2 december 2016
Accepteer niet zo maar het gebruik van een digitale postbus.
Instanties als het UWV en DUO (studiefinanciering) proberen hun cliënten te
dwingen om gebruik te maken van een digitale postbus. Daar komen dan brieven
en besluiten in te zitten. Echter er is maar een fractie van de cliënten van
het UWV of DUO die iedere dag in die postbus kijken. Het komt nogal eens
voor dat die cliënten vergeten dat die postbus bestaat. En er kan alleen
worden ingelogd met Digid. En als je daar enige tijd geen gebruik van maakt
vervalt die ook weer en moet er een nieuwe Digid worden aangevraagd.
Maar het niet, nagenoeg iedere dag, kijken in de postbus betekent het missen
van uitnodigingen voor een gesprek of het missen van beslissingen van het
UWV of DUO. En dat kan zeer nadelig uitpakken. Het niet komen opdagen voor
een gesprek bij het UWV kan leiden tot vermindering of intrekken van de
uitkering. Of zoals al heeft plaatsgevonden het niet meer in bezwaar kunnen
gaan tegen negatieve besluitvorming omdat de termijn waarbinnen bezwaar moet
worden ingesteld verstreken blijkt te zijn.
JEEJAR heeft voor cliënten brieven verstuurd dat die cliënten van het UWV
alleen per reguliere post brieven wensen te ontvangen. Het UWV moet daaraan
mee werken en bevestigd ook een dergelijke afspraak. Ook DUO moet daarin
open staan.
23 september 2016. Nieuw
logo van De RECHTSPRAAK.
De Centrale Raad van Beroep te Utrecht maakt
als eerste gebruik van het nieuwe logo van de Rechtspraak. Het oude logo
werd als te weinig herkenbaar beschouwd voor de burger en in feite wordt
vrouwe Justitia weer in ere hersteld.
16 maart 2016 PAS OP voordat
u een rechtsbijstandverzekering afsluit.
Proefondervindelijk waarschuwen wij hiervoor.
Niet iedere rechtsbijstandverzekeraar doet wat hij belooft. Door de
uitspraak van het Europese Hof en in navolging daarvan door de Hoge Raad
wringen veel rechtsbijstandverzekeraars zich in allerlei bochten om maar te
voorkomen dat cliënten hun eigen juridische vertegenwoordiger kiezen in
zaken waarvoor geen advocaat nodig is. En dat zijn dus ondermeer procedures
tegen het UWV. Indien de rechtsbijstandverzekeraar de zaak zelf met eigen
mensen mag doen is er geen vuiltje aan de lucht. Wil men echter naar een
andere juridische vertegenwoordiger dan wordt er uit een ander vaatje
getapt. Ondertussen hebben een aantal rechtsbijstandverzekeraar al hun polis
voorwaarden gewijzigd en zijn de vergoedingen of de dekkingen opeens
drastisch verlaagd. Zo is er een rechtsbijstandsverzekering die van mening
is dat ze zelf wel cliënten helpen in bezwarenprocedures, maar indien door
die cliënt een ander wordt aangewezen dan opeens die bezwarenprocedure niet
meer als onafhankelijk wordt beschouwd. En als een cliënt van mening is dat
de juridische ondersteuning door een ander door de verzekeraar dient plaats
te vinden dan wordt dat opeens niet meer vergoed. Deze opstelling zal dan
wel weer leiden tot klachtenprocedures en tenslotte bij het Kifid als finale
beslisser over het handelen van de verzekeraars.
3 oktober 2015. Cliënten
mogen ten allen tijde zelf rechtsbijstandsverlener aanwijzen.
Europees Hof:
rechtsbijstandverzekeraars moeten vrije advocaatkeuze bieden.
Hof van Justitie heeft bepaald dat rechtsbijstandverzekeraar de verzekerden
een vrije advocaatkeuze moet bieden. Verzekeraars mogen niet in de
verzekeringsovereenkomst opnemen dat de kosten voor een externe
rechtsbijstandsverlener 'slechts vergoed worden indien de verzekeraar van
mening is dat de behandeling van de zaak aan een externe rechtshulpverlener
moet worden uitbesteed'.
De vrije advocaatkeuze geldt bij alle procedures, dus ook procedures waarvoor procesvertegenwoordiging niet verplicht is, stelt het Hof verder vast.
Het argument van de
verzekeraars dat vrije advocaatkeuze grote gevolgen zou hebben voor de
hoogte van de verzekeringspremies, wijst het Europese Hof van Justitie van
de hand. 'Met betrekking tot de kwestie van de hoogte van de
verzekeringspremies moet worden gepreciseerd dat de verschillende manieren
waarop de verzekerde zijn recht op vrij keuze van rechtshulpverlener kan
uitoefenen, niet uitsluiten dat in bepaalde gevallen beperkingen kunnen
worden gesteld aan de kosten die door de verzekeraars worden vergoed.
