JEEJAR

 
 Juridisch Administratief Recht

                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

                                               27 juni 2013

 


 

 

 VEREENVOUDIGING REGELGEVING
HomeGemeentenOndernemer

 



 

21 april 2007 Midden- en Kleinbedrijf Oost-Nederland volledig de weg kwijt.
Het MKB Oost-Nederland heeft een lijst opgesteld van vergunningen die de meest administratieve lasten met zich meebrengen en die volgens de ondernemers onzinnig lijken.
Niet alle door het MKB genoemde zaken zijn hier opgenomen aangezien er een aantal bijzijn die volstrekt onduidelijk zijn:
Het gaat ïn ieder geval om:
reclamevergunning (aan het pand);
              En de omwonenden moeten dan maar accepteren dat de hele nacht verlichting aan het knipperen
              in de meest felle kleuren;
reclame-ontheffing (verspreiding van reclamemateriaal);
              Huis aan huis verspreiding daar is geen vergunning voor nodig en op straat, wie raapt nadien de
              rotzooi op;
melding tijdelijke reclames;
              Zeer kort door de bocht, wat wordt daar onder verstaan. Het plaatsen van grote borden in de
              berm? Of het ophangen van spandoeken boven of langs de weg;
vergunning reclameborden;
              Wie zit er nu te wachten op het volhangen van een gemeente met reclame. Het zeer zit hem niet
              in de vergunning maar in de hoge tarieven die de gemeente voor het plaatsen van dergelijke
              reclame in rekening brengen. In de regel wordt een vergunning ook niet aangevraagd door de
              plaatselijke ondernemer maar door het reclamebureau dat hij heeft ingehuurd;
winkel uitstalvergunning;
              Er zijn zelfs gemeenten in Nederland die een totaal verbod hebben. Hieronder hierover meer;
kapvergunning;

               Commentaar hierbij is volstrekt overbodig. De belangengroepen zullen de ondernemers wel
               vertellen waarom;
woningontrekkings- en splitsingsvergunning;
               Dit betekent dat je van een woning niet zo maar een winkel mag maken en dat je één woning
               niet zo maar mag splitsen in diverse onderdelen. Hier valt wat voor te zeggen. De gemeenten
               kunnen dit beter in een bestemmingsplan regelen. De ondernemer schiet er dan echter niets
               mee op.
rioolaansluitvergunning;
               Iedereen in Nederland die wil aansluiten op een riool moet daarvoor toestemming
               hebben. In het kader van het milieu is het ook verstandig dat er eisen worden gesteld
               aan hetgeen via het riool mag worden afgevoerd.
exploitatievergunning horeca;
               Een deel van deze vergunning wordt straks overgenomen door een landelijke wet
               genaamd "Omgevingsvergunning" tevens zal een ander onderdeel worden opgenomen
               in de Drank- en Horecawet. Wat het MKB hier blijkbaar wil is dat horecabedrijven maar
               open kunnen zijn wanneer zij dat willen. Tevens wil het MKB terug naar de tijd dat voor
               de exploitatie van een alcohol vrij horeca bedrijven (zoals cafetaria's, shoarmabedrijven etc.
               etc.) geen vergunning nodig was. Dus een onbeperkte groei van dat soort zaken zonder dat
               dat iemand hier ook maar iets tegen zou kunnen beginnen.
opbreekvergunning;
               Hierover ook later meer;
verlof niet-alcoholische dranken;
               Dit is in feite exact het zelfde als de exploitatievergunning horeca. Er zijn gemeenten die geen
               exploitatieverordening hebben. De regeling voor dit soort horecabedrijven is dan te vinden
               in de Algemeen Plaatselijke Verordening. Zie tevens het commentaar bij de exploitatie vergun-
               ning;
exploitatie vergunning prostitutie;
                Dit kan niets anders zijn dan een verschrijving. Indien er in de binnenstad van een gemeente
                blijkt dat er een prostitutiebedrijf gaat bijkomen dan staat de hele middenstand op de
                achterste benen en verzet zich met hand en tand tegen een dergelijke ontwikkeling. Tijdens
                de discussie, na het vervallen van het prostitutieverbod in het Wetboek van Strafrecht, heeft
                het MKB zich flink geroerd in de discussie om dat soort bedrijven tegen te houden in de
                binnenstad. En nu wil het MKB dat er geen vergunning meer nodig is voor dat soort
                bedrijven. Aangenomen mag worden dat het overgrote deel van de ondernemers dit het
                MKB niet in dank zal afnemen;
terrasvergunning;
                Hierover later meer;
evenementenvergunning;
                Hierover later meer;
ontheffing geluidshinder;
               Volgens het Wetboek van Strafrecht mag niemand geluidshinder veroorzaken. Daar doet
                zelfs een ontheffing niets aan. Deze regel geldt, gelukkig, voor een ieder en dus ook voor
                een ondernemer. In het verleden lieten de ondernemers duidelijk merken niet om te kunnen
                gaan met hun geboden vrijheid en stonden de luidsprekers op straat tegen elkaar aan te
                schreeuwen. Wie de grootste versterker had was de baas.
braderievergunning;
                Valt onder evenementenvergunning. Hierover later meer;
snuffelmarktvergunning;
                Valt onder evenementenvergunning. Voor snuffelmarkten die op scholen en in wijkgebouwen
                 worden gehouden wordt in de regel al een eenvoudigere regelgeving toegepast. In sommige
                 gemeenten zelfs zo eenvoudig dat dit in strijd is met een hogere wetgeving.
                 Voor het overige hierover later meer;
ontheffing tijdelijk gebruik gebouw;
                 Veelal is dat tijdelijke gebruik in strijd met het bestemmingsplan en voor wat nog veel
                  veel belangrijker is dat een dergelijk gebouw op geen enkele wijze voldoet aan de brand-
                  Veiligheidseisen; MKB niets geleerd van de rampen die hebben plaatsgevonden?!;
vergunning alarminstallatie;
                   Deze vergunningplicht probeert er voor te zorgen dat de buurt niet met enige regelmaat
                   tijdens de nachtelijke uren uit hun bed worden getoeterd door weer een sirene die voor
                   niets is afgegaan. Gevolgd door nog meer sirenes van de brandweer en de politie.
                   De brandweer en politie moeten op de alarmering afkomen. Wel zijn er ondertussen
                   gemeenten waar een ondernemer naar diverse valse meldingen een zogenaamde gele
                   kaart krijgt en bij de volgende valse alarmering een rode kaart. Het gevolg is dat bij iedere
                   opvolgende alarmering er geen politie noch brandweer komt opdagen. De buren moeten
                   dan de geluidsoverlast maar via de civiele rechter aanpakken;

