GEMEENTEN
ARCHIEF
10 augustus 2008 Bestuurlijke boete of OM afdoening
bij gemeentelijke handhaving.
Al sinds lange tijd wordt er door de gemeenten gewacht op de invoering van
de bestuurlijke boete. Er is echter ook sprake van een soort tegenhanger en
dat is de OM afdoening of ook wel genoemd de strafbeschikking.
Bij de bestuurlijke boete is de gemeente volledig verantwoordelijk voor het
traject van het opleggen en innen van die boete.
Bij de strafbeschikking krijgen gemeentelijke buitengewone
opsporingsambtenaren de bevoegdheid om deze op te leggen. Echter de verdere
afhandeling valt onder de verantwoordelijkheid van justitie evenals het
incasseren van het geld. Dat zal, net als bij de bekende acceptgiro's
plaatsvinden door het Centraal Justitieel Incassobureau te Groningen.
Ten opzicht van de strafbeschikking verandert er eigenlijk niet zo veel aan
de bestaande praktijk dat buitengewone opsporingsambtenaren proces-verbaal
kunnen opmaken en justitie zorgt voor het vervolg. De strafbeschikking heeft
met name betrekking op kleine overtredingen in de openbare ruimte. Het
verschil met de nu gangbare praktijk is dat de gemeenten meer geld krijgen
voor de uitgeschreven strafbeschikkingen. Bij de bestuurlijke boete krijgt
de gemeente het hele bedrag. Dat laatste mag ook wel aangezien het verdere
afhandelen en de incasso van het bedrag, met name bij kleine overtredingen,
niet opweegt tegen de kosten die daarmee gemoeid zijn.
De OM afdoening om de vorm van strafbeschikkingen kan voor de gemeenten
alleen plaatsvinden door de inzet van gemeentelijke buitengewone opsporingsambtenaren. Om dit voor
de gemeenten aantrekkelijker te maken en om makkelijker zogenaamde BOA's in
dienst te kunnen nemen, zullen de opleidingseisen voor deze BOA's
minder zwaar worden.
Aan de gemeente de keuze. De bestuurlijke boete of de OM afdoening. Beiden
te samen mag niet. Of natuurlijk niets doen. Dan blijft de
verantwoordelijkheid bij de politie.
11 april 2008 College bescherming persoonsgegevens komt
met richtlijnen.
Het CBP komt met strakke richtlijnen voor overheidsorganen voor wat betreft
het publiceren op het internet. In principe komt het er op neer dat het op
internet zetten van naar personen herleidbare gegevens niet is toegestaan
tenzij de betrokkene nadrukkelijk en duidelijk kenbaar zijn toestemming
daarvoor heeft verleend. Het publiceren van het Burger Service Nummer of
handtekening is hoe dan ook verboden. De betrokkene kan daarvoor zelfs geen
toestemming verlenen. Gemeenten doen er goed aan de richtlijnen van het CBP
nader te bestuderen en hun verantwoordelijkheid te nemen. Openbaarheid heeft
vele beperkingen ten behoeve van het beschermen van de privacy.
In het kader van de WOZ. De waarde berekening van
eigendommen heeft het CBP het volgende overwogen:
"PUBLICATIE
WAARDEGEGEVENS ONROEREND GOED
In 2003 vroeg het Ministerie van Financiën advies aan het CBP over een
aantal voorgenomen wijzigingen in de Wet waardering onroerende zaken (Wet
WOZ). Het voorstel beoogde de openbaarheid van WOZ-gegevens te vergroten
door de taxatierapporten op internet te plaatsen. Het CBP adviseerde: ‘Gelet
op het vorengaande komt het CBP tot het oordeel dat een algemene
toegankelijkheid van waardegegevens op het internet zich niet verhoudt met
de Wbp en de Wet WOZ. Het CBP onderschrijft het oordeel van de Raad van
State dat het waardegegeven privacygevoelige informatie betreft. Verdere
verwerking van deze gegevens (door plaatsing op het internet) dient daarom
op grond van het bepaalde in artikel 40, eerste lid, Wet WOZ en artikel 9,
vierde lid, Wbp achterwege te blijven."
Aldus het CBP.
Maar wat als een burger die een WOZ
aanslag krijgt wordt verwezen naar vier andere objecten die alleen hij kan
benaderen en inzien. Hij kan die gegevens van het internet halen en naar
eigen believen gebruiken en vervolgens weer doorspelen. En wat als die
andere objecten diverse gegevens bevatten, zoals adres, koopprijs, m3 inhoud
en verkoopwaarde.
