Advocatuur niet blij met betere toegankelijkheid kantonrechter.
Natuurlijk niet, aangezien het bij de advocatuur alleen maar draait om
geld. De advocatuur is op zich al tegen iedere verandering die een
vereenvoudiging van wetgeving betekent. Op zich is het al vreemd dat
alleen de advocatuur gebruik kan maken van het procederen op kosten van
onvermogen. Juridische ondersteuners die geen advocaat zijn zijn daarvan
uitgesloten. In principe is er dan ook sprake met het strijdig handelen
met het beginsel dat een persoon zijn eigen raadsman mag uitzoeken en
dat zou in principe moeten kunnen betekenen er geen sprake hoeft te zijn
van een advocaat. Het Nederlandse wetgevingstelsel zit echter zo in
elkaar dat de advocatuur wordt beschermd en er op de markt van
rechtsondersteuning geen sprake is van een vrije toegankelijkheid.
Dat de drempel bij de Kantonrechter lager wordt is ook goed voor de
portemonnee van de burger. Want wie gaat er nu voor een kapotte
wasmachine naar een advocaat. Die advocaat is zo duur daar kun je
gemakkelijk een nieuwe wasmachine voor kopen. En zo gaat het met veel
consumptie goederen. Daarnaast is de laagdrempeligheid van belang voor
de bescherming van de consument ten opzichte van de fabrikant en
detailhandel. Detaillisten zullen nu nog meer moeten gaan doen met
betrekking tot het geven van garanties en service. Het bijkopen van
garantie is nu al te gek voor woorden, maar zal in de toekomst
verdwijnen. Gaat een product snel kapot en de verkoper wil geen
oplossing dan is de weg naar de Kantonrechter snel gemaakt gezien de
laagdrempeligheid
23-06-2009 Hoeveel onwaarheden mag een Minister President vertellen.
De brand in het Catshuis en het feit dat daar een schilder bij om het
leven is gekomen zorgt weer voor veel beroering. Dat mag ook wel nu er
een dodelijk slachtoffer te betreuren is. Er zijn onderzoeken geweest en
die hebben blijkbaar tot bepaalde conclusies geleid. Nu heeft vervolgens
de landsadvocaat en stokje gestoken voor het publiceren van deze
conclusies. De conclusies die volgens de Minister President Jan Peter
Balkenende niet voldragen zijn. De onderzoeker die zich daarmee
behoorlijk op zijn plaats voelt gezet geeft echter onomwonden aan dat
het onderzoek klaar voor publicatie was. De Minister President heeft
zich in de afgelopen week achter allerlei verklaringen proberen te
verstoppen. Tijdens het afleggen van die verklaringen werd één ding
duidelijk. De Minister President was aan het oplezen wat anderen voor
hem op papier hadden gezet. Maar wat indien nu blijkt dat hij niet dan
wel niet de volledige waarheid heeft gezegd. In het ambtelijk land is zo
iets goed om voor ontslagen te worden. Gaat de Tweede Kamer dat nu ook
doen met deze Minister President. De PVV van Wilders zal er natuurlijk
alles aan doen om het kabinet te laten vallen en om te zorgen dat er
nieuwe verziekingen komen. En dan zal er sprake zijn van een
aardverschuiving in de Haagse politiek.
Is vandaag bijltjes dag of blijft de gevestigde orde aan de (on)macht.
30
maart 2008 Fracties in de Tweede Kamer stellen veel vragen over
rookverbod.
De diverse fracties in de Tweede Kamer hebben veel vragen gesteld over
het rookverbod dat op 1 juli 2008 in werking zal treden. De meeste
vragen hebben betrekking op de mogelijke vindingrijkheid van diverse
horeca ondernemers. Het rookverbod gaat ook gelden voor de gedoogde
coffeeshops. Coffeeshops die op grond van de Opiumwet in feite niet in
exploitatie zouden mogen zijn maar waarbij de overtreding van de
Opiumwet wordt gedoogd onder het stellen van voorwaarden moeten wel aan
andere wettelijke verplichtingen voldoen zoals het rookverbod.
Coffeeshops kunnen het rookverbod ontduiken door de klanten op te dragen
dat alleen pure softdrugs wordt gerookt. In het kader van de
volksgezondheid een volstrekt onaanvaardbare situatie. Er wordt echter
verwacht dat de coffeeshophouders hiertoe niet zullen overgaan. De
kleine coffeeshop zullen door het rookverbod in de problemen komen. De
grotere zullen het personeel gaan afscheiden van de rookruimte. Dit
betekent dat er sprake zal zijn van loket verkoop waarbij de klant in de
rookruimte zijn joint zal kunnen roken. Personeel van de coffeeshop
heeft hierbij al de nodige vragen gesteld. Zoals wat indien een
personeelslid van de coffeeshop die pauze heeft vervolgens in die pauze
in de rookruimte gaat zitten.
De leden van de Tweede Kamer hebben vele andere vragen gesteld met name
over de situaties die mogelijkerwijs op de openbare weg zullen ontstaan.
Door de groothandel wordt al ingespeeld op het komende rookverbod. Zo
worden terrastheaters en asbakzuilen in de aanbieding gezet.
En wat te denken bij tentfeesten die een aantal dagen duren. De tenten
zijn besloten inrichtingen waarbij er in de regel ook nog alcohol wordt
versterkt. Besloten inrichtingen betekent dat de tent is voorzien van
vier gesloten zijden en met een dak. Ook daar geldt het rookverbod. Maar
wat als, tijdens mooi weer, het dakzeil wordt verwijderd?
De minister heeft nog geen antwoord gegeven op de vele vragen uit de
Tweede Kamer. Enige aandacht voor de hier gestelde vragen zou ook van
betekenis kunnen zijn.
Hebt u als ondernemer vragen stel ze aan:
info@jeejar.nl
14
juni 2007 Bindende afspraken tussen VNG en de regering.
Gemeenten krijgen extra zorg, toezicht en handhavingstaken toebedeeld
die er op lijken alsof de gemeente weer genoodzaakt wordt om een eigen
gemeentepolitie te realiseren.
De bestuurlijke boete gaat door en er zal meer ruimte komen om op te
treden tegen overlast in de openbare ruimte.
In het kader van de Wet tijdelijk huisverbod wordt een beroep gedaan op
gemeenten om hulpverlening aan de slachtoffers te bieden. Daarnaast moet
de nazorg ex-gedetineerden bij de gemeenten worden versterkt.
Gemeenten moeten nog actiever worden bij de bestuurlijke aanpak van
criminaliteit. Hierbij ondersteunt het Rijk de gemeenten in het opzetten
van regionale expertisecentra, waar expertise over de verschillende
aspecten van de bestuurlijke aanpak voor handen is. De regionale
expertisecentra nemen geen taken van de gemeenten over, maar kunnen wel
actief ondersteuning bieden. Op deze site is al aangegeven dat in de
regio Almelo al een dergelijke groep werkzaam is waarbij een lid van die
groep zich direct met een aanvraag om vergunning heeft bemoeid en de
aanvrager zelfs aan een kruisverhoor heeft onderworpen. Dat blijkt dus
in strijd met de hiervoor aangegeven afspraken.
De gemeenten zullen door de inlichtingendiensten actiever worden
ingelicht over terrorismebestrijding en radicalisering.
Gemeenten krijgen zelf de verantwoordelijkheid voor niet alleen de
uitvoering van de horecawetgeving maar ook het toezicht daarop wordt een
exclusieve taak van de gemeenten. Dit betekent dat de huidige
toezichthouder de Voedsel en Warenautoriteit die bevoegdheid of moet
gaan delen met de gemeenten of deze gaat verliezen. De Drank- en
Horecawet zal dan ook worden gewijzigd. Dit betekent dat de gemeenten
dan actief moet toezicht bezig zullen moeten gaan en dat dus niet alleen
overdag maar op alle uren van de dag en dagen van de week. Dit betekent
een zeer grote inspanningsverplichting voor de gemeenten.
Tevens zullen het Rijk en de VNG nadere afspraken maken over het
coffeeshopbeleid, prostitutie en fietsendiefstal.
In het kader van de brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing
zullen gemeenten eind 2009 aan wettelijk vastgestelde kwaliteitsnormen
moeten voldoen. De kwaliteit amvb (algemene maatregel van bestuur) die
onderdeel uitmaakt van de Wet op de veiligheidsregio's verplicht de
gemeenten ondermeer tot een mate van regionalisering.
Om alles te realiseren moet de bij de VNG aanwezige fondsen worden
aangesproken en zal het Rijk financiële bijdragen leveren. Hoe deze er
komen uit te zien is nog niet geheel duidelijk.
De afspraken zullen per beleidsveld op deze website nader worden
uitgewerkt ten aanzien van de gevolgen.
3 mei
2007 Rechtsstaat of politiestaat????
In het westen van het land worden jongeren, die niets misdaan hebben,
gefotografeerd. En tegen hun wil zelfs met de telelens vastgelegd. En
vervolgens worden de gegevens door de politie vastgelegd inclusief foto.
De wet Bescherming Persoonsgegevens geeft meer dan duidelijk aan wat
onder registratie wordt verstaan. Iedere soort van vastlegging in een
systeem valt onder deze wet.
Indien een overheidsorgaan hiervan gebruik wil maken moet het College
Bescherming Persoonsgegevens om toestemming worden gevraagd. Ook moet
deze maatregel betreffende het vastleggen van gegevens worden
gepubliceerd zodat personen kunnen vragen wat er is vastgelegd, dus
inhoudelijk wat er door de politie is vastgelegd, en vragen om
correctie.
Zoals in ieder geciviliseerd land is iemand onschuldig tot dat zijn
schuld door een rechter is vastgesteld en dan nog bestaat de
mogelijkheid om daartegen in beroep of hoger beroep (cassatie) te gaan
bij de Hoge Raad.
Het fotografisch vastleggen van personen onder de bijvermelding van
allerlei signalen of opmerkingen van politie ambtenaren is meer dan twee
stappen te ver. Het systeem waarin wordt vastgelegd moet worden
goedgekeurd en belanghebbenden moeten in de gelegenheid worden gesteld
om hun gegevens in te zien en om wijzigingen te kunnen aandragen.
Diegene die verantwoordelijk is voor het vastleggen moet daar aan
medewerken. In de wet op de politieregisters is daaromtrent het één en
ander wettelijk vastgelegd. De politie houdt geen rekening met de
wettelijke grondslag van hetgeen wordt vastgelegd.
23
maart 2007 Raad van State inzake bezorgen brieven op zeer glad ijs.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, als hoogste
administratief rechtelijk orgaan is van mening dat de burger maar moet
bewijzen dat hij een brief van een overheidsinstelling niet ontvangen
heeft.