Ondertussen is gebleken dat dit vermeende probleem geen sprake is, dat de
verzekeringspremies niet omhoog zijn gegaan maar dat de hoogte van de
dekking voor procedures door de rechtsbijstandverzekeraars dramatisch naar
beneden zijn bijgesteld. Dit waarschijnlijk om andere advocatenkantoren
buiten de deur te houden aangezien die voor die nieuwe lage dekking geen
procedure kunnen "draaien".
De zaak kwam bij het Hof nadat de Hoge Raad had verzocht om een prejudiciële beslissing tegen DAS Rechtsbijstand. De betrokkene had geëist dat hij zelf een advocaat mag kiezen in een procedure om een schadevergoeding tegen zijn voormalige werkgever wegens 'kennelijk onredelijk ontslag'. DAS stelt zich op het standpunt dat het recht op vrije advocaatkeuze pas ontstaat op het moment dat de rechtsbijstandverzekeraar beslist dat de zaak niet door een eigen jurist kan worden gedaan, maar dat een externe advocaat moet worden ingeschakeld.
Een dergelijke restrictieve uitleg kan niet worden aanvaard, aldus het Hof. ‘Voor de uitlegging van een bepaling van Unierecht moet echter niet enkel rekening worden gehouden met de bewoordingen ervan, maar ook met de context en de doelstellingen die de regeling waarvan zij deel uitmaakt, nastreeft.’ Die context leidt ertoe dat de verzekerde ‘in het kader van gerechtelijke of administratieve procedures zelf zijn advocaat moet kunnen kiezen of elke andere persoon met kwalificaties die door het nationale recht worden erkend,’ aldus het Hof. En dat betekent dat JEEJAR v.o.f. ook onder die kwalificatie valt.
26 februari 2015. Rechtbank
Overijssel verbiedt pensioengat militairen.
De Rechtbank Overijssel heeft bij uitspraak van
24 februari 2015 de Minister van Defensie opgedragen om het wachtgeld van
een militair, die in beroep was gegaan, door te betalen tot dat deze de
pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt zoals bedoeld in artikel 7a,
eerste lid van de AOW. En daarmee dicht de Rechtbank in feite het
pensioengat.
Het College van de Rechten heeft op 1 september 2014 geoordeeld dat de
Minister van Defensie verboden onderscheid op grond van leeftijd heeft
gemaakt door de wachtgelduitkering van medewerkers op wie het Sociaal
Beleidskader 2004 van toepassing is, te beëindigen bij het bereiken van de
leeftijd van 65 jaar.
En dus komt de Rechtbank, onder verwijzing naar het oordeel van het College
van de Rechten van de mens in strijd is met artikel 3 van de Wet gelijke
behandeling leeftijd bij arbeid en artikel 26 van het Internationaal Verdrag
inzake burgerrechten en politieke rechten en artikel 1 van de Grondwet en
dat de toepassing van artikel 17, eerste lid, aanhef en onder a van het
Wachtgeldbesluit, in het onderhavige geval, buiten toepassing dient te
blijven.
Gezien dit oordeel betekent dat het zogenaamde WAO gat dus onrechtmatig is.
Uitspraak is weer te vinden op Rechtspraak.nl (ECLI:NL:RBOVE:2015:974).
4 februari 2015. Er
zijn veel politieambtenaren in uniform die geen wapen mogen dragen.
Het terrorisme en vooral IS zorgt voor een
substantiële dreiging inzake de veiligheid in Nederland. Zo heeft de hoogste
politiebaas zijn politiemensen opdracht gegeven hun wapen mee naar huis te
nemen. Er zijn echter ook veel politiemensen die wel een uniform aanhebben
maar nog nooit op een politieschool hebben gezeten of niet voldaan hebben
een de eisen om een dergelijk wapen te dragen. En die politiemensen gaan in
uniform ook naar huis en hebben dus geen bescherming voor zichzelf. Gaat
voor die politiemensen nu gelden dat zij niet meer in uniform naar huis en
omgekeerd naar het werk mogen. Het lijkt er op alsof daar niet over
nagedacht is.
Adres: Postbus 815
7600 AV
Almelo
Bezoekadres: Terras 36
te Almelo
Tlf: 0546-802635
Mobiel: 0640920630 (bij spoed)
Fax: 0546-802635
E-mail: info@jeejar.nl