22 januari 2017. Almelo huurt pleinenspecialist in voor bruisend plein.
Almelo heeft een club genaamd Almelo Promotion en een club Centrum Almelo
Aktief die allemaal een behoorlijk bedrag uit de gemeentelijke begroting
krijgen. Maar toch huurt de gemeente mevrouw R. van Roosmalen in om het
centrumplein bruisend te maken. En dat met een plein dat nog in volle
ontwikkeling is, nog meerdere keren op de kop zal staan in verband met
allerlei afbreek en bouwwerkzaamheden. Wat kost die dame. En weten Almelo
Promotion en CAA niet hoe ze het plein bruisend krijgen. De gemeente
lijkt hier weer een eigen koers te willen gaan varen. Eén ding is duidelijk
de kermis komt niet meer terug. En als er straks de vele woningen rondom het
plein zijn gerealiseerd dan is het maar de vraag of andere grootschalige
evenementen zoals de Profronde nog wel gehouden kunnen worden. Eén nieuwe
bewoner aan het plein kan dan al heel veel roet in het eten gooien en
procedures beginnen over geluidsoverlast en alcohol misbruik.
Het huidige handelen van de gemeente doet ook vreemd aan aangezien de
gemeente zelf in het verleden een eigen Evenementen Coördinatie Dienst had
en die haalde allerlei activiteiten naar de stad. Maar daar heeft de
gemeente zelf de stekker uitgetrokken. Elke euro moet worden omgedraaid maar
nu even niet en wat is de meerwaarde. Gemeenteraad stel eens wat vragen wat
het kost en wat het College van burgemeester en wethouders denkt dat het zal
gaan opleveren.
20 januari 2017. Gemeente in strijd met Gemeentewet bij "uitkleden"
gemeentelijke advertentie.
De gemeente Almelo heeft aangekondigd om de pagina van de gemeente in het
Almelo's Weekblad te minimaliseren omdat de gemeente digitaal met haar
burger wenst te communiceren.
In de afgelopen jaren is al veel meer te doen geweest over de gemeentelijke
advertentie met name dat direct belanghebbenden niet direct worden benaderd
over wijzigingen, bijvoorbeeld in bestemmingsplannen, die hun direct
aangaan. De gemeente verwijst dan altijd naar de gemeentelijke advertentie:
"het heeft in de gemeentelijke advertentie gestaan, dan had u de krant maar
moeten lezen". Een dooddoener die kinderspeelparadijs en party centrum "Aylin"
€ 60.000,00 heeft gekost. En veel meer burgers die belanghebbende zijn
reageren negatief op deze wijze van communicatie.
Maar nu wil de gemeente haar berichtgeving en besluitvorming nog verder
minimaliseren. En dat zou al eens heel snel in strijd met de Gemeentewet
kunnen zijn, omdat daarin staat dat besluiten moeten worden gepubliceerd in
plaatselijke kranten. En het alleen vermelden op een gemeentelijke website
is daarbij een stap te ver terug. Daarnaast zijn er veel burgers die
nog steeds geen computer hebben. En diegenen die wel een computer hebben gaan
echt niet iedere week actief kijken wat de gemeente allemaal op haar website
plaatst. Het wachten is dus op het eerste juridische gevecht. Indien een
burger overvallen wordt door een plotselinge verandering in zijn of haar
omgeving waartegen die burger zienswijzen, bezwaar en beroep had kunnen
aantekenen maar dat niet heeft gedaan omdat die daaraan voorafgaande
besluitvorming niet in het Almelo's Weekblad heeft gestaan maar alleen op de
website, zal zijn of haar recht alsnog kunnen halen desnoods bij de rechter.
En diegene die bijvoorbeeld een vergunning heeft gekregen kan dan opeens
alsnog met allerlei procedures worden geconfronteerd.
10 januari 2017. Stichting 't Veurbrook in de bezwarencommissie.
