28 november 2006 De geest van de "Wallenmanager" Freek
Salm keert terug in Amsterdam.
De gemeenteraad van Amsterdam gaat besluiten of er verre gaande maatregelen
moeten worden genomen tegen de grote bazen die de sex handel op de Wallen in
handen hebben. Eén van de grootsten onder hen is Charles Geerts. Vele panden
zijn in zijn bezit en dat betekent dat hij ook evenredig veel invloed heeft.
Of deze invloed ook criminele invloed betekent is een vraag die bewezen moet
worden. Sinds een aantal jaren is prostitutie, onder het stellen van diverse
regels, legaal geworden. Illegaal blijven, misbruik, mensenhandel,
kinderporno, dwang etc.
In de kranten wordt er nogal makkelijk over gedaan. Er wordt gewezen op de
wet BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar
Bestuur) die alle gemeenten sinds 2003 ter beschikking staat en dus ook
Amsterdam.
Saillant detail hierbij is dat de de basis van de wet BIBOB eigenlijk het
optreden van de voormalige "Wallenmanager" Freek Salm is geweest. Deze heeft
voor het in werking treden van deze wet al eens een grote schoonmaak
gehouden op de Wallen en met name de Zeedijk. Het gebruiken van open en
gesloten informatie bronnen voor gemeenten was en is hierbij van essentieel
belang. De gemeente Amsterdam heeft de beschikking over het zogenaamde Van
Traa team die veel doet en nog meer ervaring heeft met het doorlichten van
bepaalde situaties. Ook hierbij heeft dit team geleerd dat niet alles even
eenvoudig is en hebben zij wel eens een bestuurlijke buil opgelopen.
Dat er nu even zal worden opgetreden tegen de seks bazen op de Wallen
betekent dat er of al veel informatie is verzameld over criminele
activiteiten of dat er met veel ophef iets wordt aangekondigd wat nog
onderzocht moet worden. Op gronden van geruchten kan niemand zijn vergunning
worden afgepakt. Alleen de schijn is ook in het bestuurlijke handhaven niet
voldoende. Het gaat altijd nog om grote economische belangen van een
betreffende persoon. Indien tenslotte bij de hoogste administratieve rechter
zou blijken dat de onderliggende informatie de toegepaste maatregelen niet
kunnen dragen dan kan de gemeente een enorme schadeclaim verwachten.
Alleen dit laatste al zorgt er voor de de middelgrote en kleine gemeenten in
het geheel niet aan het BIBOB traject beginnen.
Zie voor het overige onder de link BIBOB op de HOME pagina.