Hierbij is er sprake van omkering van de bewijslast. Daar is geen enkele
wettelijke grond voor te vinden.
Dat de Raad van State akkoord gaat met het gegeven dat, in dit geval
Ministerie, kan aantonen dat een betrokkene op een lijst voor komt die
aangeeft dat hij een bepaalde brief zal krijgen is volstrekt in strijd
met de realiteit.
Dat het Ministerie over ieder ander overheidsorgaan kan aantonen dat
iemand op een lijst voor komt is nog geen enkel bewijs dat die
betrokkene die brief ook daadwerkelijk heeft ontvangen. In het verleden
werd alleen als bewijs geaccepteerd dat een brief aangetekend om met
ontvangstbevestiging ter post was bezorgd. Dat het opnemen op een
zogenaamde grosse lijst blijkbaar ook al voldoende bewijs oplevert geeft
aan dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen
kennis draagt van het vervolg van deze brief.
Een betreffende brief wordt aan een bedrijf aangeboden dat
gespecialiseerd is in het verzenden van duizenden, zelfs honderd
duizenden brieven. Deze bedrijven bieden echter geen enkele garantie dat
de op de lijst vermelde personen ook feitelijk een brief toegezonden
krijgen. Deze specialistische bedrijven zitten ook met een foutmarge in
de verzending. Hoewel uiterst miniem is er toch sprake van een
foutmarge. Dit betekent dat in een verzending van honderdduizend er één
tussenuit kan vallen. De foutmarge is zeer klein, maar toch kan een
burger daar het slachtoffer van zijn.
Waarom de oplossing niet gekozen in het, na het uitblijven van een
reactie, verzenden van een herinnering. Daarmee worden fouten nagenoeg,
dus nog steeds niet helemaal, uitgesloten. Dat een burger de dupe moet
worden van de massaliteit aan het verzenden van brieven is niet juist.
Indien naderhand de burger aangeeft dat hij de brief niet ontvangen
heeft en het klaarblijkelijk is dat hij, indien hij de brief wel
ontvangen zou hebben, daarop gereageerd zou hebben, dan moet in een
dergelijk geval de burger zondermeer de voordeel van de twijfel hebben.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de doos van
pandora geopend ten opzichte van slecht opererende overheids
instellingen zoals het UWV.
Dit kan niet de bedoeling zijn.
14
maart 2007 Escort bureaus in Twente zonder enige controle.
De Almelose burgemeester Knip heeft met zijn regiegroep prostitutie in
Twente geen voet aan de grond kunnen krijgen om het toezicht op de
escort branche door de gemeenten betaald door de politie te laten
verrichten. De Twentse gemeenten zijn van mening dat het overgrote deel
van de escort branche valt onder het begrip zware criminaliteit. Hierbij
wordt voor het gemak voorbij gegaan aan die escort bureaus die op grond
van plaatselijk wettelijke bepalingen in het bezit zijn van een
vergunning. De discussie gaat niet over de prostitutie noch over de
handhaving van de illegale prostitutie maar gaat alleen over geld en wie
verantwoordelijk is voor de controle. De Twentse gemeenten zijn van
mening dat de politie verantwoordelijk is. Daarmee gaan die gemeenten
volledig voorbij aan hun eigen handhavende verantwoordelijkheid. Veel
gemeenten hebben geen enkele wetenschap hoever die verantwoordelijkheid
gaat. Gemeenten zijn verplicht om te handhaven. Het standpunt wat thans
wordt ingenomen betekent niets meer en niets minder dan dat de gemeenten
geen enkele kennis hebben van de middelen die hen ten dienste staan.
Voor die gemeenten: Neem contact op met
info@jeejar.nl of bel. 0640920630,
na 18.00 uur 0546-802635.
Wij weten wel wat u wel en niet kunt. Meer dan 20 jaar ervaring in
toezicht en handhaving prostitutiebeleid.
Voor de burgers. Hebt u problemen, overlast etc. door illegale of legale
prostitutie inrichtingen of escort. Ook voor u, wij weten wat gemeenten
ten aanzien van u verplicht zijn.
15 maart 2007 Dagblad Tubantia voert discussie
over sluitingstijden op.
Voor de duidelijkheid nog maar eens. 75% van het alcohol gebruik vindt
thuis plaats. Een honderdste van die 75% wordt gedronken in de bierkeet.
Van de overige 25% wordt 10% in de wijk-, club en verenigingsgebouwen
gedronken en 15% in de horeca.
Sluitingstijden voor de horeca zijn in de Algemeen Plaatselijke
Verordening of in de Verordening op de Openbare Inrichtingen geregeld.
Het regelen van de sluitingstijden is een openbare orde en veiligheid
maatregel. De grondslag om de sluitingstijden aan te passen als alcohol
matiging middel is dus in wezen onjuist. De Drank- en Horecawet is de
wet die beoogt regels te stellen inzake het verstrekken en gebruik van
alcohol uit het oogpunt van volksgezondheid. De gemeenten hebben op
grond van deze Drank- en Horecawet echter zeer beperkte mogelijkheden.
Deze ooit gekozen doelstelling van de Drank- en Horecawet is op een
groot aantal onderdelen van deze wet onjuist. De Drank- en Horecawet is
voor een groot deel een openbare orde en veiligheidswet.
Eigenlijk is deze wet "vlees noch vis". De gemeenten rest dan ook niets
anders dan zich in diverse bochten te wringen. Maar waar zijn de
verslavingsnota's uit het verleden gebleven. En wat is er mee gedaan.
Heeft er ooit vervolg onderzoek plaatsgevonden. De politiek heeft er
blijkbaar niet meer na gevraagd.
Waar ligt nu het probleem. THUIS. Zelfs de bierketen etc. staan min of
meer onder ouderlijk toezicht aangezien deze zich in schuren bevinden of
op erven worden geplaatst van ouders die daar niet alleen mee akkoord
gaan maar ook een stuk verantwoordelijkheid dragen.
Van midden tachtiger jaren werd er al gesproken over het "thuis
indrinken" en daarna de horeca in.
Zoals hieronder al duidelijk is aangegeven hebben sluitingstijden en
alcoholmisbruik maar heel weinig met elkaar te maken. En het
terugbrengen van de sluitingstijden lost het probleem niet op. Ook de
inspectie voor de Drankwetgeving heeft hier weinig invloed op. Het
"jagen" op horeca ondernemers of supermarkten die alcohol verkopen aan
jongeren onder de 16 jaar is een schijngevecht. Het in het algemeen
verhogen van de leeftijd waarop alcohol mag worden gedronken kan bij de
zelfde illusie, dat het iets zou opleveren, aansluiten. Het overgrote
deel van de jongeren drinken thuis hun eerste glas alcohol. Ouders halen
zelfs voor hun kroost de drank in de winkel of slijterij.
14
maart 2007 Nationale Ombudsman ingeschakeld inzake Winkeltijdenwet.
JEEJAR heeft een klacht ingediend, tegen de weigering van het Ministerie
van Economische Zaken om op te treden tegen de regels van de gemeente
Almelo, bij de Nationale Ombudsman.
Hier spelen meerdere rechtsvragen.
JEEJAR heeft het Ministerie van Economische Zaken op grond van het
petitierecht gevraagd om het besluit van het college van Burgemeester en
Wethouders van de gemeente Almelo inzake de vaststelling van de
koopzondagen in Almelo op grond van branchering te vernietigen.
Het Ministerie van EZ heeft JEEJAR gewezen op de mogelijkheid van
belanghebbenden om tegen een dergelijk besluit van het college in
bezwaar en beroep te komen. JEEJAR is niet te zien als een dergelijk
belanghebbende. Dat kan alleen een ondernemer in Almelo doen. Nu JEEJAR
het Ministerie van EZ verantwoordelijk wenst te houden voor de
handhaving van regelgeving die betrekking heeft op haar departement is
deze handhavingvraag voorgelegd aan de Nationale Ombudsman.
Deze moet dus eerst gaan bekijken of het petitierecht de mogelijkheid is
om handhaving te vragen en ten tweede of een weigering om hier aan te
voldoen onder de beoordeling valt van de Nationale Ombudsman.
1
maart 2007 Veel zelfdodingen per jaar, maar wat is de oorzaak.
Per jaar is er sprake van een groot aantal zelfdodingen. Hiermee is de
pers naar buiten gekomen. Het getal is zelfs schrikbarend hoog. Wat
echter van een veel groter belang is wat de achtergrond van een
zelfdoding is. Is deze gelegen in de relationele sfeer, het ontbreken
van een toekomstbeeld of ligt deze in de financiële sfeer.
Het van groot belang om de oorzaken te weten zodat er opgetreden kan
worden. Dit nieuwe kabinet heeft het over "socialer zijn" en het "samen
doen". Het mag duidelijk zijn dat er hier in de afgelopen jaren nogal
aan heeft geschort. Kijk alleen maar eens na alle klachten over de wijze
waarop het UWV haar cliënten behandeld. Wij krijgen de ene noodkreet na
de andere binnen.
23
februari 2007. Ministerie van Economische Zaken laat misbruik
Winkeltijdenwet toe.
Van deze zijde is het Ministerie van EZ er op gewezen dat de gemeente
Almelo misbruik maakt van de Winkeltijdenwet. Het college van
burgemeester en wethouder van deze gemeente heeft de koopzondagen niet
over wijkdelen verdeeld maar over branches. Dit is in strijd met de
Winkeltijdenwet. Het Ministerie van EZ heeft naar aanleiding hiervan
alleen gewezen op de mogelijkheid om bij de administratieve rechter in
beroep te gaan. Het ministerie gaat hierbij echter volkomen voorbij aan
haar plicht om misbruik van recht tegen te gaan die onderdeel uitmaakt
van haar portefeuille. Ook een minister heeft een handhavingplicht en
kan dit niet naar de burger afschuiven. Daarnaast kan alleen een direct
belanghebbende bezwaar of beroep aantekenen. Door niet in te grijpen
maakt het ministerie gemeenschappelijk misbruik mogelijk.
Waar hebben wij dan nog een landelijke wetgever nodig?
12
februari 2007 Nieuwe politie structuur gaat niet over de burger.
De discussies bij de politiekorpsen, justitie, op de departementen, de
Eerste en Tweede Kamer over de nieuwe politiestructuur gaan over
organisatie, beheer, verantwoordelijkheid, inbedding, aansturing,
samenwerking etc.
Wat echter in deze discussie ontbreekt is het belang van de burger en de
zichtbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie voor die zelfde
burger.