De nog steeds springlevende Stichting 't
Veurbrook heeft op grond van de Wet openbaarheid van bestuur aan het
College van burgemeester en wethouders gevraagd om de cijfers te
openbaren inzake hoeveel geld de gemeente aan Accres Exploitatie B.V.
uitgeeft voor het draaiende houden van de wijkgebouwen. In eerste aanleg
wenste het College niets te overhandigen maar nadat er een bezwaar werd
ingediend kwamen de cijfers uit de begroting op tafel. Een bedrag van
ruim 1,6 miljoen gaat er per jaar naar Accres. Maar het College wil
andere cijfers niet bekend geven in verband met de concurrentie positie
van Accres en dus betekent dat dat er blijkbaar nog andere geldstromen
zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Morgenmiddag wordt het
bezwaarschrift behandeld door de bezwarencommissie.
4 januari 2017. Overeenkomst
met Accres Exploitatie B.V. inzake de wijkgebouwen met een jaar verlengd.
Zoals hieronder reeds is aangegeven zou de
overeenkomst met Accres op 1 januari 2017 aflopen. Echter op de valreep van
oud naar nieuw heeft het College van burgemeester en wethouders de
overeenkomst met een jaar verlengd. Dit om te voorkomen dat de wijkgebouwen
per direct zouden sluiten en het personeel op straat zou komen te staan.
De gemeenteraad zal zich over de toekomst van de wijkgebouwen moeten
uitspreken. Maar over hoeveel geld het dan werkelijk gaat is zeer mistig.
Uit de gemeentebegroting blijk dat het in ieder geval om ongeveer 1,6
miljoen gaat. De omzet die wordt gegenereerd komt echter ook Accres toe en
hoe hoog die omzet is blijkt nergens uit. Daarnaast schijnt er nog sprake te
zijn van een andere vergoeding(en) die het College echter niet op tafel wil
leggen. Dus is het voor de gemeenteraad ook onduidelijk over welke bedragen
het gaat en dat is bijzonder aangezien de gemeenteraad in feite over het
geld gaat en niet het College en op grond van de Gemeentewet moet dat ook
nog eens in alle openheid zijn.
21 december 2016. Blaffende honden mogen in Almelo blijven blaffen
(rectificatie).
De gemeente Almelo of beter gezegd de
gemeenteraad van de gemeente Almelo heeft in 2004 de Algemeen Plaatselijke
Verordening ingrijpend gewijzigd en in het kader van de drift om te
dereguleren diverse artikelen uit die APV geschrapt. Er is geen sprake van
winst maar alleen van verlies. Zo ook de zaak van de blaffende honden.
Wijkagent Buis heeft in feite in de TC Tubantia de noodklok geluid.
Duidelijk is ondertussen ook dat het feitenboekje van de politie waarin
hinder gevende honden wel is opgenomen met een boete van € 140,00 gekoppeld
is aan de APV. In de APV niets geregeld dan geen boete maar wel buren die
elkaar soms letterlijk om de oren slaan. Zo is in het verdere verleden al
een keer, op basis van het toen nog in de APV voorkomende verbod, door
het College opgetreden tegen ernstig overlast gevende honden. De honden
moesten het huis uit. De bewoners zijn toen verhuisd en hebben de honden
natuurlijk meegenomen. Maar in die nieuwe omgeving heeft de buurt het heft
in eigen hand genomen en lagen de ramen van de woning er zo uit. Daarna zijn
de eigenaren van die honden in een oude boerderij gaan wonen waar niemand
last hand van die blaffende honden. Dat er in 2004 niemand in de
gemeenteraad heeft nagedacht over de mogelijke consequenties van het
schrappen van het verbod is bijzonder. Nog meer bijzonder is het dat het
College die het voorstel tot schrappen aan de gemeenteraad heeft gedaan toch
daarvoor met succes was opgetreden met zeer tevreden buren.
14 december 2016. Horeca Almelo roept om cameratoezicht.
De nieuwe burgemeester van Almelo de heer A.
