oude bestemmingsplannen en het d

14 September  De tanker renovatie binnenstad vaart op volle snelheid, wie kan haar wenden? (deel 3)
Wethouder Sjoers had het met betrekking tot de herstructurering van de binnenstad over een tanker die stevig op koers ligt. Eigenlijk zegt de wethouder daarmee dat niemand de zaak meer kan stoppen op de door de wethouder uitgezette koers.  Ook de gemeenteraad niet, met name niet nu de fractie voorzitters vorig jaar al akkoord zijn gegaan met toen voorliggende plannen. Dat wordt weer slikken voor de resterende en dus onmachtige gemeenteraad. En dan is er nog de vraag of de burger van Almelo dan ook nog maar enige inspraak toekomt. Wie kan er nu nog vertrouwen hebben in de politiek. Het invoeren van het dualisme had tot doel om de politiek aantrekkelijker te maken voor de burger. Helaas, niets is minder waar. Voor de burger rest straks niets anders dan het voeren van procedures om zijn of haar recht te krijgen. En de wethouder heeft haast dus het schip vaart snel. Maar als er juridische procedures komen zou het schip wel eens kunnen stranden.

8 september 2006 Wethouders Sjoers heeft haast (deel 2) maar de partners niet.
De woningstichting Beter Wonen geeft onomwonden aan dat zij niet direct betrokken is bij de plannen voor de binnenstad. De wethouder heeft afspraken gemaakt met project ontwikkelaars en is de rest van de belanghebbenden blijkbaar vergeten. Het MKB roept ook niet voor niets om een nieuw overleg orgaan.
De vraag is waarom de wethouder zoveel haast heeft.

4 September 2006 Wethouder heeft haast met herinrichting binnenstad.
Wethouder Sjoers geeft aan haast te hebben met de herinrichting en dat terwijl de uitvoering van een dergelijk project een jaren slepende kwestie is en de financiering tot op heden in nevelen is gehuld.
Waarom die opeens die haast. Waar is de echte inspraak? Komt er een nieuw bestemmingsplan? Of wordt er, zoals wij al eerder hebben aangegeven, gebruik gemaakt van het oude bestemmingsplan uit 1943. Waar blijft de gemeenteraad als volksvertegenwoordiging? Almelo wordt volledig afhankelijk van project ontwikkelaars. En gelet op problemen bij de ontwikkeling van de nieuwe bioscoop en niet bepaald gelukkige ontwikkeling.

3 juli 2006 Aanpak binnenstad, komt er een bestemmingsplan wijziging?
Een deel van de binnenstad gaat, als het aan het college ligt, volledig op zijn kop. Wat is de grondslag van deze ingreep. Een nieuw bestemmingsplan op grond waarvan de burgers daadwerkelijke inspraak hebben en het college daar rekening mee moet houden of wordt er gebruik gemaakt van oude bestaande bestemmingsplannen.
Een nog geldend bestemmingsplan uit 1943 geeft aan dat voor de delen van de binnenstad (Oranjestraat tot de Vriezebrug, Grotestraat, Kerkstraat, Kerkplein, Herengracht, Hofstraat, Bleekweg, Hofkampstraat, Looleestraat, Bavinkstraat, Vechtstraat, Molenkampspark, Bornerbroeksestraat tot de spoorweg, Zuiderstraat, Marktplein, Markstraat, Boompjes, Adastraat en Stationsplein) de volgende zaken zich mogen vestigen: woning, winkel, kantoor, school, kerk, schouwburg, bioscoop, hotel, café, magazijn. Dus alles. Naast dit bestemmingplan kent de binnenstad van Almelo een aantal zogenaamde witte plekken, waar werkelijk alles mag. In al de jaren heeft het gemeentebestuur van Almelo zich willen laten vastleggen op bestemmingsplan regels. Daarmee is het gemeentebestuur voorbij gegaan aan de inspraak rechten van haar burgers. Derhalve dan ook de vraag, wat wordt de grondslag van de aanpak van de binnenstad en hoe serieus neemt het college de inspraak van haar burgers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JEEJAR®