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een
werkstuk van de zogenaamde Kafkabrigade naar buiten gebracht. In dit
werkstuk staat dat de burger centraal dient te staan. Het zou goed van
deze minister zijn om dit werkstuk over het Kafkaiaans werken
(bureaucratische starheid neigend naar paranoia) eerst eens onder de
aandacht te brengen van de ambtenaren van zijn eigen departement.
De politie gaat iedere burger aan.
En er zou eerst eens naar de burger moeten worden gekeken en dan pas na
de organisatie. Zoal het er nu uit ziet loopt er in de toekomst geen
politieagent meer op straat maar nemen zij alleen nog maar deel aan één
van de vele vergaderingen inzake de organisatie, verantwoordelijkheid
etc.
9
februari 2007 Huiselijk geweld. Praktijk is anders dan voorstelling
Justitie.
Van de zijde van Justitie is aangegeven dat huiselijk geweld een
speerpunt is. De realiteit is echter anders. De politie is meer dan
terughoudende met het opnemen van aangiften ten aanzien van huiselijk
geweld. Justitie laat niet weten hoeveel zaken zij echt vervolgd mbt
huiselijk geweld. Er ligt een voornemen om de burgemeester meer
bevoegdheden te geven om bij huiselijk geweld op te treden en de "dader"
gedurende een bepaalde tijd de toegang tot zijn huis te ontzeggen. Dit
kan meer kwaad dan goed doen. Tevens kan de betrokkene de
administratieve weg volgen en naar de bestuursrechter stappen om de
maatregel van de burgemeester ongedaan te maken. En wat als de
burgemeester in het ongelijk wordt gesteld. Schadeclaims doemen op aan
de horizon.
18
januari 2007 Politie als wetgever in strijd met de drie wegen leer.
Wij kennen in Nederland de drie wegel leer, die van de wetgevende, de
rechtsprekende en uitvoerende macht. De politie heeft nu iets nieuws
bedacht een gaat eisen stellen aan de alarminstallaties van
winkelbedrijven. De beveiligingsbedrijven doen hier vervolgens aan mee.
Dit kan de winkelbedrijven aanmerkelijk in de papieren gaan lopen.
Echter de politie is geen wetgever en de beveiligingsbedrijven al
helemaal niet. De politie is een uitvoerend orgaan en de
beveiligingsbedrijven zijn alleen maar particuliere ondernemingen die
contracten sluiten met anderen zoals de winkeliers.
De politie heeft niets te eisen. Er is dan ook geen sprake van
wettelijke voorschriften waaraan winkelbedrijven zich zouden moeten
houden. De politie heeft zich zelfs niet te bemoeien met de
privaatrechtelijke sector en de contracten die zij sluiten. Een
beveiligingsbedrijf die een contract heeft met een winkelbedrijf krijgt
een bepaalde som geld bij een alarmmelding ook al is deze vals. Iedere
valse melding brengt zelfs geld in het laatje bij deze bedrijven en als
zij vinden dat zij te weinig krijgen dan moeten ze de contracten
aanpassen. De politie heeft al helemaal niet te willen in dit kader. Op
iedere alarmering juist of onjuist zal zij moeten reageren. De
winkelbedrijven zijn in de regel alleen door de
verzekeringsmaatschappijen verplicht om een dergelijke installatie te
hebben en ook daar kunnen vraagtekens worden gesteld. Dat heeft meer met
de concurrentie positie van de verzekeringsmaatschappijen te maken of
zij veel voorschriften stellen of niet.
15
januari 2008 Wet politiegegevens per 1 januari 2008 in werking getreden.
In vele jaren moesten de diverse overheidsorganen het doen met de Wet
politieregisters. En oude wet met nog oudere uitgangspunten. In de
laatste tien jaar hebben zijn er enkele noodverbandjes aangelegd. Deze
voldeden echter niet. Van de huidige overheidsorganen wordt verwacht dat
zij actief meedoen in het vangen van zogenaamde witte boorden criminelen
en dat zij voorkomen dat door het verlenen van vergunningen criminele
activiteiten worden gefaciliteerd. Echter deze overheidsorganen konden
daarbij slecht met veel moeite beschikken over informatie die bij de
politie beschikbaar is. Vanuit de politie was zo nu en dan zelfs een
nogal sprake van een halsstarrige houding ten aanzien van het ter
beschikking stellen van informatie. En lang niet iedere burgemeester
kende daarbij zijn bevoegdheden.
Door het in werking treden van deze nieuwe Wet politiegegevens worden
diverse barrières doorbroken.
In het kader van de uitvoering en handhaving van de Drank- en Horecawet
mogen nu officieel de colleges van burgemeester en wethouders en de
burgemeester beroep doen op het verstrekken van gegevens en de
burgemeesters hebben een verder gaande algemene bevoegdheid ten aanzien
van de openbare orde en worden in het kader van de uitvoering van de Wet
op de Kansspelen ook direct genoemd. Ook wordt het nu mogelijk om
regionale teams samen te stellen en te laten delen in informatie. In dit
laatste geval wordt er goed aan gedaan de zaken duidelijk op papier te
zetten en de noodzaak van de uitwisseling aan te tonen.
8
januari 2007 Gemeenten dwingen burgers privaatrechtelijke afspraken te
maken.
Meer en meer gemeenten gaan er toe over om burgers privaatrechtelijke
afspraken af te dwingen indien zij met het bestuursrechtelijke traject
niet goed uit de voeten kunnen.
Burgers worden dan gedwongen om een overeenkomst te sluiten met allerlei
voorschriften, beperkingen en bepalingen waaraan zij zich moeten houden.
Hierbij is er sprake van een onjuiste toepassing van de wet. Eigenlijk
valt dit soort optreden van de gemeenten onder misbruik van wetgeving
zoals in het Burgerlijk Wetboek is omschreven.
In het juridische land spreekt men dan over een onaanvaardbare
doorkruising tussen privaat en publiek recht. De zogenaamde tweewegen
leer wordt in een dergelijk geval met voeten getreden.
In kort komt het er op neer dat indien een gemeente op grond van
bestuursrechtelijke wetten, zoals bijvoorbeeld bouwverordening,
bouwbesluit etc. niet kan bereiken wat zij wil zij niet via het opleggen
van privaatrechtelijke voorschriften mag afdwingen. Deze wijze van
handelen betekent namelijk dat de in een democratisch samenleving
vastgestelde regelgeving zou kunnen worden ontdoken en daarmee in feite
die democratie geweld aan wordt gedaan.
Echter wat blijkt. De gemeenten blijven zich meer en meer schuldig maken
aan dergelijke praktijken en de burger die niet weet dat dit niet mag
laat zich daardoor veelvuldig op het verkeerde been zetten. De
betreffende, al dan niet afgedwongen, overeenkomsten zijn nietig en
bestaan niet en hebben derhalve geen rechtskracht. De gemeente moet het
doen met wetgeving die haar gegeven is door middel van een democratisch
proces en zij zal het daarmee moeten doen. Het gaat de gemeente niet aan
om vervolgens nog eens zelf een eigen traject te volgen.
De burger zij gewaarschuwd.
27
december 2006. Burgers moeten meer gebruik maken van hun recht.
Veel burgers in Nederland laten zich te makkelijk afschepen door de
overheid. Dit komt voor een deel doordat burgers de mededelingen of
brieven die door de overheid worden geschreven eenvoudig niet begrijpen.
Tevens komt dit doordat een groot deel van de burgers niet bij machte is
om ook maar op een simpele manier een brief aan de overheid te schrijven
om reactie te geven op hetgeen hen aangaat.
Een ander belangrijk deel van de burgers ziet niets in het voeren van
een bezwaarschriften procedure waar zij in persoon worden uitgenodigd om
hun verhaal nog eens toe te lichten. En er is sprake van een zeer
beperkte groep die zich er aan waagt om bij de rechtbank in beroep te
gaan laat staan in hoger beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van
de Raad van State te Den Haag. Deze drempels zijn altijd al veel te hoog
geweest.
Hierbij komt tenslotte nog dat het onvermogen om zelf te schrijven, voor
de burger, wel opgelost kan worden door een advocaat of adviseur, maar
dat de kosten daarvan zo hoog zijn dat een burger het dan maar over zich
heen laat komen. Advocaten kunnen nog een keer proberen hun cliënt op
kosten van onvermogen te laten procederen. Advies bureaus, die normaal
goedkoper zijn, kunnen dat niet.
20
december Gemeente kiezen eieren voor hun geld, geen kort geding bij de
rechter.
De Twentse gemeenten hebben er voor gezorgd de Meulenbeldzorg haar
geding bij de rechter heeft ingetrokken. Meulenbeldzorg wordt een soort
tweede instantie die toch in de thuiszorg bezig blijft in de gemeenten
waar zij deze uitoefende. De gemeenten hebben het blijkbaar niet
aangedurfd om hun wijze van aanbesteding te laten toetsen door de
rechter en hebben een compromis bereikt tussen diegene die de gunning
heeft gekregen en Meulenbeldzorg die buiten de boot was gevallen.
18
december 2006 Centrale politie is gelijk aan centraal regiem.
De regering heeft een wetvoorstel aan de tweede kamer aangeboden inzake
de politie bevoegdheden. Menig burger zal hierbij zijn of haar
schouwders ophalen. Echter deze nieuwe wet betekent niets meer en niets
minder dan dat de plaatselijke bevolking en dus ook de plaatselijke
politiek (lees gemeenteraad) niets meer te zegge heeft over de politie.
Ooit was er (voor 1990) een gemeentepolitie. Hierop had de gemeenteraad
direct invloed. De voormalige bazen (commissarissen van politie) kwamen
in de commissie vergadering van de Commissie van Algemeen Bestuurlijke
Zaken uitleggen wat zij deden en waarom. Na de regionalisatie is deze
direct invloed verdwenen. De burgemeesters van iedere gemeente mogen de
eisen van de gemeenteraad naar voren brengen. In de regel verdwijnen die
eisen in het kader van het regionaal belang. Het nieuwe wetsvoorstel
heeft het over een landelijk centraal aangestuurde politie. Dit betekent
eenvoudig dat de plaatselijke gemeenteraad niets meer te vertellen heeft
over de inzet van de politie laat staan dat de burgers nog enige
aanpraak kunnen doen gelden.
Als het doekje voor het bloeden komt daarvoor de bestuurlijke boete in
de plaats. Zie onder de link aan de linker zijde de bestuurlijke boete.
De burgers moeten eisen dat de gemeentepolitie terug komt om haar
belangen te beschermen en te zorgen voor een ordelijk verloop van het
plaatselijke maatschappelijke leven.
13
december 2006 Verbod op tabaksreclame mag maar niet op alles.