Gerritsen geeft aan hier wel aan mee te willen werken maar opteert voor de
verkeerde variant. In 2000 lag er al een offerte bij bijzondere wetten om de
binnenstad van Almelo van camera's te voorzien voor op dat moment een gering
bedrag in de vorm van een turn key project, dus kant en klare aflevering,
met meldkamer en opname apparatuur. Wel moesten daarvoor nog privacyregels
worden opgesteld en vastgesteld. Maar het plaatsen etc van de camera's was
en is niet de grootste kostenpost. Dat is wel het actueel meekijken. Daar
zijn getrainde mensen (politie) voor nodig en die kosten geld. Het
effectiefste is juist het actueel meekijken en aansturen van het
politiepersoneel in de binnenstad om zo ook preventief te kunnen optreden.
Het later nakijken van beelden dan is het kwaad reeds geschied.
En wat in het verleden ook al eens op tafel is geweest is het horeca verbod.
Dit wordt thans nog aan de horeca ondernemers overgelaten met het systeem
van gele en rode kaarten. Maar dat systeem is niet waterdicht. En het wordt
de individuele horeca ondernemer verweten dat iemand een gele of rode kaart
krijgt. Het zou goed zijn om hier de horeca ondernemers "uit de wind" te
halen en houden doordat de gemeente cq de burgemeester een dergelijk verbod
aan iemand oplegt.
En voor de goede orde onderstaande bord is een plicht om aan te geven dat er
sprake is van cameratoezicht.
14 december 2016. Accres Exploitatie B.V. krijgt in ieder geval 1,6 miljoen
voor 6 wijkcentra.
Is is de afgelopen tijd veel te doen over het
behoud van de wijkcentra in Almelo. Zo heeft Accres 6 wijkcentra in beheer
gekregen. Deze op grond van aanbesteding verkregen overeenkomst loopt op 1
januari 2017 af.
Uit de thans voorliggende cijfers uit de gemeentebegroting blijkt dat Accres
voor die exploitatie 1,6 miljoen euro per jaar heeft gekregen. Dat is dus ruim
2,6 ton per jaar per wijkcentrum. De voormalige Stichting 't Veurbook die uit
het wijkcentrum aan de Jan Tooropstraat is gezet, na 40 jaar exploitatie, kreeg
per jaar € 25.000,00 aan subsidie en het gebruik van het wijkgebouw om niet. Dat
staat toch wel in een schril contrast met wat Accres ieder jaar krijgt. En ook
de overige wijkbesturen kunnen hun wijkgebouwen openhouden, met behulp van
vrijwilligers, voor een aanmerkelijk goedkoper bedrag. Maar blijkbaar wil de
gemeente van de stenen af waaruit die wijkgebouwen bestaan en dus ook van het
onderhoud waarvoor trouwens maar een beperkt bedrag in de begroting is
opgenomen. Dit bedrag is niet echt te herleiden omdat daarin ook een bedrag van
het inventaris zit. En dat laatste is weer bijzonder. Zo was het inventaris van
het, oude, wijkcentrum aan de Jan Tooropstraat eigendom van de Stichting 't
Veurbrook. Thans is dat blijkbaar dus niet meer geval en is naast het wijkgebouw
ook het inventaris van de gemeente Almelo.
9
december 2016. Ook APV Almelo kent een onverbindende bepaling.
In de afgelopen jaren hebben gemeenten in
Nederland en zo ook de gemeente Almelo regels opgenomen inzake de growshops.
In de huidige APV van Almelo is onder artikel 2:78 en verder die regeling
nog te vinden. De regeling betreft een vergunningenstelsel. Echter
door de aanpassing van de Opiumwet zijn growshops op grond van deze wet
verboden en dat betekent dat een gemeente en dus ook Almelo geen
vergunningenstelsel meer mag hebben. Alle omliggende gemeenten in Twente
hebben dit al aangepast en begin van dit jaar deze APV bepaling laten
vervallen. Alleen Almelo niet. En ook hier slaapt de gemeenteraad als
toezichthouder weer.
30
november 2016 Conclusies nieuwe binnenstadsplan.
Na een levendige avond in het stadhuis met
een presentatie inzake de nieuwe binnenstad kan het volgende worden
geconcludeerd. Ten eerste de kermis komt niet meer in de binnenstad. Of
daarvoor echte alternatieven zijn is dan maar de vraag. Want waar hoort een
kermis thuis, jawel in de binnenstad.
