APV
16-08-2009 Slaafs volgen VNG voorstellen inzake APV
pakt verkeerd uit.
In het kader van de deregulering en de Dienstenrichtlijn heeft de VNG
diverse voorstellen gedaan om de APV aan te passen. Eén van die voorstellen
is om het venten vrij te laten. Dus voor venten is dan geen vergunning meer
nodig. Dit staat volledig haaks op de huidige ontwikkelingen waarbij
bepaalde figuren langs de deur gaan om mensen allerlei zaken aan te smeren.
Recent nog geeft de regio politie Twente in een waarschuwing aan dat er
zaken aan de deur worden verkocht die namaak blijken te zijn. De politie
adviseert de burgers om dergelijke verkopers te vragen om de aan hen
verleende vergunning. Maar als de APV geen vergunningplicht meer kent dan is
er voor dat soort praktijken geen enkele belemmering meer. De gemeente die
de ventvergunning afschaffen zullen bezocht worden door figuren die zonder
ook maar enige belemmering de burger van alles zullen proberen aan te
smeren. En de burger heeft dan geen enkele zekerheid meer. De politie komt
daarbij volledig buitenspel te staan. En naar mag worden verwacht zullen met
name de oudere burgers daarvan de dupe worden.
De APV heeft als inhoud plaatselijke regelgeving.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een model APV opgesteld. Veel
gemeenten gebruiken dit model geheel of gedeeltelijk. Er zijn ook veel
gemeenten die extra regels hebben opgenomen of hebben weggelaten (dan
genoemd in de model APV).
Ook kan het zijn dat gemeenten bijzondere onderdelen, die in het VNG model
in de APV zijn opgenomen, in een afzonderlijke plaatselijke verordening
hebben opgenomen. Zoals de regels betreffende speelautomaten, de horeca of
de prostitutie in respectievelijk de speelautomatenverordening, de
horecaverordening of prostitutieverordening enz. Met betrekking tot deze
specifieke plaatselijke regelgeving zie de desbetreffende onderdelen.
Er zijn gemeenten die hun verordeningen in hun geheel op hun internet pagina
zetten.
Door een artikel met dubbelklik aan te klikken krijgt u het volledige artikel inclusief de bijbehorende toelichting.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Artikel 1.2 Beslistermijn
Artikel 1.3 Indiening aanvraag
Artikel 1.4 Voorschriften en beperkingen
Artikel 1.5 Persoonlijk karakter van vergunning of
ontheffing
Artikel 1.6 Intrekking of weigering van vergunning of
ontheffing
Artikel 1.7 Termijnen
Hoofdstuk 2 Openbare orde
Afdeling 1 Orde en veiligheid op de weg
Paragraaf 1 Bestrijding van ongeregeldheden
Artikel 2.1.1.1 Samenscholing en ongeregeldheden
Paragraaf 2 Optochten en betoging
Artikel 2.1.2.1 Optochten
Artikel 2.1.2.2 Kennisgeving betogingen op openbare plaatsen
Artikel 2.1.2.3 Afwijking termijn
Artikel 2.1.2.4 Te verstrekken gegevens
Paragraaf 3 Verspreiden van gedrukte stukken
Artikel 2.1.3.1 Beperking aanbieden e.d. van geschreven
of gedrukte stukken of afbeeldingen
Paragraaf 4 Vertoningen e.d. op de weg
Artikel 2.1.4.1 Feest, muziek en wedstrijd e.d.
Artikel 2.1.4.1a Kermis, circus en andere vertoning
Artikel 2.1.4.2 Dienstverlening
Artikel 2.1.4.3 Straatartiest
Artikel 2.1.4.4. Geluidswagen
Paragraaf 5 Bruikbaarheid van de weg
Artikel 2.1.5.1 Voorwerpen of stoffen op, aan of boven
de weg
Artikel 2.1.5.2 Aanleggen, beschadigen en veranderen van
een weg
Artikel 2.1.5.3 Maken, veranderen van een uitweg
Paragraaf 6 Veiligheid op de weg
Artikel 2.1.6.1 Veroorzaken van gladheid
Artikel 2.1.6.1a Ruimen van sneeuw
Artikel 2.1.6.1b Brengen van sneeuw en ijs naar de weg
Artikel 2.1.6.2 Winkelwagentjes
Artikel 2.1.6.3 Hinderlijke beplanting of voorwerp
Artikel 2.1.6.4 Openen straatkolken e.d.