16 juni 2007 De burgemeester als nieuwe commissaris
van gemeentehandhaving.
De tijd van een lintjes knippende burgemeester zijn voor goed voorbij. In de
afgelopen jaren heeft de burgemeester er nieuwe taken bij gekregen. Alles wat
ook maar iets met openbare orde, veiligheid, zedelijkheid en het ordelijk
verloop van het maatschappelijk leven te maken heeft is aan de burgemeester
opgedragen. Hierbij zijn bij wet nieuwe bevoegdheden toegewezen aan de
burgemeester. Denk maar aan sluiting van illegale coffeeshops, drugspanden
en de integrale veiligheid en de veiligheidsketen. En er komen nog meer
bevoegdheden aan. Zoals verdergaande mogelijkheden om woningen in kader van
overtreding van de Opiumwet te sluiten, controle op ex-gedetineerden,
uithuis plaatsingen bij huiselijk geweld, BIBOB (inzake bestuurlijke aanpak
criminaliteit) en het vergaren en verkrijgen van inlichtingen bij de
nationale inlichtingen organisaties inzake radicalisering, polarisering,
terrorismebestrijding en verantwoordelijk voor rampenbestrijding en
crisisbeheersing. De Drank- en Horecawet wordt gewijzigd waarbij de
burgemeester de exclusieve bevoegdheid krijgt inzake de uitvoering, toezicht
en handhaving en dat gedurende 24 uur per dag en 7 dagen in de week.
26 april 2007 Twentse controle nachtregister mbt verblijf in hotels
en pensions en recreatie.
Volgens dagblad TC Tubantia hebben Twentse burgemeesters de politie de
bevoegdheid gegeven om de nachtregisters te controleren. Controle van de
nachtregisters is op grond van artikel 438 lid 3 van het Wetboek van
Strafrecht een bevoegdheid van de burgemeester van de betreffende gemeente
waar het nachtverblijf wordt aangeboden of, zoals de wet zegt: "een door hem
aangewezen ambtenaar". Helaas behoort de politie, sinds de opheffing van de
gemeentepolitie, niet meer tot de laatst genoemde categorie. Dus is het maar
de vraag of de door de burgemeesters aan de politie gegeven bevoegdheid wel
terecht is. Een moeizaam rondje via het internet met als zoekvraag APV
(Algemeen Plaatselijke Verordening) en waarbij de site van Enschede meerdere
vastlopers had en die van Oldenzaal een ongekende hoeveelheid treffers, kan
de volgende conclusie worden getrokken. De gemeente Almelo heeft in het
geheel geen nadere regelgeving meer in de APV staan. Waarom niet omdat de
politie er niets mee deed. Veel andere gemeenten kennen een
uitvoeringregeling in artikel 2.3.2.3 van de APV waarbij de burgemeester van
die gemeente verplicht is om een model nachtregister vast te stellen. Het nu
overhevelen van bevoegdheden aan de politie zonder dat er een model is
vastgesteld is regelrecht in strijd met dit artikel van de APV. Tevens
zullen de gemeenten hier veel communicatie moeten plegen met de doelgroep,
hotelbedrijven, pensions en campings. Er mag niet worden gediscrimineerd dus
moet voor ieder van deze bedrijven de zelfde handhaving worden toegepast,
maar dan niet door de politie.
15 november 2007 Horeca interventie team aangekondigd.
Met nogal wat bravoure wordt in Twente het HIT (Horeca interventie team)
aangekondigd. Dit is niets meer en niets minder dan een samenwerking van de
diverse opsporingsdiensten bestaande uit de vreemdelingendienst, UWV,
Sociale recherche, Arbeidsinspectie, Belastingdienst etc. Hier wordt echter
gedaan of het om iets nieuws gaat terwijl de samenstelling van deze groep al
meer dan 10 jaar bestaat. In de afgelopen 10 jaar heeft de horeca dan ook
veelvuldig controle gehad van deze samengestelde teams.
Blijkbaar is er in de afgelopen jaren weinig meer gebeurd en worden de teams
nu een nieuw leven in geblazen. Voor de horeca is er sprake van oude wijn in
nieuwe zakken.
28 juni 2007
Weer nieuwe bevoegdheden voor burgemeesters "Wetsvoorstel ernstige overlast."