Albert Heijn verdwijnt en het hele pand zal gestript worden en wat wil men
er dan gaan vestigen een kleinere vorm van supermarkt met speciaal zaken en
horeca. Dus een soort Versland, maar die hebben we al gehad en iedereen weet
wat daarvan het resultaat is geweest na twee jaar. Een volledige herhaling
van zetten. Daarnaast komt er vanaf de huidige brandtrap hoek Klara
Zetkinstraat tot aan het marktplein een hos speciaals. Men is nog zoekende.
Maar het is en blijft een hele lange wand.
De nieuwe appartementen die worden gerealiseerd op de plaats van het
voormalige Versland krijgen aan de binnenzijde op de eerste verdieping
parkeerplaatsen. Niet voor de bewoners maar voor de bezoekers van de
binnenstad. De bewoners krijgen een plek toegewezen in de kelder onder de
huidige AH en dat geldt ook voor de nieuwe bewoners van het omgebouwde V&D
pand die moeten ook onder AH parkeren. En dat is dan een behoorlijk eind van
het appartement af. Saillant detail is dat bij de nieuw te realiseren
appartementen de ingangen aan de binnenzijde van het complex liggen en dus
kijkend op de parkeerplaatsen aan die binnenzijde en dat de galerijen niet
overdekt zijn. Daar werd aan het eind van de avond nog even netjes naar
gewezen door iemand die wel zou willen gaan wonen maar gezien de "gebreken"
ver weg parkeren en geen overkapte galerij, er toch maar van af ziet.
De Klara Zetkinstraat wordt autovrij en alleen geschikt gemaakt voor
noodhulp. Dus komt die verbinding te vervallen.
21 november 2016. College wil voor een tweede keer van de "groenploeg" af.
Reeds in de negentiger jaren wilde het
toenmalige College van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo
haar buitendienstmedewerkers, dus groen, herstel en begraafplaats,
privatiseren. Het gevolg van die poging was het protest van de medewerkers
met vuurkorven op het stadhuisplein en aanwezigheid in de raadszaal. Het
College heeft nu een tweede poging gewaagd om die taken over te dragen naar
Twentemilieu met een snelheid die voor problemen moest zorgen. Zo zijn
persoonsgegevens al naar Twentemilieu gezonden met privacy gevoelige
gegevens. Gevolg het College moest door het stof. En van de zijde van de
Ondernemingsraad van die dienst is duidelijk aangegeven dat men van niets
wist. De belangrijkste vraag is wat is de winst bij die overdracht. Er wordt
gedaan alsof er sprake zou zijn van een bezuiniging maar is dat werkelijk
ook zo. Regulier werk wordt tegen een een bepaalde som weggezet en dat zou
dan een bezuiniging opleveren. Maar wat dan niet meer zichtbaar is wat er
met al die extra werkzaamheden en facturen gebeurd en waar die blijven in de
gemeentebegroting. In het verre verleden is de gemeentelijke drukkerij ook
al opgeheven. En als de rekenkamercommissie daarin zou duiken dan zal al
snel duidelijk zijn dat er geen sprake is van een bezuiniging maar extra
kosten. Inhuur/inkoop van derden is altijd duurder.
En hoe hoog is het totaalbedrag. En Twentemilieu moet worden gezien als een
normale privaatrechtelijke partij. Moet deze privatisering niet worden
aanbesteed ?
En dan hebben we het dan nog helemaal niet over al die medewerkers die al
jaren bij de gemeente in dienst zijn en in Almelo werken om opeens een nieuw
privaatrechtelijke baas te krijgen. De gemeente Borne heeft de zelfde stap
al eerder gezet en de signalen van die medewerkers zijn niet positief. Ze
worden zelfs buiten Borne ingezet. En daar zitten de Almelose medewerkers
niet op te wachten.
20 september 2016. De wet Bibob gemeenteraadsleden hebben de klok horen
luiden, maar...