Het Europese Hof van Justitie heeft aangegeven dat landen in de Europese
Unie een verbod mogen afkondigen op tabaksreclame. Deze mogelijkheid om
een verbod op te leggen is echter niet van toepassing op reclame voor
tabak in reclame folders, aanplakbiljetten, programmaboekjes of in
verenigingsblaadjes blijft toegestaan. Dus voor de tabaksindustrie is er
eigenlijk weer een weg geopend om reclame voor hun producten. Met name
het toestaan van reclame op aanplakbiljetten is niet begrijpelijk gelet
op de enorme commerciële activiteiten die hiermee gemoeid zijn. Denk
hierbij vooral aan het illegaal aanplakken. De plakkers kunnen worden
bestraft de tabaksindustrie niet.
11
december 2006. Op 21 december spannende dag voor gemeente Almelo.
Op deze datum spelen twee rechtszaken bij de rechter bij de rechtbank
Almelo, Sector Bestuursrecht. In het eerste gevel is er een zaak voor de
voorzieningen rechter in verband met het door Meulenbeldzorg ingediende
verzoek om voorlopige voorziening in verband met de aanbesteding
betreffende de thuiszorg. In het tweede geval is er een bodem procedure
bij de enkelvoudige kamer van de rechtbank. In dit laatste geval is de
gemeente Almelo, lees de gemeente secretaris Geerdink, in beroep gegaan
tegen de uitspraak van het UWV op het bezwaarschrift, om de door de
gemeente ontslagen gemeente ambtenaar van bijzondere wetten toch een WW
uitkering te geven. De gemeente die tijdens de bezwarenprocedure niet in
Groningen is komen opdagen heeft toch een beroepschrift ingediend bij de
rechter tegen het besluit van de UWV om de betreffende ambtenaar alsnog
een WW uitkering toe te wijzen. Deze zelfde ambtenaar werd eerder dit
jaar in het gelijk gesteld door de rechtbank inzake het door hem
aangevochten ontslag besluit van de gemeente Almelo.
Twentse
burgemeesters hun bevoegdheid voorbij inzake generaal pardon.
Of er een generaal pardon komt is iets tussen de huidige, demissionaire,
regering en de Tweede Kamer.
Dat Twentse burgemeesters zich nu blijkbaar geroepen voelen om openbaar
hun mening uit te spreken en de politie op te dragen om iets niet te
doen waarvan zij op grond van de wet verplicht zijn om uitvoering aan te
geven is een bestuursrechtelijke misser.
Burgemeesters hebben alleen zeggenschap over de politie betreffende de
openbare orde en veiligheid in hun gemeente en zelfs dat is minimaal.
Dat blijkt vooral uit het feit dat burgemeesters zich graag verstoppen
achter hun onmogelijkheid om invloed uit te oefenen op het algemene
politie beleid, zoals meer blauw op straat op onveilige plaatsen.
Voor het overige valt de politie onder de zeggenschap van het Openbaar
Ministerie. En daaronder valt ook de Immigratie- en Naturalisatie Dienst
(IND). Indien de politie opdracht uit Den Haag krijgt om mee te werken
dan zal zij dat moeten doen. Daar kunnen de burgemeesters misschien een
andere mening over hebben maar bestuursrechtelijk hebben zij hier niets
in te brengen. De actie van de burgemeesters moet dan ook meer gezien
worden als een soort etaleren van hun goede wil en een opwaardering van
hun ingedeukte imago.
Zo werd het bezoek van de burgemeesters aan een drinkkeet, na een dag,
extra uitgelegd dat dit had plaatsgevonden in het kader van een overleg
over deze problematiek. Wat had dat bezoek dan anders voor moeten zijn ?
28
november 2006 Aanbesteding thuiszorg pure commercie.
Met name de nieuwe instellingen die door gemeenten zijn aangewezen om,
op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, per 1 januari 2007
thuiszorg te gaan leveren laten nu hun ware commerciële aard zien.
Bijvoorbeeld heeft Thuiszorg Noord West Twente aan alle gemeenten
gevraagd het persoonsgebonden budget (pgb) zo laag mogelijk te houden.
Dit verzoek is gekomen nadat de gevestigde thuiszorg organisaties hebben
aangegeven en door middel van advertenties en brieven aan hun cliënten
hebben aangeboden om te zorgen voor een pgb zodat de cliënt de
vertrouwde thuiszorghulp kan behouden. De nieuwelingen in de markt tonen
duidelijk dat zij prijsvechters zijn. Alleen al het verzoek om de pgb's
op een minimaal niveau te houden is hierbij een teken aan de commerciële
wand. En wie wordt van dergelijke verzoeken de dupe. De cliënt. Deze mag
verwachten dat hij of zij op een behoorlijke wijze thuiszorg geleverd
krijgt. Dit prijsvechten betekent alleen maar dat er geld gaat naar het
voeren van een concurrentie strijd en niet naar de thuiszorg die in
wezen toch al te kort komt.
Waar zijn de volksvertegenwoordigingen die aan deze gang van zaken paal
en perk moeten stellen. Het lijkt er op dat de mens is verworden tot een
product. Producten worden als zij onrendabel zijn afgeschreven. Dit is
de nieuwe maatschappij van normen en waarden.
24
november 2006. CHAOS TEKENT ZICH AF IN THUISZORGLAND!!!!!
WMO, de rechter, het persoons gebonden budget, voor 1 januari 2007??
Er zijn thuiszorg instellingen die de gunningen in het kader van de WMO
ten aanzien van de thuiszorg aanvechten bij de rechter. De advocaten van
deze instellingen moeten hierbij niet alleen de kwaliteit en de prijs
naar voren brengen maar ook op grond van welke criteria er door de
gemeente beoordeeld is en of de wijze van beoordeling wel door de beugel
kan en of de gemeenten wel voldoende onderzoek hebben gepleegd naar de
aanbieders.
Tevens zal het aanvragen, door de individuele cliënten die hun vaste
thuiszorg medewerkster niet willen verliezen, van een persoons gebonden
budget (pbg) zorgen voor een administratieve chaos bij de Nederlandse
gemeenten. Indien er veel pbg aanvragen binnenkomen betekent dit dat die
betreffende gemeenten het niet goed hebben gedaan en niet naar de
cliënten hebben geluisterd. En dat alles moet zijn beslag krijgen voor 1
januari 2007. Een nagenoeg onmogelijke opgaaf voor de gemeenten. Zie
tevens hieronder.
22
november 2006 Het begrip onderwijstijd zorgt in de onderwijswereld voor
veel verwarring.
Vanaf het begin van het schooljaar 2006-2007 moeten de scholen 1040 uur
lesgeven aan scholieren in de onderbouw van het voorgezet onderwijs. Dit
aantal uren is door de Tweede Kamer gekozen. Het moet in feite garant
staan dat scholieren per schooljaar genoeg lesuren krijgen om zich de
benodigde lesstof eigen te kunnen maken.
Het grootste probleem is dat de scholen niet aan deze 1040 uur kunnen
komen. Nu van de zijde van het Ministerie van Onderwijs en de Inspectie
is aangegeven dat er zal worden gecontroleerd wringen de scholen in het
voorgezet onderwijs zich in allerlei bochten om het begrip onderwijstijd
invulling te geven. Onderwijstijd is, min of meer, die bezigheid van een
scholier waarbij een onderwijzer verantwoordelijk is voor hetgeen een
scholier doet.
De huidige Tweede Kamer leden die onderwijs in de portefeuille hebben
weten al dat de vastgestelde uren onderwijstijd niet haalbaar zijn en
dat de scholen daar grote problemen mee hebben. De politiek is ook
voorbij gegaan aan het "toezicht" die de ouders hebben in de Ouderraad,
Medezeggenschapsraad en Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad op de
hoeveelheid lestijd die hun kinderen krijgen. Dit is weer een vorm van
Haagse betutteling. Hoezo deregulering. en dat terwijl binnenkort de
nieuwe Wet Medezeggenschap Scholen in werking zal treden waarbij de
ouders nog meer inspraak krijgen.
Ondertussen zijn de Inspecteurs van het Ministerie al op pad en zij
vragen de leerlingen op scholen om in hun agenda te mogen kijken en als
een scholier op de gang loopt wordt er gevraagd waarom deze op dat
moment geen les volgt. Voor de scholieren één ding: "je bent niet tot
antwoorden verplicht" laat staan dat deze Inspecteurs in je agenda mogen
kijken.
22
november 2006 Wet Maatschappelijk Ondersteuning gaat veel werk kosten.
De zorg combinatie Carint/Reggeland en met name de eerste, die tijdens
de aanbesteding in de thuiszorg op grond van de WMO grotendeels buiten
de boot is gevallen, gaat haar cliënten aanmoedigen en helpen bij het
aanvragen van een zogenaamd persoons gebonden budget (pgb). Carint
denkt dat haar deze actie meer dan een miljoen zal gaan kosten. Carint
geeft hierbij aan dat hierbij het belang van de cliënt voorop staat.
Waar eigenlijk sprake van is is dat cliënten de hun, al jaren lang,
vertrouwde thuiszorg hulp niet willen verliezen. Nu er geen goede
afspraken zijn gemaakt tussen de nieuwelingen op de markt en de
bestaande organisaties over de overname van de thuiszorg hulpen is er
dan ook een gerede kans dat cliënten hun vertrouwde personen zullen
kwijtraken.
Bijzonder hierbij is dat het aanvragen van een Pgb niet alleen bij
Carint en de andere gevestigde ornganisaties voor veel werk zal zorgen
maar dat ook de gemeenten hiermee geconfronteerd zullen worden. De vraag
is of de gemeenten op een zo korte termijn grote hoeveelheden aanvragen
kunnen afhandelen. Indien er massaal gebruik wordt gemaakt van pgb's dan
zullen de nieuwe organisaties die de gunning hebben gekregen ook moeten
gaan hercalculeren aangezien zij dan veel cliënten zullen gaan
verliezen.
Heeft de Tweede Kamer eigenlijk wel nagedacht over de nu ontstane
situatie. Het gaat toch om de zorg. Er wordt nu echter veel geld
gestoken in andere zaken dan de zorg.
19
november 2006. Verbod op dragen van vermomming, masker of burka niets
nieuws.
In de zestiger jaren van de vorige eeuw stond in de Algemene
Plaatselijke Verordeningen al een verbod om vermommingen, maskers etc.
te dragen met uitzondering tijdens carnaval. In de daarop volgende jaren
werd dit verbod uit de plaatselijke regelgeving verwijderd als zijnde
overbodig. Het huidige nieuw aangekondigde verbod is in wezen niets
anders dan het weer van stal halen van een oud niet meer toegepast
verbod.
19
november 2006. Aanbestedingen in de thuiszorg ontberen BIBOB traject.
