25-09-08 Permanent cameratoezicht in strijd met de
Gemeentewet.
Het hieronder aan gehaald artikel 151c van de Gemeentewet geeft de
gemeenteraad de mogelijkheid om bij verordening cameratoezicht mogelijk te
maken. De burgemeester dient aan te geven voor welke tijd dat toezicht zal
gelden. In veel gemeenten is er echter steeds meer sprake van permanent
toezicht door camera's. Volgens P. van Dijk, deskundige cameratoezicht bij
het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid is dit in strijd met
de wet (interview in het Binnenlands Bestuur). De Gemeentewet geeft aan dat de bescherming van de openbare orde de
grondslag is om cameratoezicht voor een bepaalde periode toe te staan. Dit
brengt met zich mee dat de burgemeester regelmatig een evaluatie zal moeten
houden om de resultaten van het cameratoezicht duidelijk in beeld te
krijgen. Op basis daarvan moet de gemeenteraad informatie ontvangen. Indien
de gemeenteraad de betreffende verordening intrekt vervalt de grondslag om
cameratoezicht toe te passen. Dus de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt
bij de gemeenteraad.
6 april 2007 Camera toezicht wordt intelligenter en
meer effectief.
In Engeland zijn proeven met de "sprekende" camera met succes afgesloten. In
Nederland is er al enige tijd sprake van de "luisterende" camera. De
ontwikkeling op het gebied van camera surveillance is weer een stap verder.
Personen die zich misdragen of iets doen wat niet door de beugel kan kunnen
direct, weliswaar op afstand, worden aangesproken. Tijdens de proef in
Engeland is gebleken dat personen goed reageren op hetgeen hen te verstaan
wordt gegeven. Van belang hierbij is dat er ook sprake is van een goede
opvolging indien een persoon niet wenst te luisteren. Dit betekent dat de
politie binnen een korte termijn ter plaatse moet kunnen zijn.
Gebleken is dat de "sprekende" camera zeer preventief werkt en kan zorgen
dat escalatie wordt voorkomen. Met name nu personen zich er nog meer van
bewust worden dat zij direct worden geobserveerd en "in beeld" zijn.
Van belang is dat gemeenten bij cameratoezicht willen toepassen moeten
zorgen voor een goede infrastructuur waarbij het gebruik van glasvezel kabel
onontbeerlijk is.
En nog meer komt de nadruk te liggen op de kwaliteit van de personen die
zich achter de camera bevinden.
22 oktober 2006. Onderzoek gemeente Zaandam inzake
cameratoezicht.
Conclusie van dit onderzoek is dat cameratoezicht alleen effectief is als
er sprake is van live uitkijken. Deze conclusie had al jaren geleden
getrokken kunnen worden als men toen had gekeken naar de effectiviteit
van cameratoezicht in de gemeente Arnhem.
In wezen is er niet veel veranderd met betrekking tot het cameratoezicht.
Er moet het eerst worden gekeken naar de effectiviteit en dat betekent dat
er live meer gekeken moet worden en ten tweede dat cameratoezicht het
nadelig effect heeft dat bepaald probleemsituaties zich zullen gaan voordoen
in die gebieden waar geen camera's staan opgesteld. Men kan zich afvragen of
er met betrekking tot het cameratoezicht niets is bijgeleerd. De effecten
van een aantal jaren geleden waren voorspelbaar. Het rapport van de gemeente
Zaandam derhalve ook. In principe zijn er geen nieuwe zaken op tafel
gekomen.
Naast de camera installatie zal er geïnvesteerd moeten worden in camera
operators. De kosten van de camera operators zullen moeten worden afgewogen
tegen de tijdstippen waarop live meekijken noodzakelijk is en dat zal in de
regel in de nachtelijke uren zijn of ten tijde van evenementen of tijdens
andere bijzondere gebeurtenissen. Een camera operator kan niet zo iemand
zijn maar moet getraind zijn in het observeren en het objectief inschatten
van situaties die hij ziet. Op basis van die situaties kan hij de politie
informatie geven om effectief op te treden. Indien blijkt het
probleemsituaties verschuiven naar plaatsen waar ze geen camera's beginnen
dat kan erg weinig anders worden geconcludeerd dan dat het gebied waar
camera's staan te klein is. Voor dat camera's geplaatst worden dient
rekening te worden gehouden met dit verschuivings effect. Alleen plaatsen
van camera's is dan ook niet voldoende. Zo is het ook van belang op bepaalde
plaatsen licht in het duister te brengen door het aanbrengen van voldoende
lichtpunten.
Wilt u een objectieve kijk op uw cameratoezicht mail:
info@jeejar.nl
Op 1 februari 2006 (Stb. 2005/392) is een wijziging van de Gemeentewet in werking getreden.
Het volgende artikel is aan de Gemeentewet toegevoegd.
1. De raad kan
bij verordening de burgemeester de bevoegdheid verlenen om, indien
dat in
het belang
van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is, te
besluiten tot
plaatsing van vaste
camera’s voor een bepaalde duur ten behoeve
van het toezicht op een openbare
plaats als
bedoeld in artikel 1 van de Wet op de
openbare manifestaties andere bij
verordening aan te
wijzen plaatsen die voor een
ieder toegankelijk zijn. De burgemeester
bepaalt de duur van de plaatsing
en wijst
de openbare plaats of plaatsen aan, met inachtneming van hetgeen daaromtrent
in de verordening is bepaald.
2. De burgemeester stelt, na overleg met de officier van justitie in het overleg, bedoeld in artikel 14 van de Politiewet 1993, de periode vast waarin in het belang van de handhaving van de openbare orde daadwerkelijk gebruik van de camera's plaatsvindt en de met de camera’s gemaakte beelden in elk geval rechtstreeks worden bekeken.
3. De
burgemeester bedient zich bij de uitvoering van het in het eerste lid
bedoelde
besluit van de onder zijn
gezag staande politie.
4. De aanwezigheid van camera’s als bedoeld in het eerste lid is op duidelijke wijze kenbaar voor een ieder die de desbetreffende openbare plaats betreedt.
5. Met de camera’s worden uitsluitend beelden gemaakt van een openbare plaats als bedoeld in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties en andere bij verordening aan te wijzen plaatsen die voor een ieder toegankelijk zijn.
6. De met de camera’s gemaakte beelden mogen in het belang van de handhaving van de openbare orde worden vastgelegd en gedurende ten hoogste vier weken worden bewaard.
7. De vastgelegde beelden, bedoeld in het zesde lid, vormen een tijdelijk register in de zin van de Wet politieregisters. Met inachtneming van artikel 13, zevende lid, van de Wet politieregisters kunnen uit dat register gegevens worden verstrekt ten behoeve van de opsporing van een gepleegd strafbaar feit.
8. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden met het oog op de goede uitvoering van het toezicht, bedoeld in het eerste lid, regels gesteld omtrent:
a. de vaste camera’s en andere technische hulpmiddelen benodigd voor het toezicht, bedoeld in het eerste lid, en de wijze waarop deze hulpmiddelen worden aangebracht;
b. de personen belast met of
anderszins direct betrokken bij de uitvoering van het
toezicht; en
c. de ruimten waarin de waarneming
of verwerking van door het toezicht
vastgelegde
beelden plaatsvindt.
Ondertussen is er ook een wijziging en in dit geval een overgangsbepaling in de Gemeentewet opgenomen. In deze overgangsregeling wordt gemeenten die al over camera toezicht beschikken één jaar de tijd gegeven om te voldoen aan het gestelde in dit nieuwe artikel 151c van de Gemeentewet.