De Wet Bibob (Bevordering
Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) kent een aantal
bepalingen die veel verder gaan dan we in het strafrecht gewend zijn. In het
strafrecht geldt het bewijs moet wettig en overtuigend zijn bewezen. In
artikel 3 staan de criteria en dat is indien ernstig gevaar bestaat dat de
beschikking (besluit voor een vergunning) mede zal worden gebruikt om uit
gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare
voordelen te benutten, of strafbare feiten te plegen. En vervolgens dat
feiten en omstandigheden er op wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat
de betrokkene in relatie staat van strafbare feiten en in lid 4 van dit
artikel, de betrokkene staat in relatie tot strafbare feiten, hij die
strafbare feiten zelf heeft begaan, hij direct of indirect leiding geeft dan
heeft gegeven aan , zeggenschap heeft dan wel heeft gehad over of vermogen
verschaft dan wel heeft verschaft aan een rechtspersoon die strafbare feiten
heeft begaan of een ander deze strafbare feiten heeft gepleegd en deze
persoon direct of indirect leiding geeft dan wel heeft gegeven aan,
zeggenschap heeft dan wel heeft gehad over, vermogen verschaft dan wel heeft
verschaft aan betrokkene, of in een zakelijk samenwerkingsverband tot hem
staat of heeft gestaan.
Artikel 3 Bibob is een waar rook is is vuur artikel. Het artikel spreekt van
vermoedens. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van Statte was in
het verleden nog al rigide in de toepassing en menig ondernemer heeft dat
moeten ondervinden. Er lopen dan ook zaken bij het Europese Hof van Justitie
in dat kader.
Echter na de aanscherping van de wet Bibob is de Afdeling
Bestuursrechtspraak een toch wat andere weg ingeslagen en heeft meer
gekoppeld aan het Europese Recht en het strafrecht en dat betekent dat
strafrechtelijke procedures alleen kunnen worden gebruikt als in dat kader
is aangetoond dat de betrokkene schuldig is. En dan geldt dus iedereen is
onschuldig tot dat hij door wettig en overtuigend bewijs schuldig is
bevonden en door een rechter is veroordeeld. Maar de uitspraken van de
Afdeling Bestuursrechtspraak zijn nog niet helemaal eenduidig.
Bij de wijziging van de wet Bibob is één ding wel voor de betrokkene
waarover het Bibob rapport gaat wel veranderd. Diegene mag nu een kopie van
het rapport ontvangen. In het verleden mocht het rapport alleen worden
ingezien. En dat werd toch in strijd geacht met artikel 6 van Europees
Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Inzake Lenferink is dan toch maar de vraag wat het Bureau Bibob in her
rapport zet. Dat daar nu opeens de lokale driehoek doorheen komt varen is
wel bijzonder. Vooral als er uit het Bibob rapport niets voortkomt. Want zo
maar iets opzeggen zonder motivering zal sneuvelen bij de rechter. Iedereen
heeft recht om te weten wat hem of haar verweten wordt. Daar moet verweer
tegen kunnen worden gevoerd. Misschien is het verstandig dat het
raadspresidium in beslotenheid eens bij de burgemeester gaat vragen wat er
nu precies aan de hand is.
14
september 2016. Krijgt de gemeente Almelo ook een boete van de Autoriteit
Persoonsgegevens.
De gemeente Arnhem heeft van de Autoriteit
Persoonsgegevens een boete gekregen omdat deze gemeente werkt met een
adresgebonden afvalpas voor de ondergrondse containers. Dit adres gebonden
zijn is in strijd met de privacy. De gemeente Almelo heeft in de wijk het
Nijrees ook ondergrondse containers met een perceelsgebonden afvalpas.
Twentemilieu en de handhavers van de gemeente kunnen precies zien hoeveel
keer de pas voor welke container is gebruikt. Gezien het optreden van de
Autoriteit Persoonsgegevens kan worden aangenomen dat ook de gemeente Almelo
een boete krijgt opgelegd.
9
september 2016. Gegevens burgers geregistreerd bij het Werkplein Twente in
Almelo liggen op straat.