Artikel 2.1.6.5 Kelderingangen e.d.
Artikel 2.1.6.7 Gevaarlijk of hinderlijk voorwerp
Artikel 2.1.6.8 Vallende voorwerpen
Artikel 2.1.6.9 Voorzieningen voor verkeer en
verlichting
Artikel 2.1.6.10 Objecten onder hoogspanningslijn
Artikel 2.1.6.11 Veiligheid op het ijs
Afdeling 2 Toezicht op evenementen
Artikel 2.2.1 Begripsomschrijving
evenementen
Artikel 2.2.2 Organiseren Evenement
Artikel 2.2.3 Ordeverstoring
Afdeling 3 Toezicht op
openbare inrichtingen
Paragraaf 1 Toezicht op horecabedrijven
Artikel 2.3.1.1. Begripsomschrijvingen
betreffende horeca
Artikel 2.3.1.2. Misbruik van alcoholische drank
Afdeling 4 Maatregelen tegen overlast en baldadigheid
Artikel 2.4.1
Betreden gesloten woning of lokaliteit
Artikel 2.4.2
Plakken en kladden
Artikel 2.4.3
Verbod meevoeren plakgereedschap e.d.
Artikel 2.4.4 Vervoer inbrekerswerktuigen
Artikel 2.4.5 Betreden van plantsoenen e.d.
Artikel
2.4.7 Hinderlijk gedrag op of aan de weg
Artikel 2.4.7a
Skaten
Artikel 2.4.8 Hinderlijk drankgebruik
Artikel
2.4.9 Hinderlijk gedrag bij of in gebouwen
Artikel 2.4.10 Hinderlijk gedrag in voor publiek
toegankelijke ruimten
Artikel 2.4.11 Neerzetten van fietsen e.d.
Artikel 2.4.12 Overlast van fiets of bromfiets op
markt- en kermisterrein e.d.
Artikel 2.4.13 Bespieden van personen
Artikel 2.4.14 Bewakingsapparatuur
Artikel 2.4.17 Loslopende honden
Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden
Artikel 2.4.18a Uitwerpselen van rij- en trekdieren
Artikel 2.4.19 Gevaarlijke honden
Artikel 2.4.19a Hinder door dieren
Artikel 2.4.20 Houden van hinderlijke of schadelijke
dieren
Artikel 2.4.21
Nachtvissen
Artikel 2.4.21a
Wilde dieren
Artikel 2.4.22 Loslopend vee en rij- en trekdieren
Artikel 2.4.24 Bijen
Afdeling 6 Vuurwerk
Artikel 2.6.1 Begripsomschrijvingen
Artikel 2.6.2 Afleveren van vuurwerk
Artikel 2.6.3 Bezigen van vuurwerk
Artikel 2.6A.1
Begripsomschrijvingen carbidschieten
Artikel 2.6A.2
Verbod
carbidschieten
Artikel 2.6A.3
Vrijstelling verbod
Artikel 2.6A.4
Bij zich hebben van carbid
Artikel 2.6A.5
Aanwijzing gebieden zonder vrijstelling
Artikel 2.6A.6
Ontheffing
Artikel 2.6A.7
Toepasselijkheid
Afdeling 7 Drugsoverlast
Artikel 2.7.1 Drugshandel op straat
Artikel 2.7.2 Verzamelingen van personen in verband met
drugs
Artikel 2.7.3 Openlijk drugsgebruik
Artikel 2.7.4 Weggooien van spuiten e.d.
Afdeling 8 Bestuurlijke ophouding
Artikel 2.8.1 Bestuurlijke ophouding
Afdeling 9 Veiligheidsrisicogebieden
Artikel 2.9.1. Veiligheidsrisicogebieden
Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen, sekswinkels,
straatprostitutie e.d.