De aanbestedingen in de thuiszorg maken onderdeel uit van een miljoenen
traject. Zorgvuldigheid is hierbij het credo. Geen gemeente in Nederland
kan het BIBOB traject volgen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er
gelden uit het criminele circuit terecht komen in de thuiszorg met name
om aldaar gelden wit te wassen. Nergens in Nederland kan zo met de
cijfers worden gespeeld als in de thuiszorg. De gemeenten en de VNG
laten hier een enorme steek vallen in het kader van de integriteit.
Waarom is bij de ontwikkeling van de WMO hier geen rekening mee gehouden
en zijn de aanbestedingen in het WMO traject niet aangewezen? Artikel 5,
tweede lid van de wet BIBOB en artikel 3 van het Besluit BIBOB geven
hierbij de mogelijkheid om aanbestedingen op grond van de WMO te laten
vallen onder de wet BIBOB.
In het kader van de gunningen die hebben plaatsgevonden in de Thuiszorg
zal JEEJAR een onderzoek doen naar Thuiszorgservice Nederland B.V. i.o.
17
november 2006 Ook provincie wil zich bemoeien met drinkketen.
Van de zijde van de provincie Overijssel is aangegeven dat het aanpakken
van drinkketen niet eenvoudig is. De inspectie van VROM wil de gemeenten
meer bevoegdheden gaan geven. Hoe de inspectie dit wil realiseren zonder
de wetgeving aan te passen blijkt echter nergens uit.
Er is sprake van veel verbaal geweld zonder werkelijke inhoud.
17 november 2006 VVD wil ouders van alcohol nuttigende kinderen
beboeten.
In het Burgerlijk Wetboek is een uitvoerige regelgeving opgenomen inzake
de aansprakelijheid van ouders voor de daden van hun kinderen. Laat de
VVD zich houden aan de wet
13
november 2006. Aanbestedingen thuiszorg op grond van WMO zorgen voor
onrust.
De aanbestedingen betreffende de thuiszorg worden gewonnen door de
prijsvechters op de markt. De vertrouwde zorg instellingen zijn de
verliezers. Daarbij komt dat de patiënten die de zorg moeten krijgen de
echte verliezers zijn. Zij worden geconfronteerd met een verandering in
hun zorg en de wijze waarop deze wordt uitgeoefend. De echte zorg is
mensenwerk. Het logische gevolg van de hele actie is dat de
prijsstunters die nu met de gunning weglopen hun alfa hulpen maar een
zeer beperkte tijd en zorg toestaan van de patiënten.
4 november 2006 Tweede Kamer wil bevoegdheden burgemeester tegen
huiselijk
geweld.
De Tweede Kamer wil burgemeester extra bevoegdheden geven ter
bestrijding van huiselijk geweld. De nieuwe bevoegdheden geven de
burgemeester de mogelijkheid om de pleger van huiselijk geweld voor een
bepaalde tijd uit de woning te zetten.
Doet de Tweede Kamer er goed aan om een dergelijke maatregel toe te
passen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wijst naar Justitie als
het orgaan dat deze maatregel zou moeten kunnen toepassen.
In wezen maakt het niet uit wie de bevoegdheid krijgt. De toepassing van
een dergelijk middel is spelen met vuur. Denk aan de bewijslast. In de
regel staan twee partners tegenover elkaar en die worden dan geacht na
de opgelegde maatregel nog weer met elkaar samen te gaan leven. Er moet
sprake zijn van een gesloten systeem waarbij alle hulpverleners hun taak
moeten weten en ook moeten uitvoeren. Maar wat als de betrokkene die uit
huis is gezet zich niet laat helpen. Deze is of in gemeenschap van
goederen getrouwd of op huwelijkse voorwaarden. Om met deze laatste te
beginnen wat als het huis op grond van huwelijkse voorwaarden aan de
dader toekomt. De dader kan bijvoorbeeld dan de ramen van zijn woning
ingooien. Hij zal immers geen aangifte van vernieling tegen zichzelf
indienen. In gemeenschap van goederen getrouwd betekent dat de dader die
het na een uitzetting vervolgens de "bloemetjes gaat buiten zetten" en
in een (duur) hotel gaat wonen, de financiën uit dit huwelijk verbruikt
en de dader kan er zelfs voor zorgen dat het gezin in het rood komt te
staan. Hij kan ook een dure advocaat of adviseur inhuren om hem bij te
staan en een bezwaarschrift indienen alsmede een verzoek om voorlopige
voorziening bij de President van de Rechtbank en dat alles op kosten van
de gemeenschap van goederen. Dit betekent dat het slachtoffer ook nog
eens meebetaald aan de ondersteuning van de dader.
En tenslotte zal de politie kunnen bevestigen dat heel veel slachtoffers
tenslotte de aangifte tegen de dader naderhand gewoon weer intrekken.
Wie gaat dan uitmaken of een huisuitzetting noodzakelijk is of als deze
reeds heeft plaatsgevonden rechtmatig is.
Is de huidige situatie niet voldoende. Indien er sprake is van een echt
slachtoffer van huiselijk geweld dan heeft deze aangifte gedaan bij de
politie. Dan dient justitie te vervolgen en kan de rechter bijvoorbeeld
naast een straf een maatregel opleggen.
4
november 2006 Ook bevolkingsregister ernstig vervuild.
Alleen de zeer grote steden hebben handhavers die controle moeten
uitoefenen of hetgeen in het bevolkingsregister is vermeld ook
overeenkomstig de werkelijkheid is. Het overgrote deel van de
Nederlandse gemeenten heef geen enkele controle hierop. Dit betekent dat
deze registers ernstig vervuild zijn.
Het is in Nederland zelfs al mogelijk gebleken om iemand anders een
gevangenisstraf te laten uitzitten dat de werkelijk veroordeelde.
Wie is wie in Nederland. Een naam en een sofinummer of burger service
nummer is één, het gezicht dat daarbij hoort is twee.
2
november 2006 Ministerie van VROM wil drinkketen aanpakken.
Van de zijde van het Ministerie is aangeven dat in de komende nieuwe wet
op de ruimtelijke ordening een bepaling zal worden opgenomen waardoor
ambtenaren van gemeenten de betreffende drinkketen ook na 18.00 uur
zouden mogen betreden. De verwachting is dat deze nieuwe wet pas eind
2007 in werking zal treden (vermoedelijk dus later). Nu de politie de
drinkketen geen prioriteit toekent betekent dit dat de jeugd in ieder
geval tot eind volgend jaar vrij spel heeft.
Dat men op het ministerie van VROM niet weet dat er ook nog andere
wettelijke bepalingen zijn die het mogelijk maken om tegen dergelijke
keten op te treden geeft aan hoe weinig overleg er is tussen de diverse
departementen in Den Haag en hoe slecht het gesteld is met de kennis op
de gemeentehuizen.
Bijvoorbeeld commercieel draaiende keten vallen direct al onder de
Drank- en Horecawet en in de regel ook nog onder bepalingen die in de
plaatselijke verordeningen zijn opgenomen. Daarnaast is er nog een
Brandweerwet en in de regel een plaatselijke
brandbeveiligingsverordening. Dus wetgeving genoeg.
Het probleem schuilt echter ergens anders. Ook al krijgen gemeenten aan
het eind van 2007 de mogelijkheid om controlerend op te treden dan nog
is het niet verstandig om dit zonder de politie te doen. Daarnaast
zullen er maar weinig ambtenaren zijn die een dergelijke controle op
zich willen nemen. Niet in verband met mogelijk gevaar voor zichzelf
maar eerder dat ze bij een dergelijke controle eigen zoon of dochter
zouden kunnen aantreffen. Daarnaast hebben dergelijke controles geen
draagvlak in de plaatselijke gemeenschap. En als die ambtenaar daar
woont zal hij er hoe dan ook met een scheef oog worden aangekeken.
Een vergelijkbaar fenomeen in het oosten van het land zijn de illegale
zenders. Een niet uit te roeien probleem. Met veel populariteit onder de
plaatselijke bevolking. Het ministerie heeft daar al jaar en dag een
eigen oplossing namelijk eigen inspecteurs die samen met de politie
optreden. Waarom derhalve geen Inspecteurs van VROM op pad samen met de
politie ? De werkelijkheid hier is dat deze Inspectie zelfs geen actie
onderneemt als een burger hen wijst op situaties die niet door de beugel
kunnen en al helemaal niet als die overtreding van de wet door de
gemeente is gecreëerd. Laat staan dat deze Inspectie uit eigen beweging
iets doet.
1
november 2006 Ministerie van Justitie politieke beerput.
De "ad interim" minister van Justitie Hirsch Ballin wil top ambtenaren
van het departement op non-actief zetten. Al sinds jaar en dag is het
duidelijk dat de top van het ministerie de dienst uitmaakt en niet de
politiek verantwoordelijke minister of staatssecretaris. Voormalige
minister Sorgdrager is hier in het verleden op een nogal harde manier
achter gekomen. Het ene lijk na het andere kwam uit de kist van het
departement en dat koste haar tenslotte de politieke kop. De ambtelijke
sturing op dit ministerie is zo sterk dat een minister er amper grip op
heeft. De huidige minister die in principe weinig te verliezen heeft zou
wel eens het breekijzer kunnen zijn om de bestaande cultuur te
doorbreken. De diverse ministers zijn niet bij machte geweest om een
eind te maken aan de macht van de directeuren-generaal. Hirsch Ballin
heeft nu de mogelijkheid om de situatie open te breken. Het is maar de
vraag of na de verkiezingen de nieuwe minister van Justitie dit weet
door te zetten.
26
oktober 2006 Aanpassing Wet milieubeheer beperkt beroep mogelijkheid.
In het kader van een grote aanpassing van veel wetten in verhouding met
de Algemene Wet Bestuursrecht is het recht voor een ieder om tegen
milieubelangen op te komen vervallen. In het kader van het milieu is de
situatie in twee delen verdeeld. Een ieder kan zienswijzen indienen
tegen milieuplannen echter alleen belanghebbenden kunnen vervolgens
beroep aantekenen. Dit betekent dat individuele belangen van personen
die niet (direct) belanghebbende zijn op voorhand al door de gemeenten
zullen worden afgewezen omdat zij niet in beroep kunnen gaan.
Milieu organisaties, zoals Stichtingen en Verenigingen die in hun
statuten een duidelijk omschreven doel hebben ten behoeve van het milieu
worden wel aangemerkt als belanghebbende. Deze Stichtingen en
Verenigingen mogen echter geen beroep instellen ten behoeve van
individuele personen maar alleen op grond van hun eigen algemene
doelstelling.
15
oktober 2006 Vuurwerk van 200 gram naar 500 gram kruid.