Dit betekent dat naast burgers van de
gemeente Almelo ook die van Tubbergen, Dinkelland en Wierden het slachtoffer
zijn geworden. In het hoofdartikel van de TC Tubantia staat dat deze
gegevens afkomstig zijn van de servers van de gemeente Almelo. Betekent dit
dan niet dat het gehele computer systeem van de gemeente Almelo is
gecompromitteerd. En dat zou kunnen betekenen dat er ook gegevens van het
stadhuis hierbij betrokken zouden kunnen zijn. Onderzoek heeft blijkbaar nog
niets opgeleverd zelfs niet hoe het systeem is gehackt. Wat hiervan ook zij.
Wat als straks die gestolen gegevens gewoon online worden gezet op het
internet. De gevolgen kunnen zeer beschadigend zijn en een inbreuk kunnen
maken op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken burger. Het is dan
voor al die burgers die met het Werkplein Twente in Almelo te maken hebben
of hebben gehad van belang om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de
mogelijke gevolgen.
Een simpel briefje met daarin een aansprakelijkheidsstelling is voldoende.
Afleveren op het stadhuis tegen een ontvangstbevestiging.
5 augustus 2016. Mag
autohandelaar Lenferink nog wel zaken doen met de gemeente Almelo.
Naar aanleiding van de berichtgeving in de TC
Tubantia inzake de financiering van het pand aan de Twentelaan en de,
mislukte actie van de burgemeester van Almelo, om het bedrijf per direct te
sluiten, is de vraag in hoeverre de verwevenheid van de heer Lenferink en de
handel in verdovende middelen is. Om dit duidelijker in kaart te brengen
bestaat de wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het
openbaar bestuur). Lenferink is de financier van Euro Projecten, de
investeerder waarmee Hergebruik Gebouwen het oude stadhuis een tweede leven
wil geven. Daar zijn vergunningen voor nodig. En juist die vergunningen
moeten thans aanleiding zijn om deze kwestie in handen te geven van het
Bureau Bibob van het Ministerie van Justitie. Een essentieel onderdeel van
de wet Bibob is het voorkomen van iedere soort verwevenheid tussen boven en
onderwereld cq drugshandel. Indien het Bureau Bibob komt met een advies dat
er sprake is van ernstig gevaar dan mag de gemeente geen vergunningen meer
verlenen aan de heer Lenferink en even overstappen naar een andere B.V. gaat
ook niet omdat de wet Bibob ook naar het verleden kijkt.
5
augustus 2016. Betaald de gemeente Almelo de lonen van de medewerkers van
Acress Ecploitatie B.V.
Sinds enkele jaren is de exploitatie van de
wijkgebouwen De Driekhoek (voormalige Veurbrook), Schelfhorst, Eninver, De
Schöppe, Goossenmaat en Moll'nwiek in handen van Accres Exploitatie B.V. Dit
op grond van een aanbesteding en tegen het bij het aanbesteden vastgelegde
bedrag. De overeenkomst met Accres is ondertussen opgezegd per 1 januari
2017. En sluiting dreigt. Echter in de perikelen rondom de exploitatie van
de wijkgebouwen zijn berichten naar boven gekomen dat de gemeente Almelo per
jaar een kosten personeel van Accres met betrekking tot de wijkgebouwen ook
nog eens € 900.000,00 aan Accres zou betalen. Dit is een signaal dat
duidelijk door de gemeenteraad moet worden opgepakt om te kijken of dit op
waarheid berust. En een dergelijk bedrag staat in een schril contrast met de
subsidie welke de Stichting 't Veurbrook per jaar kreeg ongeveer € 23.000,00
en welke Stichting een zeer goed lopend wijkcentrum exploiteerde waar thans
nog een schim van over is.
13 juli 2016. Wijkgebouwen aangepast aan eisen maar sluiting dreigt.
Zo is het wijkgebouw aan de Jan Tooropstraat
vergroot en vernieuwd, kosten 1 miljoen. In het wijkcentrum in de
Schelfhorst is veel geld gestoken omdat de brandveiligheid drastisch moest
worden verbeterd. Die verbeteringen hebben plaatsgevonden zodat het gebouw
voldoet aan de brandveiligheidseisen met een maximum van 500 bezoekende
personen.