Het voorstel ingediend door de Kamerleden Spekman (PvdA), Atsma (CDA) en
Zijlstra (VVD) betreffende voetbalvandalisme wordt ingevoegd in het nieuw
wetsvoorstel "ernstige overlast" en geeft daardoor de mogelijkheid voor
zowel een stadion- als een gebiedsverbod, waarmee relschoppers ver van
aangewezen gebieden of stadions kunnen worden gehouden. Het gebiedsverbod en
meldingsplicht kunnen worden opgelegd door de Officier van Justitie of de
burgemeester. Hiermee kan het zogenaamde lik op stuk aanpak in de
toekomst in de praktijk worden toegepast. Bij niet nakomen van de opgelegde
straf bestaat de mogelijkheid een boete of gevangenisstraf op te leggen.
2 juni 2007 Voorstellen VNG om modelverordeningen aan te passen zorgen
voor onrust.
In het kader van de zogenaamde deregulering doet de VNG diverse voorstellen
om de bij de gemeenten gangbare verordeningen aan te passen. Eén van de
bekendste de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) is al in een afrondende
fase. Afgeschaft wordt de vergunningplicht voor de dienstverleners op de
openbare weg, zoals glazenwassers, scharensliep. Met name betreffende deze
laatste is er ieder jaar weer sprake van problemen van torenhoge rekeningen
die met name oudere mensen in rekening worden gebracht. De deur voor deze
personen wordt, bij het overnemen van het VNG voorstel, volkomen opengezet.
Het zelfde geldt voor het venten. Volgens de VNG kan de vergunningplicht
vervallen. De VNG laat niet blijken enige realiteitszin in huis te hebben.
Dit betekent dat de openbare weg en het huis aan huis verkopen volkomen vrij
wordt. Dit met alle gevolgen van dien. Veel personen die aan de deur aan
gaan bellen en hun waren proberen te verkopen.
Daarnaast wordt het plaatsen van voorwerpen op de openbare weg vrij
behoudens een aantal vaste regels. Maar hoe moet de burger bij voortduring
kennis van die regels dragen en hoe moet de politie handhaven. De openbare
weg is van iedereen maar niet om het met obstakels te blokkeren.
Hier
de link en de beschouwingen op de voorstellen.
6 mei 2007
Actieve openbaarheid van gemeente op hun website voldoet vaak niet aan de
regels.
Het hebben van een eigen website is voor de gemeente nagenoeg een plicht.
Deze plicht vloeit voort uit landelijke regels. Bijvoorbeeld wordt het een
plicht om bestemmingsplannen digitaal aan te leveren en ook in de
openbaarheid te brengen.
Er zijn echter ook gemeenten, klik hiervoor de link rechts naar de gemeente
Waterland, die te ver gaan met hun actieve openbaarheid.
Gemeenten kunnen hierdoor de privacy van burgers in gevaar brengen. Met
betrekking tot deze actieve openbaarheid is er echter sprake van de Wet
uitvoeringsverdrag van Aarhus van 30 september 2004 (Statenblad 2004, nr.
519). Op grond hiervan is artikel 6 lid 3 van de Wet openbaarheid van
bestuur aangepast. Deze aanpassing betekent dat een bestuursorgaan een
besluit moeten nemen over een publicatie en daarvan kennis moet geven aan
diegene(n) die daar vermoedelijk bedenkingen tegen heeft/hebben. Publicatie
mag niet eerder plaatsvinden dan na 2 weken na het nemen van dat besluit.
Deze twee weken geeft de belanghebbende(n) dan de gelegenheid om een
bezwaarschrift in te dienen en om naar de voorzieningenrechter te stappen om
publicatie tegen te gaan.
Het onmiddellijk publiceren van zaken waarmee derden misschien problemen
hebben is dan ook niet toegestaan. Er zijn maar weinig gemeenten die dit
weten.
(Gemeentestem 7263 nr. 169).
20 april 2007 Midden- en Kleinbedrijf Oost-Nederland
de weg kwijt in wetgevingsland.
Het MKB wil dat er diverse vergunningen worden aangepast of zelfs geschrapt
die zij als onzinnig beschouwen.
Klik hier voor een beschouwing
2 maart 2007 Openbare warenmarkten in gemeente in de
knel.
De huidige economie heeft er voor gezorgd dat er sprake is van een terugloop
van standplaatshouders bij de warenmarkten.
Hierbij komt dat de marktkooplieden in nagenoeg iedere gemeente worden
geconfronteerd met een andere marktverordening en die dan ook nog eens op
een eigen manier wordt uitgelegd. Nu het minder met de markt gaat hebben de
gemeenten er belang bij om goede marktkooplieden en hun producten te
behouden. En daarmee worden de regels wat rekbaarder.
Nieuwe marktverordening nodig,nieuw beleid JEEJAR.
Neem contact op met JEEJAR info@jeejar.nl, of telefonisch zie home pagina.