Nog deze jaarwisseling is het toegestaan om vuurwerk af te steken met
aanmerkelijk meer kruid. Hoe het zit met astronauten (rotjes) of ander
knal vuurwerk is maar de vraag. Ieder kruid kan zijn eigen mengsel
hebben. Tevens bestaat er een ontelbare hoeveelheid aan soorten kruid.
De nieuwe regeling betekent tevens dat de, in het verleden verboden,
Chinese rollen zijn toegestaan. Door de vuurwerkhandel wordt ook
aangegeven dat het vuurwerk door meer kruid ook langer zal branden en
dus ook knallen. Het mede gevolg hiervan zal zijn dat de rommel die
hierdoor ontstaat evenredig zal toenemen. Voor siervuurwerk kan er
gesproken worden van een plus. In het verleden was de helft van de
potten met siervuurwerk gevuld met sierkruid.
Volgens opgave is er gekozen voor een ruimer gebruik van kruid in
vuurwerk om in de pas te lopen met onze buurlanden, vooral België en dan
met name om de toevloed van illegaal vuurwerk bijna niet is in te
dammen. Maar is dat nu een legitieme reden. Wij voeren toch ook niet een
lichtvaardigere regeling in omtrent vuurwapens, omdat in België al sinds
jaar en dag het makkelijker is om aan vuurwapens te komen? De toename
van vuurwapens is in Nederland toch ook dweilen met de kraan open en wij
staan daarom toch niet over om de regelingen te versoepelen om
makkelijker aan vuurwapens te komen.
Wat in het hele verhaal niet wordt meegenomen is de opslag van dit
aanmerkelijk zwaarder vuurwerk. Het gewicht aan toegestaan opgeslagen
vuurwerk blijft, waarschijnlijk, het zelfde. Echter de explosieve kracht
zal met een factor van meer dan 2 toenemen. Moeten er niet extra eisen
worden gesteld aan de opslag? Wat is het gevaar voor omwonenden. In
Enschede heeft men met schade en schande moeten ervaren wat het betekent
dat er te veel aan kruid is opgeslagen.
Het advies is, denk eerst eens na over de opslag en verkooppunten,
voordat de regels versoepeld worden. De burgers moeten er zeker van
kunnen zijn dat er geen gevaar is. Bij de huidige opslag en
verkooppunten zal het gevoel van onzekerheid alleen maar toenemen
12 oktober 2006 Financiering landelijk begrotings tekort met als
basis successierechten.
Voor de komende jaren zal het landelijke begrotings tekort worden gedekt
uit de opbrengsten van de nalatenschappen van erfenissen. Dus de burger
betaald dubbel. In alle hard werkende jaren wordt er gespaard. Over dit
gespaarde geld wordt ieder jaar weer belasting betaald. Ouders zijn vaak
extra zuinig en zetten geld weg voor de toekomst van hun kinderen en
kleinkinderen. Echter bij het overlijden gaat het gespaard geld niet zo
maar over op de kinderen of kleinkinderen. Eerst komt de
rijksbelastingdienst haar buit binnenhalen op grond van de te betalen
successierechten. In feite betekent dit dat er twee keer voor het zelfde
geld belasting moet worden betaald.
In het verleden is er sprake geweest om deze vorm van "diefstal' te
laten verdwijnen. Er was zelfs sprake van dat dit binnenkort zou
plaatsvinden. Echter nu blijkt dat ons landelijke begrotingstekort er
mee moet worden gefinancierd zal er van afschaffing wel niets komen.
Juist de vergrijzing zorgt voor een extra opbrengst. De AOWers moeten
straks belasting betalen en zelfs als zij in hun graf liggen moeten zij
nog een keer betalen. Kan het nog erger worden?
2
oktober meerderheid nieuwe Tweede Kamer voor afschaffing boekengeld
voortgezet onderwijs.
Zo als het er nu uit ziet is er na de verkiezingen een meerderheid in de
Tweede Kamer die van mening is dat het boekengeld voor het voortgezet
onderwijs moet worden afgeschaft.
De Nederlandse Boekenverkopersbond (NBB) waarschuwt voor een
verschraling van de kwaliteit. De NBB wrijft de scholen zelfs aan dat
zij de ontvangen gelden wel eens voor andere doeleinden zouden kunnen
gaan gebruiken en dat de scholen met oude leerstof en methoden zouden
kunnen gaan werken.
De NBB vergeet echter dat iedere school op grond van de Wet
Medezeggenschap Onderwijs (zal per 01012007 WMS worden) een
Medezeggenschapsraad heeft. Deze raad bestaat uit geledingen uit de
school, uit de ouders en uit de leerlingen. De MR heeft een wettelijk
vastgelegde verantwoordelijkheid op veel onderwerpen waaronder die over
de begroting en feitelijke besteding van de budgetten. Daarnaast kennen
de meeste scholen van het voortgezet onderwijs ook nog een Ouderraad die
ondermeer waakt over de kwaliteit van het onderwijs en die een extra
impuls kan geven aan de MR. De door de NBB uitgesproken waarschuwing is
dan ook onterecht.
TROONREDE. Regering zorgt voor een toename van de stille armoede.
Uit de troonrede en de uitleg van premier Balkenende blijkt duidelijk
dat iedereen aan het werk moet. Kijk hierbij naar de WIA. Er wordt op
geen enkele wijze rekening gehouden met mensen die echt zo ziek en
lichamelijke gebreken hebben dat zij niet meer kunnen werken. Deze
opstelling van de regering zal direct doorwerken naar de uitvoering van
deze wetgeving door de UWV.
Bij de UWV is er al sprake van zeer schrijnende gevallen. Het huidige
kabinet sluit haar ogen voor alle ellende die haar beleid veroorzaakt.
Veel mensen die volgens het UWV weer aan het werk moeten komen eenvoudig
wet niet aan het werk en komen of in de bijstand of verdwijnen gewoon
uit beeld en verdwijnen in de stille armoede. De deurwaarders kantoren
varen er wel bij. Onze voormalige welvaartsstaat waarbij de sterken de
last dragen voor de zwakken is niet meer. Voor deze regering moet je
productie leveren en hoe je dat doet is niet van belang zolang je maar
aan het productie proces deelneemt.
De kloof tussen arm en rijk zal alleen maar toenemen. Zie voor
inhoudelijke voorbeelden onder UWV.
29
augustus 2006 Nieuw paspoort onderdeel van "Big Brother is watching you".
De Amerikaanse overheid heeft de eisen waaraan een pasfoto thans in
Nederland moet voldoen gewoon opgelegd en de Nederlandse regering is
slaafs gevolgd.
De eisen zijn zo nauwkeurig omdat de Amerikanen al langer de
mogelijkheid hebben om foto's digitaal te analyseren en met lopende
beelden te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld camera's op straat kunnen
foto's maken die dan worden vergeleken met de matrix van de pasfoto's.
Afwijkingen van de pasfoto's worden niet geaccepteerd omdat dan de
matrix waarop gescand wordt niet meer kan worden toegepast.
Wist u dat op grond van uw betalingen in een winkel met een pinpas het
winkelbedrijf precies kan zien welke producten u bij haar koopt en dat
zij er ook achter kunnen komen wie u bent. Dat de banken een zelfde
mogelijkheid hebben en dat dus de overheid precies kan zien waar u uw
inkopen doet en wat u koopt en hoeveel. Dus bent u een zware roker of
drinker. Bezoek u bepaalde horecabedrijven. Hoeveel benzine tankt u.
Door uw betaling met de pinpas of het pinnen voor geld uit de automaat
kan precies de locatie en tijdstip worden bepaald. Als u met uw gsm belt
dan kan uw positie ook worden bepaald en in samenhang worden gebracht
met uw pin gedrag. Hierbij komt nu uw nieuwe pasfoto. U moet van uw
pasfoto meerdere exemplaren inleveren. Waar gaan die extra exemplaren
naar toe. Juist naar het Ministerie van Justitie. En daar komt u in een
data bestand. Als ergens gedigitaliseerd camera toezicht is kunnend de
beelden worden vergeleken met het data bestand van de pasfoto's. Alles
exact met datum en tijdstip.
Aangezien de identificatie plicht is ingevoerd ontkomt niemand meer aan
het opgeven van zijn of haar privacy en vrijheid en wij doen er zelf aan
mee met ons pin en gsm gedrag.
13 juli
2006 Handelsregister van de Kamer van Koophandel ernstig vervuild.
Een ieder die zich met een legitimatiebewijs en een extra bewijsstuk,
zoals toegezonden post op een bepaald adres, bij de KvK vervoegt kan
zich als ondernemer laten inschrijven. En of de locatie van vestiging
van de onderneming nu midden in een woonwijk ligt of niet de KvK legt
hetgeen wordt aangedragen gewoon vast. De KvK heeft hierop maar één
verweer en dat is dat het verstrekken van onjuiste of onvolledige
gegevens strafbaar is. Heeft de KvK al een keer aangifte gedaan bij de
politie?
De KvK is lijdelijk er is geen enkele controle. Ook niet of een
onderneming nog bestaat.
Er is ook geen sprak van een feitelijke controle. Politie en justitie
zien hier blijkbaar niets in en dat terwijl men er van uit moeten kunnen
gaan dat de informatie uit het Handelsregister correct is. Niets is dus
minder waar. Er staan in het Handelsregister ondernemingen ingeschreven
op adressen die al lang niet meer bestaan. Dit wekt schijnconstructies
in de hand. Men kan zich achter niet bestaande ondernemingen verbergen.
Het wordt tijd voor een opschoning.
3 juli
2006 Afvalcontroleurs als wisselgeld voor statiegeld.
Staatssecretaris van Geel van milieu heeft met de gemeenten en bedrijven
afgesproken dat er geen statiegeld op wegwerpflesjes en blikjes. In
plaats daarvan moeten er afvalcontroleurs komen die bonnen moeten gaan
uitschrijven bij het wegwerpen van peuken, patatbakjes, wegwerpflessen
en blikken.
De gemeenten beschikken al jaar en dag over diverse soorten controleurs
die zowel proces-verbaal kunnen opmaken als in de toekomst bestuurlijke
boeten kunnen opleggen. Is er iets nieuws onder de zon neen. Er moet
echter alleen wel gehandhaafd worden.
Het meest schrijnende voorbeeld hiervan is de hondendrol op straat. Het
mag niet, het is verboden en die zelfde ambtenaren kunnen al jaren
proces-verbaal uitdelen tegen dit deze, lands grootste, ergernis. Dat
die ambtenaren dat niet doen daar is nooit een onderzoek op los gelaten.
Heel Nederland zit er onder en niemand doet wat.