Deze wijkgebouwen, zoals anderen, worden geëxploiteerd door Acres
Exploitatie B.V. Maar dat loopt eind van dit jaar af. En met het aflopen van
die overeenkomst met Accres komt waarschijnlijk ook een einde aan het
bestaan van deze wijkgebouwen. Alleen de wijkgebouwen die op eigen
financiële benen staan zullen, vermoedelijk, blijven bestaan. Wijkbewoners
zullen dan gedwongen worden naar andere voorzieningen in de wijk over te
stappen. Voor het wijkgebouw aan de Jan Tooropstraat zal dat wel de Titus
Brandsmahof zijn. Dus over geldverspilling gesproken. Bij de Jan
Tooropstraat voor de verbouwing toen het wijkgebouw nog de naam 't Veurbrook
droeg is het bestuur uit het, toen, zeer goed lopende wijkgebouw gezet mede
onder aandrang van de Wijkcommissie die vond dat het bestuur geen
draagkracht had in de wijk.
6
juli 2016. Wijkplatform Almelo Centrum laat het hoofd hangen.
Nu de
gemeente Almelo, onder verantwoordelijke wethouder Langius, bij het bestuur
van het wijkplatform heeft aangegeven de geldkraan dicht te zullen draaien,
het gaat hier maar om een klein bedrag, maar ook omdat het College aangeeft
dat het wijkplatform niet meer wordt gezien als dé organisatie die de
belangen van de bewoners behartigt. De vraag is natuurlijk hoe het College
tot die conclusie komt. Er zijn veel vergelijkingen. Zo is jaren geleden de
officiële Commissie Handel Ambachten en Diensten (bestaande uit Groot en
kleinbedrijf, marktwezen, consumentenbond, Kamer van Koophandel, banken etc.)
om zeep geholpen.
Enkele jaren geleden is de Stichting 't Veurbrook, die 40 jaar lang het
wijkcentrum heeft gerund aan de Jan Tooropstraat, verweten geen draagkracht
in de wijk te hebben. Dit werd trouwens opgestookt door de Wijkcommissie.
Het gevolg daarvan het einde van een bruisend wijkcentrum en
vercommercialisering die thans ook al weer is mislukt en een Wijkcommissie
die, naar het zich laat aanzien, zelf ook geen draagkracht meer in de wijk
heeft.
Maar het spel wordt slim door de gemeente gespeeld onder het gezegde verdeel
en heers. Indien er sprake is van krachtige bestuurders van de
vertegenwoordigende partijen dan worden die gezien als lastig. Als de burger
individueel wordt gevraagd om een mening dan is die burger, om welke reden
dan ook, vaak niet thuis. Zo blijkt ook uit de vragenrondjes inzake het
parkeren in de binnenstad, met een minimale opkomst van de burger. Met die
wetenschap is het dan goed vissen in troebel water.
Maar het Wijkplatform doet er goed overeind te blijven en als spreekbuis te
blijven fungeren. En maak eens een rondje langs de burgers van de binnenstad
voor ondersteuning en laat je niet zo wegzetten door de gemeente.
6 juli 2016 Bijzonder bijzonder in Almelo.
Een nieuw te ontwikkelen Natuurhuus in het Hagenpark is gesneuveld nu het
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo en de
meerderheid van de gemeenteraad geen € 180.000,00 wil bijdragen.
Maar wat schetst de verbazing als enkele dagen later bekend wordt gemaakte
dat een aantal hallen van het zogenaamde Indiëterrein zullen worden
omgebouwd tot evenementenhallen, inclusief horeca en toiletten. Het geheel
zal naar buiten worden gebracht onder de naam: “Volkspaleis van Indië”. Met
het geheel is een investering gemoeid van € 150.000,00 die de gemeente gaat
betalen. En nu betaald de gemeente aan dit nieuwe gebeuren opeens wel mee.