Veelal opgenomen in de Verordening op de Prostitutie-inrichtingen zie
onder
prostitutie
Hoofdstuk 4 Bescherming van het milieu en
het natuurschoon en zorg voor het uiterlijk
aanzien van de gemeente
Afdeling 1 Geluid- en lichthinder
Artikel 4.1.1 Begripsomschrijvingen
festiviteit
Artikel 4.1.2 Aanwijzing collectieve festiviteiten
Artikel 4.1.3 Kennisgeving incidentele festiviteiten
Artikel 4.1.4 Verboden incidentele festiviteiten
Artikel 4.1.5 Overige geluidhinder
Afdeling 2 Afvalstoffen
Afdeling 4 Bodem-, weg en
milieuverontreiniging
Artikel 4.4.5 Straatvegen
Artikel 4.4.6 Natuurlijke behoefte doen
Artikel 4.4.8 Toestand van sloten en andere wateren en
niet‑openbare riolen en putten
buiten gebouwen
Afdeling 5 Het bewaren van
houtopstanden
Opgenomen in de Bomenverordening.
Afdeling 6 Bescherming van flora
en fauna
Artikel 4.6.1 Bescherming groenvoorzieningen
Artikel 4.6.2 Beschermde planten; hout sprokkelen
Afdeling 7 Maatregelen tegen
ontsiering en stankoverlast
Artikel 4.7.1 Opslag voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen enz.
Artikel 4.7.2 Vergunningsplicht handelsreclame.
Artikel 4.7.3 Eisen aan niet vergunningsplichtige
handelsreclame
Hoofdstuk 5 Andere onderwerpen
betreffende de huishouding der gemeente
Afdeling 1 Parkeerexcessen
Artikel 5.1.1 Begripsomschrijvingen
Artikel 5.1.2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.
Artikel 5.1.2a Te koop aanbieden van voertuigen
Artikel 5.1.3 Defecte voertuigen
Artikel 5.1.4 Voertuigwrakken
Artikel 5.1.5 Caravans e.d.
Artikel 5.1.6 Parkeren van reclamevoertuigen
Artikel 5.1.7 Parkeren van grote voertuigen
Artikel 5.1.8 Parkeren van uitzichtbelemmerende voertuigen
Artikel 5.1.9 Parkeren van voertuigen met
stankverspreidende stoffen
Artikel 5.1.10 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen
Artikel 5.1.11 Overlast van fiets of bromfiets
Artikel 5.1.12 Onbeheerd achterlaten van fiets of bromfiets
Afdeling 2 Collecteren, venten, standplaatsen en snuffelmarkten
Artikel 5.2.1 Inzameling van geld of goederen
Artikel 5.2.2 Venten e.d.
Artikel 5.2.3 Standplaatsen
Artikel 5.2.4
Snuffelmarkten e.d.
Afdeling 3 Openbaar water
Veelal opgenomen in een Havenverordening. Gemeenten zonder
openbaar
vaarwater
hebben deze bepalingen niet of slecht enkele artikelen.
Afdeling 4 Crossterreinen en
gemotoriseerd en ruiterverkeer in natuurgebieden
Artikel 5.4.1
Crossterreinen
Artikel 5.4.2
Beperking verkeer in natuurgebieden
Afdeling 5 Verbod vuur te stoken
Artikel 5.5.1
Verbranden afvalstoffen
Afdeling 6 Verstrooiing van as
Artikel 5.6.1
Begripsomschrijving
Artikel 5.6.2
Verboden plaatsen
Artikel 5.6.3
Hinder of overlast
Afdeling 7 Straatnaamborden,
huisnummers e.d.