En nu het ei van Columbus bij het wegwerpen van peuken ed. zal er worden
opgetreden. Hierdoor zal er, simpel gezegd, sprake zijn van
rechtsongelijkheid. Pak eerst de grootste ergernis maar eens aan en maak
daar afspraken over voordat er nieuwe zaken worden aangepakt.
De tweede ergernis is kauwgom. Het kost de gemeenschap bergen met geld
om die vieze troep weer van de straat te krijgen. Daar tegen beboeten,
geweldig, maar net zo min als bij peuken, heeft dat enige
realiteitswaarde. Voor een neergegooide peuk heeft niemand een
scheldpartij over of, laat staan, bedreigingen aan zijn persoon of privé
leven. Proportionaliteit zorgt er voor dat de peuken gooier aardig
beschermd is. Indien hij wordt aangesproken en gewoon doorloopt is de
kans klein dat hij wordt vastgrepen op basis van heterdaad. Politie
ambtenaren hebben een jarenlange training achter de rug om hier mee om
te gaan. Daarom treden ze waarschijnlijk niet op tegen deze ergernissen.
De nieuwe afval controleurs hebben een dergelijke opleiding niet gehad.
De publiciteit zoeken om de norm omhoog te krijgen is een betere weg.
Diverse Nederlandse gemeenten zien deze regeling dan ook niet zitten. De
nieuwe controleurs moeten dan ook nog eens 24 uur per dag aan het werk,
aangezien de politie bij het overhevelen van de taken er niets meer aan
zal doen.
In Singapore is het totaal verboden om kauwgom te kauwen, aanwezig te
hebben of laat staan weg te gooien en daar wordt wel en zeer strak
opgetreden. Na een rookverbod een kauwverbod en dan ook nog een
blowverbod.
15
september 2006 Haagse politici denken eerst aan zich zelf en dan aan de
burger.
Iedereen heeft een vrije mening over alles. Echter als men zelf als
individu geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie dan wordt dat
vrije denken heel anders. Het gaat je dan zelf aan en je bent dan
onderdeel geworden van dit situatie. Zo is het ook met de politici in de
Tweede Kamer. In de afgelopen jaren is er meer en meer beknibbeld op
bijdragen betreffende de kinderopvang. Nu hebben onze parlementariërs
bij de Tweede Kamer zelf een crèche waar zij de kinderen heen kunnen
brengen. Er zou zelfs sprake van zijn dat de kinderen van het Koninklijk
Huis daar naar toe worden gebracht. Dat is natuurlijk nogal wrang voor
de leden van de Tweede Kamer die elders in het land wonen. Die moeten
gewoon betalen en hun kind naar de crèche in hun woonplaats brengen.
Maar onze volksvertegenwoordigers hebben het antwoord al gevonden. Het
onderbrengen van de kroost in de crèche moet aanmerkelijk minder geld
kosten. Hoeveel Tweede Kamer leden hebben kinderen op een crèche
zitten??
Het is wel toevallig zo'n ommezwaai van meer betalen naar aanmerkelijk
minder en ook nog eens een verhoging van de kinderbijslag.
26 juli
2006 Controle verkoop alcohol aan jongeren aangescherpt maar in handen
van ondernemers.
Verkoop van zwak alcoholhoudende drank (bv. bier) mag alleen aan 16 jaar
of ouder en de verkoop van sterke drank (de borrel) aan 18 jaar en
ouder. Volgens Den Haag zit het probleem hem in de verkoop van zwak
alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 16 jaar. Met name de
supermarkten moeten dan ook strenger gaan controleren op de leeftijd.
Men kan zich afvragen of de bewindslieden die dit bedenken ooit zelf
jong zijn geweest.
Zoals op deze website al eerder is aangegeven. Wordt 75% van alle
alcohol thuis genuttigd. Dit betekent dat ouders hun kinderen zelf in de
gelegenheid stellen om alcohol te nuttigen. De overige 25% wordt of bij
de sportvereniging, club of wijkgebouw genuttigd en bij de horeca. Dit
wil niets meer en niets minder zeggen dan dat er bij de verkoop van
alcoholhoudende drank in 75% procent daarop geen enkele invloed kan
worden uitgeoefend en derhalve ook niet op het nuttigen van
alcoholhoudende dranken door jongeren.
En in het algemeen is er in de afgelopen 30 jaar iets veranderd. Neen.
Het gebruik van alcoholhoudende drank loopt zelf terug. In de
vakantietijd gaan veel van onze jongeren over de grens. En daar wordt
nergens naar gekeken.
17 juli
2006 Makkelijker onteigenen met nieuwe Grondexploitatiewet.
De Grondexploitatiewet moet het voor de gemeenten makkelijker maken om
grond te onteigenen. Voorwaarde is wel dat er sprake is van een lopende
bestemmingsplan procedure en dat de onteigening pas in werkelijkheid
wordt na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan. Dit betekent
dat er weer sprake is van nieuwe wetgeving waarbij de burger dan wel de
grondbezitter goed in de gaten moet houden welke ontwikkelingen er zich
in zijn omgeving plaatsvinden. Het uitpluizen van de door de
gemeente/overheid geplaatste advertenties betekent zo langzamerhand een
verplichting om nog enig recht te kunnen claimen. De inbreng van de
landelijke en plaatselijke vertegenwoordigers is dan niet meer van
belang. De burger moet zich maar zelf redden en voor zijn eigen belangen
opkomen. In principe betekent dit dat een
burger/ondernemer/grondbezitter die zijn rechten wil waarborgen altijd
een bezwaarschrift moet indienen om zijn rechten veilig te stellen.
Opslag
van bijna 10 ton vuurwerk in Almelose woonbuurt als chantage middel.
De opslag van bijna 10 ton vuurwerk aan de Almelose Rietstraat wordt
door de ondernemers die de opslag willen realiseren gebruikt als middel
om de adviseur van de buurt de chanteren. Deze adviseur, gespecialiseerd
in het milieurecht, heeft een bezwaarschrift ingediend tegen een
verwerkingsbedrijf van de betreffende ondernemers. De ondernemers hebben
hem de deal aangeboden het bezwaarschrift in te trekken waarbij de
ondernemers dan geen vuurwerk opslag zouden realiseren.
Zie voor verdere informatie
deze link.
Wat is de feitelijke rol van het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Almelo?
9 juni
2006 Avondklok voor openbare orde verstorende jongeren.
De ministers van Justitie (Donner) en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (Remkes) hebben een brief aan de Tweede Kamer der
Staten Generaal gezonden waarin zij aankondigen de burgemeester in de
Gemeentewet meer bevoegdheden te willen geven. Deze bevoegdheden hebben
betrekking op overlast gevende jongeren. De maatregelen die de
burgemeester kan opleggen zijn: avondklok, meldingsplicht en
begeleiding.
Het is maar de vraag of deze voorstellen tot wet worden verheven door
het parlement. Er zitten nogal wat haken en ogen aan het voorstel
aangezien deze betrekking hebben op de vrijheid om te gaan en te staan
waar men wil. Dit is niet alleen een Grondrecht maar ook vastgelegd in
Internationale Verdragen.
Indien een dergelijke maatregel wel wet wordt zullen de gemeenten hierop
beleid moeten ontwikkelen en op een behoorlijke wijze geobjectiveerd
uitvoering aan moeten geven. Opgelegde maatregelen zullen zonder twijfel
leiden tot veel administratiefrechtelijke geschillen.
Ten aanzien van de bevoegdheden van de burgemeester is het dan ook nog
maar de vraag of er gekeken is naar de toekomstige gekozen burgemeester
die dergelijke belangrijke afwegingen moet maken.
13 mei
2006 Tatoeages onder de 16 jaar ja/nee??
De minister van Volksgezondheid wilde het aanbrengen van tatoeages op
jongeren onder de 16 jaar strafbaar stellen. De minister van Justitie
heeft echter aangegeven dat de politie en justitie geen tijd hebben om
dat verbod te handhaven.
Dit laatste is de wereld op zijn kop. Het is gewoon een kwestie van
prioriteiten kiezen. We weten allemaal dat het te snel rijden, rijden
zonder autogordel, het niet bij je hebben van de autopapieren een
lucratieve bron van inkomsten is voor politie en justitie. Maar zijn
zaken betreffende de volksgezondheid niet van een groter belang en is de
politie op zich al niet verantwoordelijk voor het toezicht op alle voor
het publiek toegankelijke inrichtingen, zoals winkels, horeca etc.
Daarnaast kunnen gemeenten in hun plaatselijke regelgeving een
vergunningplicht opnemen voor de exploitatie van een tattoo- of
piercingshop en aan de vergunning voorschriften verbinden in het kader
van de volksgezondheid. Een aantal gemeenten heeft een dergelijke
vergunningplicht al opgenomen. Ook personeel van de GGD komt in deze
bedrijven om te controleren op hygiëne
Het standpunt met betrekking tot de inzetbaarheid van de politie is
derhalve onbegrijpelijk of is dit al een onaangename voorbode ten
aanzien van de ontwikkelingen betreffende het nieuwe landelijke
politiekorps. Waarover hieronder meer
12 mei
2006
Prof.mr. D.J. Elzinga, Hoogleraar staatsrecht RU Groningen bevestigd in
het weekblad "Binnenlands Bestuur" het hier onder op 8 mei 2006 door
JEEJAR geconcludeerde standpunt met betrekking tot het vormen van het
landelijke politiekorps en het nagenoeg verdwijnen van de zeggenschap in
het kader van de openbare orde door de gemeenten.
8 mei
2006 ER KOMT ÉÉN LANDELIJK POLITIEKORPS
De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
hebben zich tot doel gesteld om te komen tot één landelijk politiekorps.
Regionaal bestuur, beheer en zeggenschap zal daardoor verdwijnen. Van
plaatselijke inspraak door de gemeenteraden of door de burgemeester zal
nagenoeg niets overblijven.
Of het in de toekomst zo zal worden dat de bestuurlijke boeten en
gemeentelijke toezichthouders de plaatselijke inbreng moeten vormen laat
zich raden. Zal dit dan niet op een dusdanige wijze uitgroeien dat er
over een groot aantal jaren weer sprake is van zogenaamde
gemeentepolitie.
10 juli
2006 Uitstel bestuurlijke boete.
Nadat de Tweede Kamer heeft zitten sleutelen aan het wetsvoorstel
betreffende de bestuurlijke boete, heeft de regering de wet inclusief
wijzigingsvoorstellen ter advisering voorgelegd aan de Raad van State.
De Tweede Kamer had het wetsvoorstel uitgerekt door een rij bepalingen
van de Algemeen Plaatselijke Verordening toe te voegen. Tevens zijn een
aantal verkeersovertredingen toegevoegd, waaronder die van het door rood
licht lopen van voetgangers zowel als het door rood licht rijden van
fietsers.