Ondernemers moeten vergunning vragen voor het gebruik van de openbare weg, zoals voor een terras,
evenement, snuffelmarkt en reclame.
De ondernemers vinden dat maar lastig.
Eén vraag. Van wie is de openbare weg? Van de ondernemer? Van de mensen die in de binnenstad  wonen en/of werken, of van ons allemaal??
Het mag duidelijk zijn. De openbare weg is van ons allemaal. Iedereen heeft het volste recht om gebruik te maken van die openbare weg. Natuurlijk met toepassing van de diverse verkeersregels.
Ondernemers claimen echter stukken van de openbare weg alsof zij daarop het alleen recht daarop zouden hebben. Niet is minder waar. En ook al krijgen zij vergunning tot het gebruik van een stukje van die openbare weg dan nog hebben zij geen eigendomsrechten daarop.
De openbare weg kent vele weggebruikers waaronder minder valide personen, personen die zich in ernstige mate storen aan de hoeveelheid aan herrie die er wordt geproduceerd vanuit de winkels. Andere gebruikers zijn de nooddiensten, zoals politie, brandweer en ambulances. Het plaatsen van veel reclame op de openbare weg of een veel te ruim bemeten terras kan de doorgang volledig blokkeren. Helaas zijn er voorbeelden dat het op het terras zittende publiek geen meter wenste te wijken voor een ambulance die naar een spoedgeval moest (inclusief sirene en zwaailamp). Je zult maar een hartaanval hebben, proost.
Vraag een ondernemer ook eens of hij het goed vindt of er een reclamebord of spandoek in zijn tuin wordt geplaatst. Of iets minder erg dat een reclamebord of spandoek op het trottoir voor zijn huis wordt geplaatst. Het liefst voor zijn oprit.
Het probleem waar een gemeente mee te kampen heeft dat de openbare weg voor een ieder is en er bij de regelgeving het onvermijdelijk is dat de openbare orde (ordelijk verloop van het maatschappelijk leven) en veiligheid en zedelijkheid, tegen elkaar moet worden afgewogen. Dat geldt niet alleen voor de belangen van de ondernemer en de burger maar ook van de ondernemers onderling.
Een onzinnig voorstel is ook de "opbreekvergunning". Hiermee wordt niets anders bedoeld dan dat een ondernemer niet zo maar in de openbare weg mag gaan staan graven. Hij wil toch ook niet dat de gemeente zo maar in zijn tuin gaat staan graven.
Evenementen etc. leggen een zeer zware druk op het publieke gebied. In de regel tot in de nachtelijke uren en met overmatig alcohol gebruik en geluidsoverlast. Er zijn zelfs bewoners die dan de binnenstad ontvluchten om aan die, volgens hen "ellende" te ontsnappen.
Ten aanzien van de vergunningen voor de winkel/horeca panden is één ding ondertussen wel duidelijk. Van de ministeries valt niets te verwachten ten aanzien van vereenvoudiging van regelgeving. De gemeenten doen er in de regel nog een schepje bovenop door juist weer iets te bedenken waardoor een betrekkelijke eenvoudige procedure toch nog weer ingewikkelder wordt gemaakt.