Er zit dus blijkbaar toch nog ergens geld in een potje waar de gemeenteraad
niets van af weet. En het toch de gemeenteraad die de verdeelsleutel van dat
geld in handen heeft.
1 juli 2016. Dolle Pret in
Almelo aan het Noordbroek gecertificeerd brandveilig.
Na gesteggel van vele jaren inzake de
brandveiligheid heeft Dolle Pret weer een vermogen gestopt in een
brandveiligheid- en ontruimingsinstallatie. Het bijbehorende
veiligheidscertificaat hangt naast het "zenuwcentrum" van de installatie.
Ook is het pand al lang voorzien van vele veiligheidscamera's die binnen en
op eigen terrein gericht zijn en beelden vastleggen.
Tijdens feesten waren het personeel en beveiligers in het verleden al
voorzien van portofoons en stonden dan met elkaar in verbinding via het
eigen, officieel gekochte, portofoonkanaal. Dit laatste blijft zo omdat
personeel en beveiligers nu eenmaal sneller signaleren dan een installatie
en met name waken over andere zaken dan brand.
10 mei 2016. Steeds meer reclamebelasting voor financiering centrummanager.
In een bij het Gerechtshof lopende
procedure inzake het horecabedrijf "Brandpunt" aan de Kerkstraat geeft de
gemeente aan dat met de reclamebelasting ook de Centrummanager wordt
betaald. In feite betekent dit dan dat het grootste deel van de opbrengsten
van de reclamebelasting opgaan aan indirecte kosten en de Kerstverlichting
en er dan nog zeer weinig overblijft voor evenementen of zoals de gemeente
het noemt "reuring".
4 mei 2016. Gemeentelijk
Belastingkantoor gooit geld over de balk.
De heffingen inzake
Onroerendzaakbelasting, Afvalstoffenheffing, Reclamebelasting etc. zijn
onder de verantwoordelijkheid gesteld van het Gemeentelijk Belastingkantoor
Twente (hierna GBT). Ook de aanvragen voor kwijtschelding worden daar
behandeld. Zo heeft een Almelose inwoner, zittende in de bijstand, een
aanvraag ingediend. Op 30 maart 2016 kreeg deze inwoner een
ontvangstbevestiging van de aanvraag om kwijtschelding. Daarin staat dat
indien er geen automatische incasso is er uitstel van betaling is, maar
indien er wel een automatische incasso dan is er GEEN uitstel van betaling.
Een vreemde gang van zaken.
Bij brief van 7 april 2016 krijgt deze inwoner van het GBT een exact de
zelfde brief en om het nog mooier te maken bij brief van 19 april 2016 komt
er nogmaals een zelfde brief. Verwarring bij de inwoner en geld over de balk
gooien van het GBT.
20 april 2016. Ontwikkeling nieuwe binnenstad einde aan kermis en
grootschalige evenementen.
Ondernemers willen graag een bruisende
binnenstad met veel activiteiten. Gezien de ontwikkelingen van het terug
brengen van het water in de binnenstad, de pleinen in hartje Almelo en het
planten van bomen aldaar zal niets meer en niets minder betekenen dat de
grootschalige evenementen in de binnenstad voorbij zullen zijn. Het
Centrumplein en het Waagplein zullen als zodanig verdwijnen. Het Waagplein
wordt Waagstraat en het Centrumplein daar worden extra woningen tegenaan
gebouwd en het plein zal voorzien worden van bomen. Waar moet de kermis dan
staan. En de huidige warenmarkt, die al jaren bewust is uitgekleed daarna
verzelfstandigd, komt ernstig in het gedrang. En welke nieuwe inwoner wil er
straks nog een tot diep in de nacht voortdurend evenement voor de deur. Met
de wetgeving in de hand kunnen die nieuwe bewoners die evenementen
blokkeren. Zelfs bestaande horeca terrassen zouden nog wel eens onderwerp
van discussie kunnen worden. Horeca en wonen gaat nu eenmaal niet samen.
20 april 2016. Afvalberg in
Almelo nog lang niet onder controle.
Zoals blijkt uit deze foto van afgelopen zaterdag bij
het Vincent van Goghplein.