Bij de invoering van de bestuurlijke boete moeten de gemeenten er wel
aan denken dat het opleggen van de boeten waarschijnlijk meer gaat
kosten dan het opbrengt en de gemeenten zullen moeten zorgen voor 24
uurs toezicht, indien een gemeente de bestuurlijke boete gaat invoeren.
Het invoeren daarvan is geen plicht. Het instellen van de gemeentelijke
bestuurlijke boete betekent echter wel dat de politie de controle daarop
achterwege zal laten. Dit betekent vervolgens weer dat in de avond en
nacht de gemeente ook en alleen verantwoordelijk blijft voor die zaken
die onder de bestuurlijke boete vallen.
7 mei
2006 Vereenvoudiging regels
Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten geeft aan dat het aantal
vergunningen kan verminderen.
De vraag die zich hierbij voordoet is welke positie de burger zal
krijgen. Als een burger belanghebbende is worden zijn rechten dan niet
te veel ingekort. Veel zaken zullen straks vergunning vrij zijn. Zoals
het organiseren van een straatfeest. Om vergunningvrij een straatfeest
te kunnen organiseren mag er niet meer dan een bepaald aantal decibellen
worden geproduceerd. Een prachtig voorbeeld hoe iets volstrekt uit de
hand kan lopen. Wie controleert of er sprake is van overschrijding van
de vastgestelde decibel waarde. De politie?? Die heeft in de regel niet
voldoende apparatuur om dit objectief vast te stellen. Of worden de
bepalingen omtrent het meten ook aangepast zodat een rechter daarmee
akkoord gaat.
Het vrij geven van de straat voor straatartiesten. Geweldig: "wie het
eerst komt, wie het eerst zingt". En hoe zit het met de burgers die hier
mee geconfronteerd worden?
En dan nog de horeca. Het ligt in het voornemen dat een ondernemer, wie
dat dan ook moge zijn, zijn aanvraag digitaal kan inleveren. De naam van
de leidinggevende komt alleen nog maar op een bijlage te staan zodat
deze makkelijk kan worden vervangen. Hoe moeten dergelijke aanpassingen
van de Drank- en Horecawet worden gezien in de context van de niet zo
lang in werking getreden wet BIBOB. Een ondernemer/leidinggevende(n)
maken of breken een horecabedrijf. De goede horeca zal vermoedelijk hier
geen voordelen uit halen maar er zelf problemen door krijgen, omdat
zogenaamde horeca/leidinggevenden nagenoeg kunnen doen en laten wat zij
willen. Controle en Handhaving wordt dan altijd repressief (nadien). De
gemeenten zullen hu grip op de horeca, voor zover zij deze hadden,
verliezen.
En tenslotte: de openbare weg is voor iedereen en daar hoort regulering
bij anders wordt één ding
werkelijkheid en dat is dat de brutaalste de hele straat heeft.
30 mei
2006 Raad van Commissarissen drukketel zonder uitlaatklep
De Raad van Commissarissen heeft zich op een bepaalde manier uitgelaten
over regelgeving en handhaving die de politiek en de regering aan het
denken moet zetten over verantwoordelijkheden, signalering en
communicatie.
In ons democratisch bestel kennen wij de scheiding van de machten (rechtsprekende-,
bestuurlijke- en uitvoerende macht). De politie behoort tot de laatste.
Deze plaats zal ook niet anders worden. De Raad heeft nu echter via de
medio signalen afgegeven waarbij derhalve moet worden vastgesteld dat
zij geen andere weg heeft gezien dan het op deze wijze te doen. Dit
betekent dat er duidelijk sprake is van een gebrek aan communicatie
tussen de Minister van Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en de Raad en dit geval de politie.
Zou het niet verstandiger zijn om de signalen van de Raad te
inventariseren en deze politiek bespreekbaar te maken zodat daaruit
mogelijkerwijs wetswijzigingen uit kunnen voortvloeien of juist niet.
Het via de media ventileren van gedachten en meningen geeft echter geen
pas aangezien iedere burger daarmee weer zijn eigen voordeel zal willen
behalen en de agent op straat het weer om de oren krijgt als hij een
boete uitdeelt en er fijntjes naar wordt gewezen dat zijn "baas" het er
eigenlijk niet mee eens is.
Daarnaast heeft het kabinet, onder druk van de politiek, een nieuwe weg
ingeslagen door activiteiten te benoemen waarvoor geen vergunning meer
nodig is. En wie moet, na het in werking treden van die nieuwe regels,
bij problemen de zaak weer oplossen, de agent op straat.
Actueel
21 januari 2006
De Wet
Cameratoezicht op openbare plaatsen zal eind januari 2006 gedeeltelijk
in werking treden. Bij inwerkingtreding van deze wet kan de gemeenteraad
de burgemeester de bevoegdheid geven om voor een bepaalde duur
cameratoezicht op openbare plaatsen uit te voeren.
24 mei
2006 DUBBELSTAD Twente
Het begrip Dubbelstad is in Den Haag weer uit het archief gehaald. De
vraag is of Den Haag niets heeft geleerd van de eerdere discussie
hierover. Kijk maar naar de commotie die er enkele jaren geleden heeft
plaatsgevonden toen Enschede en Hengelo één gemeente zouden moeten
worden. De inwoners van Hengelo hebben zich toen meer dan duidelijk
uitgesproken. Nu wil Den Haag zelfs Borne en Almelo daar aan toevoegen.
Er wordt blijkbaar niet bij stilgestaan dat ieder van de genoemde
gemeenten een eigen identiteit hebben en dat willen de inwoners ook
graag zo houden. En wat te denken over de verhouding van deze ene grote
gemeente ten opzichte van al die andere kleinere gemeenten die daar
omheen liggen. De verstandhouding is nu al niet al te goed, wat moet dat
dan in de toekomst worden.
Maar in Den Haag wordt al lang niet meer naar de burger geluisterd. In
de Randstad zijn de gemeenten toch ook niet samen gevoegd. Eén structuur
van stedenband betekent dat de burger alleen nog maar een nummer wordt
in het bestuurlijke en administratieve traject.
Een suggestie is om ook in dit geval maar een referendum te houden onder
de bevolking. Het antwoord is op voorhand al duidelijk. Dus is het tijd
voor de plaatselijke politici om hun stem te laten horen in Den Haag.
28
mei 2006 vogelschieten
Door landelijke regelgeving en de uitvoering daarvan is het niet meer
toegestaan om tijdens volksfeesten het zogenaamde vogelschieten te
houden. Er wordt hierbij niet op echte vogels geschoten maar op een mast
met daaraan horizontale stokken. Het geheel moet dan een soort vogel
voorstellen. Daarop wordt geschoten, met een luchtdrukgeweer. Vanaf
heden is dit verboden. Aan jarenlange tradities is een einde gemaakt.
1 mei
2006
Vogelgriep ophok plicht ten einde
Er zijn bepaalde soorten vogels gevoelig voor vogelgriep. Als u een dode
of gewonde zwaan, reiger, gans, eend, meeuw of roofvogel tegenkomt meldt
dit dan direct bij de Algemene Inspectie Dienst (AID) 045-5466230.
Raak de dieren niet aan.
Wegsleepregeling fietsen bij stations.
De lukraak bij stations geplaatste fietsen wekken ergernis niet alleen
bij de gemeenten maar ook bij de burgers. Het kan zelfs zo erg worden
dat er sprake is van een gevoel van onveiligheid in de stations
omgeving.
Diverse gemeenten gaan divers om met de oplossingen.
In veel gevallen kunnen de toegepaste methoden de toets van de rechter
niet doorstaan. et weghalen van fietsen vindt zijn grondslag in de
Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). De uitvoering echter dient te
zijn gebaseerd op de Algemene Wet Bestuursrecht en de daarin gestelde
regels. Zorgvuldigheid en openheid naar de eigenaren van de fietsen is
daarbij noodzaak.
De gemeente Rotterdam heeft al schadevergoeding moeten betalen voor het
wegslepen van fietsen.
JEEJAR kan als ervaringsdeskundige uw gemeente behulpzaam zijn met het
opzetten van een plan van aanpak en bij de ondersteuning van de
effectuering van de bestuursdwang bij het verwijderen van de fietsen.
27 maart
2006
Dat gemeentelijk dualisme faalt is niet onlogisch.
Nu na de verkiezingen van de gemeenteraden in Nederland zou het
Dualisme op gemeentelijk niveau een gezicht moeten krijgen. Wat blijkt.
Niets is minder waar. Wethouders worden nagenoeg allen gekozen uit de
eigen kring van de gemeenteraad. De plaatselijke politiek houdt derhalve
vast aan wethouders die zijn ingebed in de eigen gemeentelijke structuur
en dus van eigen bodem.
In principe is dit ook niet vreemd. Wel vreemd is het om met alle geweld de plaatselijke wijze van regeren te willen spiegelen aan de landelijke manier van regeren. De landelijke fulltime job als parlementslid tegenover de plaatselijke deeltijdbaan als raadslid. En dan ook nog willen dat deze plaatselijke raadsleden op moeten kunnen tegen van buiten komende professionals. Neen, een uit eigen partij gekozen vertrouwde wethouder die ook gedragen wordt door zijn eigen partij dat geeft een aanmerkelijk geruster gevoel dan een onbekende derde van buiten. In Nederland is behoudendheid troef.
1 maart
2006
Terrorismebestrijding blijft versnippert over diverse diensten.
Resultaat terrorismebestrijding valt of staat met de inzet van de
plaatselijke diensten. Indien de leiding van de plaatselijke diensten
geen belangstelling hebben dan zal het inzetten van menskracht minimaal
zijn en is de cirkel rond aangezien er dan niemand is die een signaal
functie heeft. Dit lijkt ook op het begin traject van de Bibob
wetgeving. Plaatselijk geen belangstelling dan bestaat het probleem ook
niet. Als het probleem er wel is zal het dus niet boven tafel komen.
Het publiek wordt nu in een landelijke actie gevraagd mee te doen.
Waarom deze actie nu. Weet de regering meer. Heeft de regering signalen
gekregen over mogelijke aanslagen in Nederland of is dit weer
verkiezingsstunt.
Jaarlijks wordt bij de Nederlandse Spoorwegen een enorme hoeveelheid aan
zaken in opslag genomen die in de trein door de passagiers worden
vergeten.
Nu moet iedereen opeens opletten. Jaren van geen belang en nu plotseling
wel. Met echte terrorismebestrijding heeft dit echter niets te maken.
Van terrorismebestrijding is sprake als je kunt voorkomen dat er
aanslagen worden gepleegd. Als de koffer met explosieven eenmaal
geplaatst is dan ben je in feite te laat. En dat soort situaties moet je
ook niet aan de burger overlaten.