JEE
JURIDISCH ADMINISTRATIEF RECHT
1.
Het is verboden zonder vergunning van de
burgemeester een evenement te organiseren.
2. De vergunning kan
worden geweigerd in het belang van:
a. de openbare orde;
b. het voorkomen of
beperken van overlast;
c. de verkeersveiligheid
of de veiligheid van personen of goederen;
d. de zedelijkheid of
gezondheid.
Toelichting
Voorschriften
De vraag of de burgemeester
bevoegd is voorschriften te verbinden aan het houden van een evenement moet
bevestigend worden beantwoord. Wij hebben hier immers te maken met een hem
toekomende vrije beschikkingsbevoegdheid. Voor de toelaatbaarheid van de
voorschriften geldt een aantal voorwaarden:
a. De voorschriften mogen
niet in strijd zijn met enige wettelijke regeling.
b. De voorschriften
moeten redelijkerwijs nodig zijn in verband met het voorkomen van
aantasting van de
openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid.
c. De voorschriften mogen
niet in strijd komen met enig beginsel van behoorlijk bestuur.
Zie verder artikel 1.4 van de APV.
Evenementen op de openbare weg
In het tijdschrift “De
Gemeentestem”, nr. 148 (1998) 7076, p. 281-288, is een opstel opgenomen met als
titel Evenementen op de openbare weg. Hierin is uitgebreid ingegaan op de
verhouding tussen het normale gebruik van een openbare weg en het gebruik
daarvan voor het houden van een evenement. Eerst worden enkele opmerkingen
gemaakt over de evenementenvergunning als grondslag voor het besluit om een
(gemeentelijke) openbare weg af te sluiten voor het houden van een evenement,
waarna de vraag wordt beantwoord wie bevoegd is om tot zo'n wegafsluiting te
besluiten en wat de gevolgen daarvan zijn. Daarbij wordt o.a. aandacht besteed
aan de openbaarheid van de weg en de regeling van wegafsluitingen in en
krachtens de Wegenverkeerswet 1994. Vervolgens wordt ingegaan op de vragen of
het heffen van entreegeld voor het bezoeken van het evenement al dan niet
geoorloofd is, wie bevoegd is tot entreeheffing en of de gemeente waar het
evenement gehouden wordt, een vermakelijkhedenbelasting mag heffen. Tot slot
komt kort de reikwijdte van de evenementenvergunning ter sprake. Eén en ander
wordt toegelicht met jurisprudentie.
Uitgangspunt is de een evenement dat op de openbare weg wordt gehouden en die
voor enkele uren voor alle verkeer wordt afgesloten ten behoeve van het
evenement. Of het terrein wordt afgesloten daarvoor geen entree gelden mogen
worden gevraagd. Alleen evenementen die op particuliere terreinen worden
gehouden daarvoor mag de particulier of organisator entree vragen. Dit is in het
verlengde van het betaalde voetbal waarvoor ook voor de toegang moet worden
betaald om een stadion te betreden.
Kermissen
De beoordeling van de veiligheid van installaties die vallen onder het Besluit veiligheid attractie- en speeltoestellen, behoort op grond van dat besluit tot de verantwoordelijkheid van de regionale Inspecties Gezondheidsbescherming van het Staatstoezicht op de volksgezondheid van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. De toetsing van de ‘veiligheid van personen of goederen’ door de burgemeester zal zich daarom meer richten op de veiligheid van personen of goederen op en rond het evenemententerrein, de plaats van de attracties ten opzichte van elkaar enz. Voor vragen over kermissen kunnen gemeenten terecht bij de Vereniging van gemeentelijke Kermisbeheerders (VGKS).