Artikel 5.7.1
Gedoogplicht aanduidingen
Artikel 5.7.2
Verwijdering e.d. aanduidingen
Afdeling 8 Gemeentewapen
Artikel 5.8.1
Gemeentewapen
Hoofdstuk 6 Straf-, overgangs- en
slotbepalingen
Artikel 6.1
Strafbepaling
Artikel 6.2
Toezichthouders
Artikel 6.3.a
Binnentreden woningen ter uitvoering van
noodverordeningen
Artikel 6.3
Binnentreden woningen
Artikel 6.4
Inwerkingtreding
Artikel 6.5
Overgangsbepaling
Artikel 6.6
Citeertitel
U ZIET ER ZIJN ZEER VEEL REGELS
U ZIET TEVENS
DAT DE POLITIE EN GEMEENTE ER MAAR EEN BEPERKT AANTAL
DAADWERKELIJK
HANDHAVEN
WILLEKEUR EN RECHTSONZEKERHEID VOOR DE BURGER LIGGEN HIER OP DE LOER
ZIJN ER PROBLEMEN MET HANDHAVEN OF NIET HANDHAVEN
WILT U UITLEG MAIL:
INFO@JEEJAR.NL
Verdiepte spoor
De minister van verkeer en waterstaat heeft het startsein
gegeven voor de aanleg van het verdiepte spoor in Almelo. Er zal
in eerste instantie een noodspoor worden aangelegd naast de
huidige spoorbaan. JeeJar adviseert de bewoners die
geconfronteerd worden met dit hulpspoor naast hun woning om nu
een bouwtechnisch rapport van hun woning te laten
29 januari 2006
Rechtbank Almelo, sector bestuursrecht vernietigend over beslissing
van de burgemeester van Almelo om voetbalsupporters bestuurlijk op
te houden.
De rechtbank heeft geen half werk gemaakt met haar uitspraak. Bijna
achttien kantjes had de rechtbank nodig om haar oordeel te vellen.
Rechtmatigheid en doelmatig zijn getoetst, zelf het feitelijk
handelen betreffende het bestuurlijk ophouden van de supporters.
Alle deze onderdelen werden door de rechtbank gewogen en te licht
bevonden.
Klik hier voor de
letterlijke tekst van de uitspraak van de Rechtbank, sector
Bestuursrecht
De uitspraak
maken om later bij schade aan de woning
met recht een claim tegen de gemeente te kunnen indienen. Maak
ook foto's van uw huis, zowel binnen als buiten.
Neem nu actie anders bent u te laat.
Bel JeeJar, ook wij kunnen u helpen, zodat uw belangen beschermd zijn.
De bewoners van de
Vloedbeltlaan hebben bij hun protest TV Oost ingeschakeld.
Het protest is gericht tegen een medebewoonster van deze
straat, die de bewoners al jaren lang terroriseert. Zoals de
bewoners van de straat hebben aangegeven heeft er twee jaar
geleden al een gesprek met de politie plaatsgevonden met
betrekking tot de problematiek en is daarvan door de politie
een verslag gemaakt. De politie heeft er blijkbaar niets mee
gedaan. De veiligheidscoördinator van de gemeente heeft
ondertussen contact opgenomen met de bewoners van de
Vloedbeltlaan. Er is een gesprek met de burgemeester
toegezegd op maandag 13 februari 2006.
Hierbij zou aan de orde kunnen komen of de burgemeester
kennis heeft van het eerder door de politie opgestelde
verslag en wat de politie de afgelopen jaren met de klachten
heeft gedaan en of er sprake is van enige registratie zodat
er een behoorlijk rapport kan worden opgesteld waaruit kan
blijken dat er sprake is van een ernstige verstoring van de
openbare orde.
Als oplossing wordt
hierbij verwezen naar artikel 174a van de Gemeentewet. Dit
artikel is eigenlijk geschreven om drugsoverlast tegen de
gaan. Een aantal burgemeesters in Nederland hebben dit
artikel met succes toegepast om onderhavige soort problemen
op te lossen en personen te dwingen hun huis te verlaten.
Hierbij moet de burgemeester dan wel te zorgen voor
vervangende woonruimte.
De burgemeester zou nu de bewoonster die de overlast
veroorzaakt direct kunnen aanspraken op haar gedrag onder
aanzegging van een mogelijk optreden op basis van artikel
174a van de Gemeentewet. Misschien dat deze indirecte dwang
er toe zal leiden dat er een einde komt aan het probleem.
Mogelijk is echter ook dat de betrokken bewoonster door de
druk die er op haar gelegd wordt ieder perspectief uit het
oog verliest en doorslaat. Het is aan de burgemeester als
hoofd van de plaatselijke politie met betrekking tot de
openbare orde om hier over goede afspraken te maken met de
politie zodat verdere escalatie uitblijft.
JEEJAR®